Ostatnie pokazy w tym sezonie

"Diuna 1961. Opera mówiona. Fragmenty" - Komuna//Warszawa

Oblegany i gorąco przyjęty przez publiczność spektakl ZRÓB SIEBIE Marty Ziółek będzie można zobaczyć na Festiwalu Open`er (29.06 - 2.07).

Dla tych, którzy zostają w Warszawie, mamy inne propozycje: spektakl Komuny// Warszawa „Diuna 1961. Opera mówiona. Fragmenty" - psychodeliczną opowieść o fikcyjnej wyprawie Franka Herberta na Bliski Wschód - 25, 26. 06. o godz. 19.00.
Prapremiera miała miejsce w zimą 2015 w Nowym Jorku i Teheranie. W lipcu natomiast kolejna odsłona cyklu „Mikroteatr" (2, 3.07). Tym razem z ograniczeniami formalnymi (4 wykonawców, 16 minut, cztery reflektory, walizka rekwizytów) zmagać się będą Michał Borczuch, Justyna Sobczyk i Weronika Szczawińska.

Diuna 1961
Opera mówiona. Fragmenty

25 czerwca 2016 (sobota), g. 19.00
26 czerwca 2016 (niedziela) g. 19.00

Komuna// Warszawa, ul. Lubelska 30/32, Warszawa
ceny biletów: ulgowy 15 zł / normalny 20 zł (do kupienia przed spektaklem)

„Diuna" Franka Herberta to najpopularniejszy cykl powieści science fiction XX wieku. Ustanowił nowy kanon tej literatury, ale znacznie też przekroczył ramy gatunku, mieszając dyskurs filozoficzny z przewidywaniami futurologicznymi i wartką akcją: rozważania o genetyce oraz przetrwaniu ludzkości wobec kurczących się zasobów to główne wątki powieści.

Komuna// Warszawa tworzy swoisty prequel do „Diuny". Podobnie jak w literackim oryginale osią spektaklu jest pustynia. Filozoficznie „pustynia" to miejsce spotkania z Bogiem, ze sobą, przemiany, nowego początku lub śmierci. Pustynia we współczesnym świecie to złoża ropy, a więc źródło bogactwa i władzy. Ale także zagrożenie zagładą z powodu braku wody.
Komuna// Warszawa porusza się po tych wszystkich obszarach, łącząc je za pomocą specyficznej formy teatralnej: opery mówionej. To, co w klasycznym teatrze dramatycznym jest niewiarygodne, w operze odbiera się jako naturalny element narracji.

Komuna// Warszawa opisuje fikcyjną wyprawę autora „Diuny" do Iranu w 1961 roku. Frank Herbert zostaje wysłany z tajną misją na Bliski Wschód, przez kilka dni przebywa w pustynnym mieście Jazd, czekając na spotkanie z kurierem. Być może pod wpływem narkotyków wyrusza na samotną wyprawę na pustynię. Tam doznaje olśnienia. Widzi możliwe scenariusze rozwoju świata. Te „przyszłowidzące" wizje staną się zaczątkiem napisanej wkrótce literackiej sagi.

Komuna// Warszawa „rekonstruuje" pobyt Herberta w Jaździe. Proces „odnajdywania" śladów pozostawionych przez autora „Diuny" zaciera granicę pomiędzy prawdą a zmyśleniem. Zaczynając podróż, trafiamy na realną pustynię. I stajemy wobec tych samych pytań i rozterek, jakie trapiły Franka Herberta w 1961 roku: czym jest przyszłość, jak nasze wizje wpływają na rzeczywistość... lub po prostu: co się stanie...?

Komuna// Warszawa nie próbuje dawać odpowiedzi. Pokazuje możliwe drogi, wciąż krążące w kosmosie fragmenty dawnych nauczań oraz wyłaniające się z cyfrowego świata zręby nowych rzeczywistości. Wielość dróg i niepewność to tytułowe „fragmenty" spektaklu – powracający obsesyjnie lejtmotyw przedstawienia. Pewne jest tylko to, że historia toczy się dalej. Przyszłość jest otwarta, co czujemy podekscytowani, jak podróżni tuż przed wyprawą w Nieznane...

(-)
Materiał Teatru
24 czerwca 2016

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia