Piękna miłość w całej Polsce

Teatr Kwadrat

Prawdziwe emocje są w teatrze bezcenne. O małżeństwie zawartym przez dwójkę przyjaciół z Zespołu Teatru Teatr Kwadrat powiadamiał widzów całkiem niedawno. Marta Żmuda Trzebiatowska i Kamila Kula poznali się na próbach w Teatrze Kwadrat a w dwóch przedstawieniach wcielają się w parę. To niezwykłe obserwować przenikanie się życia i rzeczywistości scenicznej. Od młodych zakochanych bije ze sceny prawdziwe, szczere uczucie a ich witalna energia i humor są zaraźliwe. Zapraszamy na spektakle „Przez park na bosaka” oraz „Ciotka Karola 3.0”!

Komedia romantyczna "Przez park na bosaka" Neila Simona 

Choć mówią, że ślepa - jaka miłość jest każdy widzi. Najtrudniejsza z najprostszych rzeczy na świecie. A kiedy uczucie zostaje zalegalizowane i zamienia się w instytucję zwaną małżeństwem? Wtedy z czasem robi się... zabawniej!

Corie i Paul są małżeństwem z sześciodniowym stażem. Siódmego dnia, bynajmniej nie odpoczywają, tylko wprowadzają się do swojego pierwszego wspólnego gniazdka, które jak się później okazuje jest dalekie od ideału. Zima jest pierwszym źródłem nadciągających problemów młodego małżeństwa. Okazuje się bowiem, że kaloryfer w mieszkaniu jest zimny, jak zimne nóżki, a nóżki są zimne, ponieważ w suficie jest dziura, wielkości szybu windy towarowej. Tyle, że windy przecież nie ma!

Na dodatek w takich okolicznościach okazuje się, że nie wszystko wygląda tak różowo. On jest rozważny, ona romantyczna. On odpowiedzialny, jak na prawnika przystało, ona uroczo naiwna, bez specjalnie skonkretyzowanych planów na, bez wątpienia radosną, przyszłość. I kiedy spada temperatura napięcia po małżeńskiej euforii, powraca prawdziwy obraz rzeczywistości, w tym wszelkie wady partnera i różnice, kiedyś tak nie istotne, a w tym momencie dochodzące do głosu.

Czy w trudnej codzienności dwoje zakochanych ludzi, o całkowicie odmiennych charakterach mogą wypracować język kompromisu, aby siłą miłości pokonać dzielące ich różnice?

Neil Simon jest najczęściej wystawianym dramaturgiem na świecie i jedynym żyjącym pisarzem, który na Broadwayu ma teatr swojego imienia. Jako pierwsza uznanie przyniosła mu właśnie sztuka „Przez park na bosaka", która rozsławiła takie gwiazdy jak Robert Redford, czy Jane Fonda

"Ciotka Karola 3.o" Brandona Thomasa

Tekst to światowa klasyka farsy skrojona zgodnie z XIX-wiecznym sznytem, ale wzięta na warsztat od podszewki i uszyta na nową, bardziej nowoczesną miarę! Zarówno język, gra aktorska, kostiumy czy scenografia, zdają się być jednocześnie klasyczne, jak i skrajnie współczesne. Oto propozycja debiutującego w roli reżysera dyrektora Teatru Kwadrat - Andrzeja Nejmana.

Owdowiała multimilionerka zapowiada wizytę w Oxfordzie, gdzie studiuje jej jedyny krewny, Karol Wykeham. Jej przyjazd jest zbawieniem dla siostrzeńca, a także dla jego przyjaciela Jacka. Bowiem tylko w obecności nobliwej damy mogą przekroczyć próg kawalerskiego domu prześliczne wybranki ich serc. By jednak móc w odpowiednio intymnej atmosferze obnażyć przed ukochanymi swoje uczucia, namawiają szkolnego kolegę, lorda Babbsa, aby podjął się w tym czasie zabawiania staruszki. Kiedy jednak Kitty i Emmy stoją już na progu akademika, okazuje się, że ciocia właśnie odwołała swoją wizytę. Przed powszechnym skandalem uchronić ich może tylko sprawnie przeprowadzona mistyfikacja. W tym celu Babbs musi... wcielić się w rolę ciotki. Sprawa wymyka się spod kontroli kiedy (ze względu na majątek) zalecać się zaczynają do niej (a raczej do niego w przebraniu) okoliczni dżentelmeni. Piętrzące się z minuty na minutę problemy bohaterów inicjują szereg zabawnych sytuacji, a tempo narastających komplikacji staje się wprost proporcjonalne do pojawiającego się na widowni śmiechu.

Oryginalna, napisana specjalnie na potrzeby spektaklu muzyka przez Czesława Mozila, wykonywane przez niego piosenki oraz absurdalny, wręcz montypythonowski humor czynią z tej starej, scenicznej ramotki znakomitą propozycję nie tylko dla widzów, którzy dawny tekst bardzo dobrze znają, ale może przede wszystkim dla młodego „ultranowoczesnego" pokolenia.

 

(-)
Materiał Teatru
3 października 2015

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia