Opera Śląska zaprasza

"Maria Stuarda" - reż. Dieter Kaegi - Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Wielki w Poznaniu, Opera Śląska w Bytomiu

W listopadzie serdecznie zapraszamy na dwa szczególne spotkania z Operą Śląską, podczas których zaprezentujemy operę Gaetana Donizettiego Maria Stuarda i dramat muzyczny Modesta Musorgskiego Borys Godunow.

Opera Śląska w Bytomiu zaprasza serdecznie

24. 11. 2013 r. /niedziela/ g. 18.00 - Gaetano Donizetti MARIA STUARDA– scena Opery Śląskiej w Bytomiu

26. 11. 2013 r. /wtorek/ g. 18.00 - Modest Musorgski BORYS GODUNOW – scena Teatru Śląskiego w Katowicach

Maria Stuarda

Reżyserem spektaklu jest światowej sławy twórca Dieter Kaegi – od lat szef artystyczny Opery Irlandzkiej, mający na swoim koncie realizacje m.in. w operach i teatrach Waszyngtonu, Zurychu, Nicei, Madrytu czy Monte Carlo. Kierownictwo muzyczne objął Krzysztof Dziewięcki – znamienity dyrygent i pedagog, a dekoracje i kostiumy zaprojektował Bruno Schwengl. Przedstawienie jest wspólną produkcją Teatru Wielkiego w Łodzi, Teatru Wielkiego im. St. Moniuszki w Poznaniu i Opery Śląskiej w Bytomiu. Polska prapremiera opery miała miejsce w styczniu 2011 r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu; w Teatrze Wielkim w Łodzi dzieło w premierowej realizacji zaprezentowane zostało w październiku, a w Operze Śląskiej w Bytomiu w grudniu 2011 r.

Donizetti skomponował „Marię Stuardę" w ślad za popularną w dobie romantyzmu legendą o tragicznych losach szkockiej władczyni XVI wieku. Fundamentem, na którym Donizetti zbudował swoją operę, była często wówczas wystawiana adaptacja tragedii Fryderyka Schillera „Maria Stuart". Jednak w procesie powstawania utworu kompozytor wspólnie z autorem libretta, Giuseppe Bardarim uprościli schillerowską intrygę i wykluczyli liczne postaci lub połączyli je w jedną. Libretto opery, częściowo oparte na faktach z życia Marii Stuart i zawierające wątki biograficzne, skupia się wokół zawiłych relacji i konfliktu władzy pomiędzy nią a jej kuzynką – angielską królową Elżbietą I. Ważną częścią fabuły jest burzliwa konfrontacja dwóch władczyń, która w rzeczywistości nigdy nie miała miejsca, ale która złożyła się na przejmującą historię nieszczęśliwej miłości, zniszczonej w imię władzy i opłaconej najwyższą ceną, jaką jest ludzkie życie.

Wielka polityka, dworskie intrygi oraz animozje; konflikt dynastii i religii, spisek przeciw koronie, rebelia, oskarżenia, zabójstwo. Opowieść o wybitnych indywidualnościach i romantycznej miłości w przestrzeni mrocznego zamku... Dwie rywalizujące kobiety skazane z wyroku historii na nieuchronny konflikt i walkę o władzę: Elżbieta I - Królowa Anglii i Maria Stuart - Królowa Szkocji, która zginie zgładzona na szafocie... Mistrzowska muzyka, piękne arie, zachwycające belcanto! Wielkie namiętności i tragedie ożywające od wieków...

Ceny biletów: 30 zł – 50 zł

Borys Godunow

Wprowadzenie do repertuaru „Borysa Godunowa" w premierowej realizacji w 2004 r. uznane zostało za jedno z najbardziej ambitnych i odpowiedzialnych zadań w historii śląskiej sceny operowej; spektakl zrealizowany został z niezwykłym rozmachem inscenizacyjnym, w pięknych i bogatych kostiumach, znakomicie korespondujących z rewelacyjną i monumentalną muzyką. Spektakl powstał w realizacji: reżyseria i inscenizacja - Wiesław Ochman, kierownictwo muzyczne - Tadeusz Serafin, scenografia - Allan Rzepka, choreografia - Jarosław Świtała.

26 października 2013 r. tytuł ten powrócił do repertuaru Opery Śląskiej po kilkuletniej nieobecności z okazji obchodów Jubileuszu 55-lecia pracy artystycznej Wiesława Ochmana – reżysera spektaklu, który – dodajmy - na czołowych scenach świata sam wielokrotnie kreował dwie tenorowe partie tego dzieła: Dymitra Samozwańca i Kniazia Szujskiego.

Twórca „Borysa Godunowa" - Modest Musorgski, to w historii muzyki postać wyjątkowa. Przykuwający mocą samorodnego kompozytorskiego talentu geniusz-nowator, a jednocześnie człowiek prawdziwie tragiczny. Żył niespełna 43 lata, jednak to, co stworzył wywarło ogromny wpływ nie tylko na muzykę Rosji. Claude Debussy napisał: „On jest i pozostanie jedynym twórcą dalekim od szablonów i oschłych formuł. Nigdy wrażliwość artysty nie wyraziła się równie prostymi środkami - ma się wrażenie sztuki tworzonej przez jakiegoś dzikusa, który idąc tropem swej wrażliwości na każdym kroku odkrywa muzykę". „Borys Godunow", jedno z największych i najbardziej oryginalnych dzieł w całej literaturze operowej, to monumentalny fresk historyczny o posępnej głębi, przykuwający uwagę scenami zbiorowymi. Rzecz dzieje się w Rosji i Polsce na przełomie XVI i XVII wieku. Po objęciu tronu przez Borysa Godunowa po Rosji krążą plotki o domniemanym związku cara ze śmiercią prawowitego następcy, carewicza Dymitra. W oparciu o poemat Puszkina stworzył Musorgski sceny operowe malujące wyraziście tragedię rosyjskiego ludu oraz polityczną anarchię, a na tym tle - osobisty dramat cara Borysa.

Ceny biletów: 35 zł – 50 zł

Informacje i rezerwacje miejsc:

Kasa biletowa Opery Śląskiej – tel. 32/39 66 815; 39 66 877; Dział Imprez i Reklamy Opery Śląskiej – tel. 32/39 66 808; 281 84 39; opera@opera-slaska.pl; bow@opera-slaska.pl; www.opera-slaska.pl; Kasa biletowa Teatru Śląskiego – tel. 32/259 93 60

(-)
Materiał Opery
19 listopada 2013

Książka tygodnia

Słownik biograficzny teatru polskiego, tom III: 1910-2000
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk,
Praca zbiorowa

Trailer tygodnia