Opisy spektakli

10. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ożywionej Formy Maskarada

W dniach 19 - 23 maja w Teatrze Maska, trwać będzie Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ożywionej Formy "Maskarada". W programie spektakle zaproszonych teatrów i premiery "Maski".

X Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ożywionej Formy Maskarada - 19-23 maja 2019

"Osobliwe zdarzenie", Państwowy Teatr Lalki Tęcza
premiera: 23.06.2018 r.
autor: Carlo Goldoni
reżyseria, scenografia, opr. muzyczne: Matteo Spiazzi
tłumaczenie: Magdalena Mrozińska
projekty i wykonanie masek: Roberto Maria Macchi
asystent reżysera: Massimiliano di Corato, polski asystent reżysera: Michał Tramer
przygotowanie wokalne: Jolanta Otwinowska
obsada: Anna Rau, Ilona Zaremba, Maciej Gierłowski, Mikołaj Prynkiewicz
„Osobliwe zdarzenie" to komedia sytuacyjna, pełna intryg, nieporozumień i zwrotów akcji. Historia miłości dwojga głównych bohaterów przebiega równolegle do miłości ich służących, jednocześnie jest utrudniona przez ich skłóconych ojców. Jak każda klasyczna komedia, także i ta nieuchronnie zmierza do...
Spektakl, na kanwie sztuki Carlo Goldoniego „Un curioso accidente" został zrealizowany w Teatrze Tęcza w konwencji commedii dell'arte. Pochodzący z Werony reżyser i scenograf - Matteo Spiazzi to specjalista tego gatunku.
___
#Chybanieja", spektakl przygotowany w koprodukcji Centrum Kultury w Lublinie i Teatru Maska w Rzeszowie
premiera: 19.05.2019 r.
scenariusz: Artur Pałyga
reżyseria: Paweł Passini
muzyka: Paweł Passini, Daniel Moński
kostiumy: El Bruzda
scenografia: Marta Ożóg, Daniel Moński
obsada: Jadwiga Domka, Malwina Kajetańczyk, Ewa Mrówczyńska, Maciej Owczarek, Beata Passini, Jarosław Tomica, Anna Zachciał
spektakl pokazany przedpremierowo na Festiwalu Nowe Epifanie

Judasz obciążony jest ładunkiem stereotypów, ale też daje możliwość pokazania wielu aspektów człowieczeństwa. Artur Pałyga – dramatopisarz i Paweł Passini – reżyser, chcą spojrzeć na postać Judasza z wielu stron.
Punktem wyjścia dla pracy twórców były różne warianty opowieści biblijnej. W publicznej pamięci została relacja ewangelisty Mateusza, który pisał, że Judasz zwrócił srebrniki kapłanom, po czym się powiesił. Piotr w Dziejach Apostolskich pisze, że Judasz żadnych pieniędzy nie zwracał, kupił za nie ziemię i zginął w wypadku. Z kolei jeden z ojców Kościoła, Papiasz, twierdzi, że Judasz roztył się tak bardzo, iż nie mógł przejść tam, gdzie wóz swobodnie przejeżdżał.
Skąd te różne wersje? Dlaczego wyparliśmy inne świadectwa? Jak wyglądała rzeczywistość? Jak mogła wyglądać? – zastanawiają się twórcy.
W ich spektaklu historia Judasza przewija się jak srebrna nić pośród współczesnych sytuacji zdrady.

___
"Kruk krukowi", Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu
premiera: 22.09.2018 r.
reżyseria: Przemysław Jaszczak
teksty piosenek: Magda Żarnecka
scenografia: Aleksandra Starzyńska
muzyka: Urszula Chrzanowska
ruch sceniczny: Michał Ratajski
obsada: Bożena Oleszkiewicz, Urszula Raczkowska, Patrycja Rojecka, Kamil Król, Paweł Kuźma, Filip Niżyński

Społeczność mieszkających w lesie Kruków od wieków żyje w duchu zasady, że każdy Kruk jest bratem drugiego. Harmonia natury zdaje się wypełniać łączące ich relacje. Kiedy jednak do sielankowego świata niepostrzeżenie wkrada się wrogość i nieufność, wszystko przybiera zupełnie inny obrót. Okazuje się bowiem, że istnieją Kruki lepszej i gorszej kategorii, a o ich losie może zadecydować nawet to, jakie noszą imiona.
Swoiste podziały, wkradające się niemal w każdy zakamarek życia bohaterów, mają bardzo destrukcyjny wpływ na ich relacje. Tego chaosu najbardziej nie mogą zrozumieć najmłodsi, m. in. mały Tano, który próbuje zmierzyć się z nieznaną siłą zamętu, a tym samym skłania się ku walce o przyjaciół.
Spektakl w metaforyczny sposób odwołuje się do różnych wydarzeń historycznych, poruszając przy tym temat dyskryminacji i fanatyzmu. Historia opowiedziana jest m.in. za pomocą teatru cieni oraz teatru ruchu – całości towarzyszą układy choreograficzne i piosenki, okraszone współczesną elektroniką.

___
"Smacznego, proszę wilka!", Teatr Lalek Banialuka
premiera: 26.11.2017 r.
autor Marta Guśniowska
reżyseria Marta Guśniowska
scenografia Pavel Hubička
muzyka Piotr Klimek
obsada: Maria Byrska, Katarzyna Pohl, Barbara Rau, Władysław Aniszewski, Włodzimierz Pohl, Radosław Sadowski, Tomasz Sylwestrzak

Nie tak dawno; dawno temu mały, zagubiony Zajączek, wędrując po lesie w poszukiwaniu taty naiwnie wkroczył do chatki Wilka. Wilk ten właśnie chciał pożegnać się z życiem i chyba tylko dlatego, wbrew własnej naturze i pradawnym instynktom, zamiast bez namysłu schrupać Zajączka postanowił się nim zaopiekować. Ten zaskakujący zwrot akcji dał początek niezwykłej podróży i niecodziennej przyjaźni.
Przestawienie Smacznego, proszę Wilka! Teatru Lalek Banialuka zostało zrealizowane z myślą o najmłodszych widzach i całych rodzinach. Precyzyjnie wykonane lalki ożywają za sprawą sprawnej animacji aktorów. Autorką scenariusza i reżyserką przedstawienia jest Marta Guśniowska, której sztuki od lat realizowane są na scenach w całej Polsce. Scenografię, kostiumy i lalki zaprojektował Pavel Hubička zaś muzykę do spektaklu skomponował Piotr Klimek. Taki zespół realizatorów gwarantuje najwyższy poziom artystyczny przedstawienia i świetną zabawę.
czas trwania 60 min

___
"Żyrafa", Hop Signor Puppet Theatre /Grecja/
spektakl bez słów
scenariusz-reżyseria: Evgenia Tsichlia, Thanos Sioris
przygotowanie animacji: Michel Villée
lalki i scenografia: Evgenia Tsichlia, Thanos Sioris
reżyseria światła: Christina Thanasoula, Melina Mascha
muzyka: Agelos Agelidis, Antonis Skamnakis, Mihalis Kalkanis
obsada: Thanos Sioris, Evgenia Tsichlia
„Nie pamiętam czym byłam najpierw – skarbonką czy żyrafą. Ludzie nie przestają karmić mnie monetami, których nie będę w stanie nigdy strawić. Moje noce wypełnione są snami. Czasami staję się przytulanką i ktoś otula mnie ramionami. Czasami jestem w lesie, biegając między wysokimi czubkami drzew."
„Żyrafa" to przedstawienie wykorzystujące lalki stolikowe. Mały chłopiec marzy o kupnie samolociku. Starzec, który kocha niebo, marzy o lataniu. A skarbonka w kształcie żyrafy chciałaby zostać czymś więcej niż tylko składnicą monet. Marzenia bohaterów przedstawienia przeplatają się w historii, w której życie pojawia się w każdym obiekcie, niosąc emocje i uczucia. Poprzez swoje relacje z żyrafą bohaterowie odkrywają swoją zdolność do kochania, przyjaźni, snucia marzeń...
O entuzjastycznym odbiorze sztuki przesądziło doskonałe zespolenie animacji, scenografii, muzyki i światła. Wrażenie bezwiednego toczenia się historii artyści osiągnęli dzięki płynnym przejściom między sekwencjami, w których każdy najdrobniejszy element i ruch miał znaczenie. Scenografia przekształcała się pod wpływem akcji, a nie w celu jej rozwinięcia. Zrodziło się pragnienie, żeby ten piękny spektakl nigdy się skończył. Trudno było rozstać się z animatorami i lalkami, za pomocą których uzmysłowili małym widzom, że przedmioty darzone uczuciem zyskują duszę, a przyjaźń to dzielenie chwil radości, szczęścia i smutku.
Maria Maczuga, qlturka.pl
czas trwania: 40 min
___
Zaginiony świat
premiera: 21.05.2019 r.
scenariusz i reżyseria: Grzegorz Grecas
scenografia, kostiumy i projekcje: Janek Głąb
ruch sceniczny: Madi Rostkowska
muzyka i udźwiękowienie: Tymek Witczak
obsada: Jadwiga Domka, Ewa Mrówczyńska, Natalia Zduń, Kamil Dobrowolski, Henryk Hryniewicki, Tomasz Kuliberda
___
"Litlle shop of horrors", Białostocki Teatr Lalek
premiera: 30.11.2018 r.
Szanowni Państwo, doczekaliśmy się: "Little Shop of Horrors" w naszym Teatrze! A wszystko zaczyna się tak niewinnie: skromny właściciel kwiaciarni, Seymour, przypadkiem staje się właścicielem niezwykłej rośliny. Życie Seymoura zmienia się nie do poznania – z dnia na dzień staje się sławny, znany, podziwiany, zdobywa wybrankę swego serca – ale czy za to wszystko nie przyjdzie Mu słono zapłacić? Przekonamy się już niebawem...
Zapraszamy na przerażająco „smaczny" spektakl w broadwayowsko-hollywoodzkim stylu autorstwa Howarda Ashmana i Alana Menkena, twórców disneyowskich hitów jak „Mała syrenka", „Piękna i Bestia" czy „Alladyn", który skradł serca tysięcy widzów na całym świecie!
Mięsiste postaci, nietuzinkowa scenografia i muzyka na żywo – to atuty przedstawienia!
autor: Howard Ashman
reżyseria, przestrzeń sceniczna, lalki: Michael Vogel
asystent reżysera: Janne Weirup
przekład tekstu i piosenek: Katarzyna Siergiej
kompozytor: Alan Menken
aranżacje wokalne: Robert Billing
instrumentacja: Robby Merkin
przygotowanie wokalne: Marcin Ozga
obsada: Łucja Grzeszczyk, Magdalena Dąbrowska, Kamila Wróbel-Malec, Ryszard Doliński, Krzysztof Bitdorf, Błażej Piotrowski, Jakub Kwaśniewski, Bogusław Kasperuk, Bartosz Kwaśniewski
Na podstawie filmu Rogera Cormana, scenariusz Charlesa Griffitha
Pierwotnie wyprodukowano przez WPA Theatre (Kyle Renick, Dyrektor ds. Produkcji)
Pierwotnie wyprodukowano w teatrze Orpheum, Miasto Nowy Jork, przez WPA Theatre, David Geffen, Cameron Mackintosh oraz Schubert Organization
Reżyserem oryginalnej wersji „Little Shop of Horrors" był Howard Ashman
Autorem choreografii był Edie Cowan
czas trwania: 90 min
___
"Historia murów", Bratislava Puppet Theatre /Słowacja/
premiera: 16.11.2018 r.
spektakl grany w języku polskim
teksty na postawie których powstało przedstawienie napisali: Michael Reynolds, Andrea Camilleri, Olga Tokarczuk, Heinrich Böll, Didier Daeninckx, Katarína Aulitisová
adaptacja i reżyseria: Katarína Aulitisová
scenografia: Markéta Plachá
muzyka: Fero Király
obsada: Anna Čonková, Jaroslava Hupková, Lukáš Tandara, Ľubomír Piktor, Peter Pavlík
Parabola ludzkiej samotności, uprzedzenia, powściągliwości oraz pragnienia, aby rządzić i przejąć kontrolę. Historia ludzkości – ta historia murów, barier, klatek, obwarowań i granic budowanych ze strachu i nienawiści, bez potrzeby zrozumienia. Nasz pozornie wolny świat jest podzielony przez widzialne i niewidzialne mury, które oddzielają ludzi od siebie coraz bardziej. Przedstawienie jest inspirowane antologią zebraną przez Michaela Reynoldsa, zawierającą ponadczasowe historie napisane przez pisarzy z różnych krajów. Opowieści te są interesującą mieszanką pokoleń, podejść i doświadczeń w spojrzeniu na temat murów.
czas trwania: 60 min
___
„Okhotsk-a Paradise of the end" Nori Sawa i Teatr Yamabiko-za, Sapporo /Japonia/
premiera: 2013 r.
spektakl bez słów
Pomiędzy 5 a 10 wiekiem naszej ery brzegi Morza Ochockiego zamieszkiwał starożytny lud. Członkowie plemienia polowali na morskie zwierzęta, wytwarzali wino w lasach, tworzyli piękne rzeźby zwierząt. Ich cywilizacja była silna, lecz pewnego dnia zniknęli...
Spektakl powstał w 2013 r. w Sapporo. Od dnia premiery cieszy się ogromnym zainteresowaniem - obejrzało go już ponad 6000 widzów
producent spektaklu: Sapporo Children's Theatre YAMABIKO-ZA
scenariusz, reżyseria, scenografia: Noriyuki SAWA
muzyka: Baroque Collegium Sapporo (Kumiko FUSE, Toshikazu AIUCHI, Hiroshi OMI, Toshiya SHINBAYASHI, Aika MUKAI)
animacja: Traditional Ningyo-Joruri ASHIRI-ZA (Hidetaka YABUKI, Akiko Yasuda, Junki Ikeuchi)
obsada: Seiko Miyakawa, Katsuki Goto, Yuko Aita, Akie Yamazaki
wykonanie lalek i rekwizytów: Yuko Nakagawa
projekcje: Erina Kurokawa
reżyseria Światła: Seigo Suzuki.
reżyseria Dźwięku: Keisuke Chiba.
inspicjent: Kyoichi Fukuda.
___
"Minutka", Teatr Baj w Warszawie
premiera: 29.04.2018 r.
koncepcja i konstrukcja lalek: Malwina Czekaj, Izabela Zachowicz, Marek Zimakiewicz
opieka reżyserska: Ewa Piotrowska
oprawa muzyczna: Natalia Leszczyńska
obsada: Malwina Czekaj, Izabela Zachowicz, Marek Zimakiewicz
Minutka. Krótki fragment z życia. Albo życie krótkie jak minutka. Poświęcić, zaczekać, dać komuś minutkę. Popularna herbata ekspresowa w torebkach do zaparzania. Wstyd się przyznać, ale babci nie odmówisz. Picie herbaty w ulubionej szklance, to czynność, która z wiekiem zyskuje na wadze, aż w końcu urasta do rangi rytuału. Idealnie komponuje się z porcją codziennych krzyżówek czy popołudniowym serialem. Spektakl powstał z miłości do naszych dziadków i dla nich. Coraz rzadziej się z kimś widzą, dlatego często muszą konfrontować się z własną samotnością.
Powstał też dla nas, bo boimy się zestarzeć. A może starość jest fajna? I wcale nie musimy przeżywać jej samotnie?
Iza, Marek i Malwina
Na spektakl składają się trzy miniatury przedstawiające historie trójki bohaterów. Głównym środkiem wyrazu są duże, naturalistyczne lalki teatralne stworzone przez aktorów zainspirowanych pracami Natachy Belovej.
czas trwania: 60 min
___
"Kordian" Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum
premiera: 13.10.2018 r.
autor: Juliusz Słowacki
opracowanie tekstu i reżyseria: Jakub Roszkowski
scenografia: Mirek Kaczmarek
muzyka: Dominik Strycharski
obsada: Krystyna Nowińska, Marta Popławska, Katarzyna Prudło, Aleksandra Zawalska, Marek Dindorf, Grzegorz Eckert, Dawid Kobiela, Mirosław Kotowicz
Jak dziś czytać dramat romantyczny? Czy współczesne pokolenie odnajduje w Kordianie swój świat, swoje rozterki i zmagania? Burząc konwencje i myślowe schematy, spektakl zmusza do spojrzenia na nowo na nasze narodowe mity, do poważniej refleksji nad tym, co się wokół nas dzieje, co nas otacza, w czym sami głęboko tkwimy.
Reżyser zaprasza „(...) do laboratorium; do wzięcia udziału w szczególnym eksperymencie. Eksperymencie, w którym będziemy badać jednostki, zbiorowości, cały kraj. Piękny, urodzajny kraj w środku Europy. Ale też kraj skłócony, zasiedlany przez różne dziwne stworzenia, kreatury. Ładne, brzydkie, mądre i głupie. Z których jednak każde ciągnie w swoją stronę, walczy o siebie, bezwzględnie, do końca, nie zwracając szczególnej uwagi na innych. Co się stanie, gdy w tym kraju pojawi się nagle Kordian? Szary, zwykły... człowiek".
___
"Książę i prawda", Opolski Teatr Lalki i Aktora
premiera: 15.09.2018 r.
autor Jean-Claude Carrière
przekład Kazimierz Skorupski
reżyseria Bogusław Kierc
scenografia Beata Tomczyk
muzyka Jacek Wierzchowski
ruch sceniczny Franciszka Kierc–Franik
asystentka reżysera Karolina Przystupa
obsada:
Żona Idioty Karolina Gorzkowska
Dziewczyna Aleksandra Mikołajczyk
Kobieta Dorota Nowak
Ojciec Zygmunt Babiak
Głos Krzysztof Jarota
Książę Jakub Kowalczyk
Gawędziarz Tomasz Szczygielski
Baśniowa i intelektualnie prowokująca sztuka o poszukiwaniu Prawdy. Poszukiwanie nie jest bezinteresowne, bo nagrodą dla znalazcy Prawdy, Księcia, ma być piękna córka wieśniaka – taki właśnie warunek, zakochanemu w niej do szaleństwa Księciu, postawił jej ojciec. Książę, jak to w baśniach bywa, wybrał się na długie i pełne przygód poszukiwania Prawdy – zakończone wieloznacznym sukcesem...
Książę i prawda to dzieło autorstwa Jean-Claude Carrière cenionego francuskiego pisarza, dramaturga, autora znanych i nagradzanych w świecie scenariuszy filmowych (jako jeden z nielicznych otrzymał za nie w 2014 „Oscara"; za całokształt twórczości).
Reżyser przedstawienia, Bogusław Kierc, wybrał sztukę Jean-Claude Carrière, dla jej niezwykłych wartości: tak estetycznych, jak i myślowych; wręcz filozoficznych, ale jego inscenizacja to nie akademicki wykład, lecz teatralna, zabawna, surrealistyczna przypowieść, adresowana dla widzów od lat 9 wzwyż!

___
"Pomelo jest zakochany... w żabie, deszczu i nie tylko", Teatr Fraktal
premiera: 12.05.2018 r.
reżyseria, scenografia: Ewa Maria Wolska
muzyka: Maciej Staniecki
reżyseria światła: Emil Lipski
obsługa techniczna: Anna Złomańczuk, Emil Lipski
obsada: Joanna Pruś, Karolina Martin, Ewa Maria Wolska
"Pomelo jest zakochany... w żabie, deszczu i nie tylko" to spektakl-koncert dla małych dzieci (od 3 do 7 lat), inspirowany książką Ramony Bădescu i Benjamina Chauda. Jest to opowieść o mieszkającym w ogrodzie maleńkim słoniku, który odkrywa pory roku oraz to, że on sam ma wpływ na otaczający go świat. Ogród Pomela to pełna niespodzianek machina dźwiękowa: muzyka do spektaklu tworzona jest na żywo przez trójkę lalkarzy, grających na niezwykłych instrumentach.
Po spektaklu zapraszamy dzieci na animowane przez aktorów zabawy dźwiękowe.
Spektakl zrealizowany w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku oraz dzięki wsparciu Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie)
Czas trwania: 35 min + 15 min zabaw.
___
"Pożegnanie jesieni" Teatr Malabar Hotel
premiera: 07.12.2018 r.
autor: Stanisław Ignacy Witkiewicz
reżyseria: Maria Żynel
dramaturgia: Marcin Bartnikowski
scenografia, kostiumy i lalki: Marcin Bikowski
muzyka: Jacek Mazurkiewicz
obsada: Maria Robaszkiewicz, Marcin Bartnikowski, Marcin Bikowski
„Pożegnanie jesieni" to katastroficzna wizja społeczeństwa oddającego się w objęcia totalitaryzmu. Bohaterowie rozpięci między dwoma jesieniami przez jeden krótki rok doświadczają kryzysu sztuki, filozofii i religii, który zmiata z powierzchni ziemi świat, jaki dotąd znali. Na tym tle oglądamy erotyczne przygody Atanazego Bazakbala, Heli Bertz i Jędrusia Łochojskiego, którzy próbują chwytać się każdej szansy na przetrwanie i poprawę losu.
Kultową powieść Witkacego opowiadamy z perspektywy Izabeli Czajki Stachowicz vel Beli Hertz - pierwowzoru demonicznej Heli, która faktycznie przeżyła spełnienie katastrofizmu zapisanego przez Witkiewicza. Bela uchwycona w muzeum potworności Witkacego wraca pamięcią do tamtej Warszawy i tamtej jesieni. Mamy nadzieję, że diametralnie różnej od obecnej.
Projekt zrealizowano dzięki Stypendium Prezydenta M.St.Warszawy i w ramach Stypendium z Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS dla Marcina Bartnikowskiego.
Spektakl współprodukowany przez Zamojskie Lato Teatralne i Teatr Maska w Rzeszowie.

W Rzeszowie teatralna uczta potrwa aż 5 dni. Festiwalowe spektakle z różnych stron świata.

 

(-)
Materiał organizatora
26 kwietnia 2019

Książka tygodnia

Ksiuty z Melpomeną
vis-a-vis
Stefan Wiechecki

Trailer tygodnia

Maskarada – Międzynaro...