Opera Śląska zaprasza

"Ubu Król" - reż. Waldemar Zawodziński - Opera Śląska w Bytomiu

W marcu serdecznie zapraszamy na przedstawienia opery Krzysztofa Pendereckiego „Ubu Król", której premiera miała miejsce w kwietniu 2016. Spektakl został zakwalifikowany do obejrzenia przez komisję Nagrody Teatralnej „Złote Maski" w województwie śląskim za rok 2016 i zaprezentowany zostanie dwukrotnie: na scenie bytomskiej (4.03) i w Teatrze Śląskim w Katowicach (6.03).

Za pulpitem dyrygenckim stanie Jurek Dybał – znamienity dyrygent, kontrabasista, muzyk Wiener Philharmoniker i Wiener Staatsoper, inicjator i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego Poziom 320 w Zabrzu, dyrektor Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietty Cracovia, laureat Nagrody Prezydenta Bytomia w dziedzinie kultury – MUZA 2016, którą odebrał w ubiegłym roku właśnie na bytomskiej scenie po spektaklu.

Akcja „Ubu Króla" dzieje się w „Polsce, czyli nigdzie". Ambitna i bezwzględna Ubica nakłania męża do zabicia króla Wacława. Wacław traci życie, Ubu odmóżdża przedstawicieli polskich elit i osobiście przystępuje do zbierania podatków. Tymczasem Bordure (autor zamachu, który jako dłużej nieprzydatny został osadzony w więzieniu) ucieka do Moskwy, gdzie prosi cara o pomoc w odwecie. Rosjanie najeżdżają Polskę, a wygnani z kraju Ubu i Ubica odpływają, pełni nadziei na nowy Ubuland...

Piotr Kamiński w książce „Tysiąc i jedna opera" tak opisuje to dzieło: „Pisząc Króla Ubu, Penderecki wpisał się w figlarny prąd postmodernistyczny muzyki współczesnej, lubujący się w pastiszu i prowokacji. Oświadczył zresztą wprost, że pracując nad swym utworem od początku starał się iść w ślady samego Jarry'ego, drwiąc sobie z autorytetów, wielkich klasyków, lecz również i z siebie samego, z muzyki współczesnej i awangardy, żonglując najróżniejszymi konwencjami, czerpiąc pełnymi garściami z czterech wieków historii opery. Paradoksalnie, w tym doskonale sprzyjającym kontekście, kompozytor nie ucieka od żadnych cytatów, własnoręcznie wymierzając szturchańce – tym lub owym efektem melodycznym, harmonicznym, instrumentalnym czy rytmicznym – swym wielkim antenatom: Händlowi, Mozartowi, Rossiniemu, Verdiemu, Wagnerowi, Offenbachowi, Ryszardowi Straussowi, nie zapominając o Kurcie Weillu, Strawińskim, czy niejakim... Pendereckim".

Reżyserią i scenografią spektaklu zajął się Waldemar Zawodziński, choreografią – Janina Niesobska (to duet znany z inscenizacji „Don Carlosa", która w 2011 r. nagrodzona została Złotymi Maskami w kategoriach Przedstawienie Roku oraz Reżyseria; otrzymała też Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy spektakl). Kierownictwo muzyczne objął Jurek Dybał, kostiumy zaprojektowała Maria Balcerek. Autorami libretta „Ubu Króla" są Krzysztof Penderecki i Jerzy Jarocki.

4 marca /sobota/ g. 18.00 – scena Opery Śląskiej w Bytomiu
6 marca /poniedziałek/ g. 18.00 - scena Teatru Śląskiego w Katowicach

 

(-)
Materiał Opery
25 lutego 2017

Książka tygodnia

Gilliamesque
Wydawnictwo Planeta
Terry Gilliam

Trailer tygodnia