Pierwsza premiera nowego sezonu

Wrzesień i październik 2017 w Operze Krakowskiej

Nowy sezon artystyczny Opery Krakowskiej zainauguruje koncert „Na dwa głosy" (17 września) poświęcony pamięci wybitnych solistów krakowskiej Operetki Iwony Borowickiej oraz Janusza Żełobowskiego. Oboje byli wielkimi osobowościami polskiej sceny operetkowej, których kochała publiczność i cenili krytycy.

Słynne duety wykonają: Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Wioletta Chodowicz, Monika Korybalska, Marcelina Beucher, Tomasz Kuk, Andrzej Lampert, Adam Szerszeń, Adam Sobierajski, Janusz Ratajczak, Łukasz Ratajczak. Wystąpią także studenci i absolwenci Akademii Muzycznej: Paula Maciołek, Daria Proszek, Jarosław Bielecki i Łukasz Klimczak. Śpiewakom towarzyszyć będzie Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. We wrześniu br. Opera będzie realizowała także projekty wyjazdowe. Krakowski teatr zaprezentuje swój spektakl - „Hrabina Marica" E. Kálmána w reż. Pawła Aignera w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie (24.09) oraz w Sanockim Domu Kultury (26.09).

Końcem września i na początku października w Operze Krakowskiej odbędzie się cykl wydarzeń z okazji 25-lecia pracy zawodowej Michała Znanieckiego (29.09 – 10.10) - „25 lat Michała Znanieckiego w teatrze". W Operze Krakowskiej wystawione zostaną spektakle: „Eugeniusz Oniegin" (29.09 i 1.10) oraz „Opowieści Hoffmanna" (8 i 10.10). Swoją premierę będzie miał też projekt w ramach cyklu „Głos wykluczonych"- spektakl „Szukając Leara: Verdi" (5, 6.10) z udziałem m.in. Wojciecha Malajkata i Jerzego Artysza oraz podopiecznych domów opieki społecznej. Przedstawienie to otrzymało Doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2016. Jesienią w przestrzeni Opery Krakowskiej zostanie zaprezentowana wystawa zdjęć poświęcona najważniejszym produkcjom Michała Znanieckiego zrealizowanym w Izraelu, Argentynie oraz w Polsce (Kraków, Wrocław, Szczecin). Wernisaż wystawy odbędzie się 29 września. W ramach Jubileuszu odbędzie się także premiera wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne książki „Złota klatka" – obszernego wywiadu, który z Michałem Znanieckim przeprowadził red. Mateusz Borkowski (7.10).

Pierwszą premierą nowego sezonu artystycznego w Operze Krakowskiej będzie „Norma" V. Belliniego (27, 28, 29, 31.10), którą reżyseruje Laco Adamik, kierownikiem muzycznym jest Tomasz Tokarczyk. Scenografię zaprojektowała Barbara Kędzierska, autorką kostiumów jest Maria Balcerek, a za przygotowanie chóru odpowiada Jacek Mentel. Spektakl pojawi się na afiszu Opery Krakowskiej po raz drugi. „Norma" to dzieło uznawane za operę doskonałą o czym mówi znana anegdota przywoływana przez Piotra Kamińskiego w kompendium „Tysiąc i jedna Opera": „gdy pewien wydawca poprosił G. Bizeta, by przeinstrumentował operę «wedle nowoczesnego smaku», autor «Carmen» odesłał partyturę, stwierdzając, że to rzecz niemożliwa, a zresztą zbyteczna". Dzieło Belliniego to sztandarowa pozycja opery jako gatunku, a „Cavatina" śpiewana przez tytułową bohaterkę w pierwszym akcie - „Casta Diva" to najsłynniejsza aria włoska. Tytułowa rola jest jedną z najtrudniejszych partii sopranowych w operowym repertuarze, przez co zyskała miano „mordercy sopranów", dlatego sięgają po nią tylko najlepsze głosy. Podczas krakowskiej premiery jako Normę zobaczymy Katarzynę Oleś-Blacha i Karinę Skrzeszewską, które wystąpią także w partii arcykapłanki i córki Orgwista. W pozostałych rolach usłyszymy m.in. znanego włoskiego śpiewaka Paolo Lardizzone oraz Arnolda Rutkowskiego, który gościnnie występował na krakowskiej scenie w „Trubadurze" G. Verdiego jako Manrico oraz w „Carmen" G. Bizeta w partii Don Jose. Artystom towarzyszyć będzie Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej, które poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

Ponadto w październiku melomani będą mogli obejrzeć spektakl „Teresica – Una pasión" w reżyserii niemieckiego dramaturga, scenarzysty i aktora Freda Apkego. Przedstawienie opiera się na pieśniach hiszpańskiego Renesansu, a muzyka jest połączeniem elementów żydowsko -chrześcijańskich i mauretańskich. Opracowania pieśni i ich aranżacji dokonał Mikołaj Blajda, kompozytor i instrumentalista. Kierownikiem muzycznym przedstawienia jest Zygmunt Magiera. Podczas spektaklu widzowie usłyszą muzykę wykonywaną na instrumentach dawnych przez Zespół Instrumentalny Opery Krakowskiej. Na krakowską scenę powrócą też spektakle dla młodszych widzów, takie jak „Muzyka i magia", „Opera B/O" oraz „Kopciuszek".

 

(-)
Materiał Opery
18 września 2017

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia