Pięć lat od powstania Teatru CHOREA

1. Retro/Per/Spektywy Chorea. Festiwal Teatralny

RETRO/PER/SPEKTYWY: CHOREA. Festiwal Teatralny. Łódź 2010 powstaje jako przestrzeń konfrontacji, nowatorskich poszukiwań teatralnych, platforma spotkań warsztatowych oraz miejsce dyskusji dotyczących przemian zachodzących w teatrze XXI wieku

CHOREA to nie nazwa własna, lecz określenie starożytnej idei trójjedni słowa, tańca i muzyki, otwierającej nowe przestrzenie dla współczesnego teatru. Idei wyznaczającej nowe wyzwania zarówno dla aktora – opowiadacza historii, tancerza, śpiewaka, jak i stawiającej nowe zadania dla reżysera, który – jak w antyku – powinien być dramaturgiem, choreografem i kompozytorem.

Pięć lat istnienia Teatru CHOREA to doskonały moment na zrobienie pierwszej RETRO/PER/SPEKTYWY jego intensywnej działalności artystycznej, badawczej i edukacyjnej.

Między 13 a 21 sierpnia 2010 roku, w Łodzi - w Teatrze CHOREA, w Fabryce Sztuki, w Klubie WYTWÓRNIA i w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych, widzowie będą mogli zobaczyć przegląd najważniejszych przedstawień Teatru CHOREA, a także najnowsze dokonania gościnnych grup teatralnych prezentowanych w ramach projektu Scena Fabryka.

Pierwsza edycja festiwalu będzie objęta ramami teatralnych tryptyków: Sofokles („Antygona”, reż. Dorota Porowska), Eurypides („Śpiewy Eurypidesa”, reż. Tomasz Rodowicz) Arystofanes („Po ptakach”reż Jim Ennis, Jessica Cohen, Tomasz Rodowicz) oraz Wyspiański („Odpoczywanie”, reż. Paweł Passini) – Herbert („Gry [w] Pana Cogito”, reż. Tomasz Rodowicz) – Grotowski („GROTOWSKI – próba odwrotu” reż .Tomasz Rodowicz, pierwsza premiera festiwalowa).

Ukażą one napięcia jakie powstają na zetknięciu tradycji i współczesności, i wyrażą bądź zakwestionują potrzebę tworzenia takich konfrontacji. Podobne kontrastowe zestawienia przyniosą dwa spektakle/koncerty, umiejscowione w postindustrialnych przestrzeniach Łodzi: „Tehilim/Psalmy”, (reż. Paweł Passini) oraz druga premiera festiwalowa która odbędzie się na terenie Klubu WYTWÓRNIA - „Antyk/Trans/Formacja” (muzyka antyczna w nowoczesnych aranżacjach zespołu CHOREI). W ich trakcie źródłowe formy muzyczne, pochodzące z najstarszych tradycji europejskich, interpretowane będą współczesnym językiem scenicznym.

W ramach festiwalu zaprezentujemy także przedstawienia teatrów współpracujących i na różne sposoby „spokrewnionych” z CHOREĄ. Gośćmi festiwalu będą: neTTheatre z Lublina (z najnowszym spektaklem „IF”, reż. Paweł Passini), Studium Teatralne z Warszawy („Król Kier znów na wylocie”, reż. Piotr Borowski), Teatr KANA ze Szczecina („Lailonia” reż. Mateusz Przyłęcki) oraz Trupa Czango

z Warszawy („Z diariusza prywatnego”, reż. Zbigniew Kowalski, Monika Dąbrowska) a także Elżbieta Rojek („Tańczaca Linia”) i Janusz Adam Biedrzycki w monodramie „Upadek” realizowanych w ramach stypendium ministerialnego .

Zadaniem naszym jest aby RETRO/PER/SPEKTYWY: CHOREA Festiwal Teatralny stanowił stały punkt odniesienia na teatralnej mapie Polski i był ważnym ogniwem w staraniach Łodzi o uzyskanie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku.

INFORMACJE O CHOREI

Działalność Stowarzyszenia Teatralnego „Chorea” jest kontynuacją pracy rozpoczętej

w 2001 roku przy Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice” przez „Orkiestrę Antyczną” prowadzoną przez Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego oraz zespół „Tańców Labiryntu”, kierowany przez Dorotę Porowską i Elżbietę Rojek. Teatr Chorea rozpoczął samodzielną pracę w roku 2004, w wyniku połączenia tych dwóch formacji. W ciągu trzech pierwszych lat działalności Stowarzyszenie nie posiadało stałej siedziby. W 2007 roku Teatr rozpoczął pracę w Fabryce Sztuki przy ulicy Tymienieckiego 3, w budynkach dawnych fabryk Scheiblera.

W skład zespołu wchodzą młodzi artyści, muzycy, tancerze, plastycy, absolwenci studiów kulturoznawczych oraz teatrologicznych, uczniowie Akademii Praktyk Teatralnych prowadzonej przy OPT „Gardzienice”, a także wybrani uczestnicy warsztatów i projektów organizowanych przez „Orkiestrę Antyczną” i „Tańce Labiryntu”. Teatre Chorea tworzą: Tomasz Rodowicz, Monika Dąbrowska, Dominika Krzyżanowska, Julia Jakubowska, Dominika Jarosz, Małgorzata Lipczyńska, Izabela Śliwa, Katarzyna Tadeusz, Elina Toneva, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Paweł Passini, Sebastian Klim, Elżbieta Rojek, Małgorzata Jabłońska, Dorota Porowska, Joanna Chmielecka, Sean Palmer, Pola Amber, Maria Porzyc oraz Zenon Pies. Z teatrem współpracują: Arkadiusz Rogoziński, Bibianna Chimiak, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Tomasz Krukowski, Anna Każmierak, Kuba Pałys, Paul Vincent.

Idee, które wyznaczają program działalności Stowarzyszenia Teatralnego „Chorea” są realizowane na trzech płaszczyznach. Pierwszą z nich stanowi program badawczy, prowadzony w formie wypraw badawczo-artystycznych oraz seminariów artystyczno-kulturoznawczych, łączących dziedziny muzykologii, teatrologii, antropologii, archeologii, filologii klasycznej i historii. Plan badawczy opiera się także na prezentacji dotychczasowych znalezisk antycznych form muzycznych (z okresu od VII wieku p.n.e. do II wieku n.e.), rekonstrukcji instrumentów, na pokazach tańca zainspirowanych antyczną ikonografią, w połączeniu z pokazami tradycyjnych form muzycznych. Drugą płaszczyznę wyznacza plan dydaktyczny, który stanowi część edukacyjną prac Teatru. Obejmuje on organizację zajęć z cyklu „Lekcje Antyku”, serie warsztatów, pokazów multimedialnych i spotkań przeznaczonych głównie dla młodzieży szkolnej i uniwersyteckiej. Jego celem jest zapoznanie młodych ludzi ze wspólnymi dla kultury europejskiej źródłami muzyki, tańca i teatru. Istotną częścią pracy edukacyjnej Teatru jest praca z ciałem wzorowana na materiale ikonograficznym tańców antycznych, opierająca się na poszukiwaniu nowych form ruchu inspirowanych kulturami tradycyjnymi i nowoczesnymi formami tańca. Trzecią płaszczyznę tworzy plan artystyczny, obejmujący przygotowywanie koncertów, pokazów tańca, performansów oraz prezentację przedstawień teatralnych.

Teatr Chorea ma w swym dorobku następujące spektakle:

- Hode Galatan (Cardiff, Walia, 2003),
- Tezeusz w labiryncie (Nałęczów, 2004),
- Po ptakach (Teatr Współczesny, Wrocław, Teatr Nowy Praga, Warszawa, 2005),
- Taniec lasu (Festiwal Warszawskie Skrzyżowanie Kultur, Warszawa, 2006),
- Bakkus (Theatre Brycheiniog, Breton, Wielka Brytania, 2006),
- Wiatr w sosnach (Teatr Nowy, Łódź, 2007),
- Sczeźli (Teatr 77, Łódź, 2007),
- Śpiewy Eurypidesa (Teatr 77, Łódź, 2007),
- Odpoczywanie (Teatr Łaźnia Nowa w Nowej Hucie, Kraków, 2007),
- Tehillim/Psalmy (Fabryka Sztuki, Łódź, 2008),
- Gry (w) Pana Cogito (Fabryka Sztuki, Łódź, 2008), Antygona (Fabryka Sztuki, 2009).
- Antygona (z teatrem Kana)
- Odpoczywanie ( z nTTheatre)
- a także dwie premiery festiwalowe : Grotowski- próba odwrotu oraz Antyk/Trans/Formacje

(-)
Formacja RE.PL
11 czerwca 2010

Książka tygodnia

Musical nieznany. Polskie inscenizacje musicalowe w latach 1961-1986
Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Grzegorz Lewandowski

Trailer tygodnia