Opowieść o świadkach Jehowy

"Sala Królestwa" - reż. Tomasz Śpiewak - Teatr Zagłębia w Sosnowcu

W Teatrze Zagłębia trwają próby do spektaklu "Sala Królestwa" Tomasza Śpiewaka w jego reżyserii. Prapremiera w sobotę, 27 czerwca. Spektakl zostanie także pokazany 28 czerwca na zakończenie sezonu 2014/2015.

"Sala Królestwa" to opowieść o świadkach Jehowy - ludziach, którzy są wśród nas, pukają do naszych drzwi, chcą z nami rozmawiać. Wyobrażenia na ich temat są różne - z jednej strony postrzegani są jako serdeczni i uczynni, a z drugiej jako otumanieni przez religijną organizację ludzie. Zasady wiary, jakie ich obowiązują, wzbudzają mniejsze lub większe wątpliwości. Jednak aspektem, który wywołuje szczególne kontrowersje, jest bezwzględny zakaz transfuzji krwi, dotyczący wszystkich świadków.

- Punktem wyjścia do powstania spektaklu była historia z życia - krewna bliskiej mi osoby zmarła przy porodzie. Była świadkiem Jehowy i nie zgodziła się na transfuzję krwi. Ten spektakl jest próbą zrozumienia tego, co wydarzyło się w szpitalu. Co o tym sądzę? Czy mam prawo oceniać jej wybór? Czy w ogóle w sposób racjonalny mogę zrozumieć czyjąś głęboką wiarę? I to, z czego wynikają zakazy, które większość niewyznawców określa jako kontrowersyjne lub nawet fanatyczne? - analizuje autor i reżyser "Sali Królestwa" Tomasz Śpiewak.

Przygotowując się do pracy, uczestniczył w zebraniach świadków Jehowy w sali królestwa oraz w studiach biblijnych. Rozmawiał również z obecnymi i byłymi świadkami oraz, na temat transfuzji, z lekarzami.

Tomasz Śpiewak jest dramaturgiem, autorem adaptacji teatralnych i tłumaczem. Współpracuje m. in. z: Remigiuszem Brzykiem, Michałem Borczuchem, Barbarą Wysocką, Anną Smolar. Jest autorem, "Konia, kobiety i kanarka" oraz adaptacji "Korzeńca", nagradzanych spektakli Teatru Zagłębia. "Sala Królestwa" jest jego debiutem reżyserskim.

Scenografię i kostiumy przygotowuje Anna Met, na stałe współpracująca min. z Natalią Korczakowską i Iwanem Wyrypajewem. W 2011 roku zadebiutowała jako twórca scenografii i kostiumów w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Jest absolwentką wydziału scenografii warszawskiej ASP.

Muzykę komponuje Bartosz Dziadosz, twórca projektu PLEQ. Reprezentuje eksperymentalny nurt w muzyce elektronicznej. W swoich kompozycjach łączy elementy drone, downtempa oraz abstrakcyjny glitch i modern classical. Wydał płyty w różnych wytwórniach na całym świecie. Na stałe współpracuje z Michałem Borczuchem.

(-)
Materiał Teatru
27 czerwca 2015

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia