OFFenes Berlin w Szczecinie

Teatr Kana w Szczecinie

15 i 16 listopada w Teatrze Kana "Offenes Berlin". Projekt prezentuje zwycięzców festiwalu 100° Berlin - czterodniowego maratonu teatralnego organizowanego przez berlińskie sceny Hebbel Am Uffer i Sophiensaele.

OFFenes Berlin oznacza "otwarty/OFFowy Berlin" i pozwala przekonać się, czym żyje pełna humoru i wyobraźni stolica współczesnej sztuki niezależnej.

15 listopada, godz. 20:30

MDVZ "Tanz Europe Express"- sztuka taneczna dla nie-tancerzy

"Kochamy tańczyć. Nie jesteśmy tancerzami. Po prostu tańczymy dla samego tańczenia. W ruchu czujemy się jak u siebie. Co to za piosenka? To ostatni przebój Perpetuum Mobile. Czekaj... Czy my naprawdę tańczymy? Czuję się tak, jakby faktycznie coś mnie tańczyło. Ach! Zielone pola Europy, rzeki, góry... tak, góry! Góry w dali za autostradą, pomiędzy elektrownią a wielkim ośrodkiem wypoczynkowym pod błękitnym rozgwieżdżonym niebem. Gwiazdy. Moje oczy... czy znów walnąłem twarzą w drzwi? Tak. Czyż nie dobija się koni? Co za bezsens. Europa. Und? Yeah!

A co z tee?

Pytanie brzmi: jak tańczymy? Jak, gdzie, kiedy my, młodzi ludzie, tańczymy obecnie w Europie? Dziś taniec opiera się na decyzji; wybieramy co tańczyć i to jest naprawdę istotne. Taniec to nasza osobista decyzja. To tłumaczy również dlaczego większość czasu tańczymy sami. Być może w otoczeniu tysięcy ludzi, lecz- z pewnością sami. Czy jesteśmy pewni, że tańczymy siebie? Byłoby to drugie pytanie, które prowadzi do trzeciego i ostatniego: jacy jesteśmy? My- ci Europejczycy, którzy nie powinni przestać tańczyć, bo inaczej się pogubimy...

Tanz Europe Express to liczący dwa lata projekt stworzony w całości w Tatwerk przez kilkoro z jego uczestników. Został on zrealizowany po kilku nieudanych próbach i przejściu wielu problemów. Narodził się on przypadkowo, gdy troje z nas tańczyło - czy może raczej: próbowało tańczyć- przy akompaniamencie naprawdę dziwnego utworu w pustym barze. "Jak dzisiaj tańczymy?"- pytanie to wynikło z tego zabawnego doświadczenia. Po kilku miesiącach zastąpiły je inne, mniej precyzyjne pytania: "Dlaczego i kiedy tańczymy? Gdzie możemy tańczyć w naszym codziennym życiu? Razem czy osobno? Co się zmieniło?". Włączyliśmy do naszego projektu kilka nowych pomysłów, np. "hymn" grupy Kraftwerk Trans Europe Express; zajęliśmy się takimi tematami, jak sytuacja polityczna w Europie (oczywiście), obietnica świetlanej przyszłości, technologia, miejska samotność, nasi rodzice i my, itp. Ostatecznie jednak z tego wszystkiego wyłania się jedno proste pytanie:

Czy nowe musi oznaczać dobre?

Rozejrzyjmy się dokoła... Wydaje się nam, że coraz trudnej odpowiedzieć na to pytanie: TAK.

Co zatem robimy źle?"

16 listopada, godz. 20:00

Mariona Naudin- "V.I.P"

Kim jest mój dziadek? Co się działo na świecie, kiedy się urodził? Co ma wspólnego z Fidelem Castro? Jak tańczyła Anita Berber? Dlaczego wampiry? Dlaczego Carl Gustav Jung? Dlaczego zostawać imigrantem? Jak mogę umieścić wszystko razem i dobrze się bawić? Jak mogę sprawić, że zaśpiewacie piosenkę karaoke?

"V.I.P" będzie grany w sobotę 16 lisopada w Teatrze Kana. Przyjdź i nie znajdź żadnej odpowiedzi na wszystkie te pytania.

Projekt OFFenes Berlin dofinansowany jest przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.

(-)
Materiał Teatru
13 listopada 2013

Książka tygodnia

Kantor Nie/Obecność
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Katarzyna Fazan

Trailer tygodnia

Nastazja wychodzi za mąż
Krzysztof Babicki
Kameralny spektakl o namiętnościach n...