Opera żebracza według studentów

"Opera żebracza" - reż: Artur Dwulit - Akademia Teatralna w Warszawie

Upiorne charakteryzacje bohaterów, ciekawa scenografia, jazzowe aranżacje piosenek. To wszystko znajdziemy w dyplomowym przedstawieniu studentów IV roku Akademii Teatralnej. Na warsztat wzięli i uwspółcześnili "Operę żebraczą" Johna Gaya.

- Przygotowaliśmy tekst sprzed 200 lat angielskiego satyryka, który opisał sytuację społeczno-polityczną swoich czasów. Odrzuciliśmy kontekst polityczny, a skupiliśmy się na obyczajowości, utracie pewnych wartości etycznych i moralnych - mówi Artur Dwulit, reżyser spektaklu. - Całość opakowaliśmy w kabaret, który w moim odczuciu jest najlepszą formą wypowiedzi scenicznej do tej sztuki.

"Opera żebracza" jest utworem wymienianym jako dzieło, które istotnie wpłynęło na powstanie musicalu. Wystawiona została po raz pierwszy z muzyką niemieckiego kompozytora Johanna Pepusha w 1728 roku. Autor bardzo popularne w tamtych czasach arie operowe zastąpił piosenkami ulicznymi, a postacie wywodzące się ze sfer wyższych - żebrakami, prostytutkami i złodziejami. W wersji białostockich studentów muzycznym motywem przewodnim będzie jazz.

- Uznaliśmy, że takie gładkie kompozycje będą nieadekwatne do tych scen - mówi Marek Kulikowski, który przygotował muzykę. - Będzie to taki jazz chropowaty, dający efekt dysharmonii.

Główny bohater Macheath - bandyta i wielbiciel kobiet bierze potajemny ślub z Polly Peachun - córką szefa drobnych złodziejaszków. Tym samym wchodzi w konflikt z Peachunem, który za wszelką cenę stara się go pozbyć. Ojciec obmyśla plan wydania w ręce policji niechcianego i niewygodnego zięcia. Przy pomocy zaprzyjaźnionych prostytutek udaje mu się wtrącić bandytę do celi. Nie wie jednak, że eks Macheatha jest Lucy Lockit, córka szefa więzienia.

- Po wkręceniu w tę dziwną historię widz na koniec może zadać sobie pytanie czy chciałby żyć w tym świecie - mówi reżyser.

Scenografię do sztuki przygotowała Marika Wojciechowska, za ruch sceniczny odpowiada Anna Kołosow-Ostapczuk. Partie wokalne ze studentami ćwiczyła Bożena Bojaryn-Przybyła, a mówione Julita Cichońska.

Premiera i jednocześnie egzamin odbędzie się w sobotę. Spektakl można obejrzeć w niedzielę, 12 lutego o godz. 18.00 i w poniedziałek, 13 lutego o 19.00. Później będzie wystawiany w kolejne weekendy (od piątku do poniedziałku) do 18 marca. Bilet normalny kosztuje 15 zł, a ulgowy 10 zł. Można je rezerwować pod nr tel. 85 743 54 53.

Anna Kopeć
Kurier Poranny online
10 lutego 2012

Książka tygodnia

Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Rodowicz Tomasz, Jabłońska Małgorzata, Toneva Elina

Trailer tygodnia