Pierwsze wieczory na Festiwalu

13. Festiwal Kamera Akcja - Łódź: 13 - 16 października 2022

Główna część festiwalu już za nami, ale wciąż na platformie Think Film można wysłuchać podcastów z serii „Mickiewicz filmowy" i poczuć pozostałą po stacjonarnej jego części atmosferę filmowych spotkań. Z tejże okazji warto przypomnieć sobie, jakie przeżycia oferowała główna część wydarzenia i jak zaczęła się ta przygoda.

Festiwal został otwarty przez najnowszą realizację Agnieszki Smoczyńskiej pt. „Silent Twins" (2022) – dzieło nagrodzone Złotymi Lwami dla Najlepszego Filmu podczas tegorocznego FPFF w Gdyni. Przedstawiona w nim została historia biograficznych figur bliźniaczek June i Jennifer Gibbons, które jeszcze jako dzieci zamilkły dla innych, pozostawiając głos wyłącznie do porozumiewania się między sobą. Film wyrywa się z kanonu biopic – ów, włączając w fabułę opartą na książce Marjorie Wallace (tytuł: „Milczące bliźniaczki") fragmenty oniryczne, obrazujące bogaty świat wewnętrzny bohaterek, posiadających wielkie marzenia i pasje, w których wspomaga je ich bujna wyobraźnia. Widzimy trudy dorastania w opresyjnej społeczności, niebezpieczną rywalizację sióstr, ale i ich silną więź i wspólne poznawanie siebie oraz świata na własny sposób.

Po pokazie, który zgromadził liczną widownię zapełniającą salę, odbyło się również spotkanie z reżyserką oraz producentką Ewą Puszczyńską, podczas którego można było poznać zakulisowe szczegóły pracy nad filmem. Mogliśmy dowiedzieć się m.in. gdzie powstały zdjęcia, jak bardzo został zmieniony scenariusz czy też tego, jak wyglądała praca z główną gwiazdą Letitią Wright, znaną najszerzej z hitów kasowych Marvel Studios.

Kolejny festiwalowy wieczór także dostarczył wielu nowych wrażeń. Odbył się pokaz filmu „Jeden rok, jedna noc" (2022, reż. Isaki Lacuesta) poruszającego temat piętna pozostawianego przez traumę, którego ciężko się pozbyć mieszkając z osobą, z którą się jej wspólnie doświadczyło. Poznajemy bowiem parę mieszkających ze sobą Céline i Ramóna, którzy wybrali się na koncert do paryskiego klubu Bataclan w dniu, w którym dokonano tam zamachu terrorystycznego, a śmierć poniosło ponad 100 osób. O ile Céline na pozór stara się pójść do przodu i zapomnieć o przeszłości to Ramón wciąż w niej tkwi z wyboru, przetwarzając każdy szczegół z tamtego dnia. Jest to interesujący portret kochanków w obliczu niezależnej od nich tragedii diametralnie zmieniającej ich postawę. Pomimo tego, że film miał skupić się na wzajemnej relacji, to nie zatraciły się w historii osobowości żadnego z bohaterów, dzięki czemu można było bliżej dostrzec każdą z perspektyw.

Wydarzeniem zamykającym drugi dzień festiwalu był seans o zgoła innym charakterze niż omawiany wyżej film. Był to pokaz poprowadzony przez VHS HELL znanego z organizowania pokazów filmów kina klasy B. Seans był jednak dość nietypowy, ponieważ lektor komentował wydarzenia fabularne na żywo, dodając do już dość zabawnego ze względu na swoją jakość filmu jeszcze kolejnej warstwy komediowej zawartości. Wyświetlanym filmem było „Zwolnienie warunkowe" (1994, reż. Patrick G. Donahue), które nie odniosło szczególnego sukcesu – w 90 procentach dominują w nim sceny akcji, których wykonanie pozostawia wiele do życzenia. Sama historia również nie porywa, ale film niewątpliwie stanowił źródło przedniej zabawy dla zgromadzonych. Śmiechu dostarczały już wyświetlane na początku absurdalne reklamy w jakości przypominającej odbiór z kasety VHS zestawione w humorystycznym montażu. Już wtedy publiczność zanosiła się śmiechem, co nie przestało następować i w dalszej części seansu.

Zauważyć można zatem, że już podczas pierwszych dni festiwalowych pokazów można się było zarówno śmiać, jak i wzruszać. Wydarzenia dostarczały wielu możliwości dla różnego typu widzów czy to wolących lekką zabawę, czy też obrazy pozostawiające go w konsternacji i pozwalające na dłuższą kontemplację.

Jestem zdania, że otwarcie było zdecydowanie udane i wzmogło entuzjazm co do dalszych oferowanych atrakcji.

Marta Miniszewska
Dziennik Teatralny Łódź
15 października 2022
Wątki
KinoFani

Książka tygodnia

ahat ilī. Siostra bogów. Sceny dramatyczne
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Olga Tokarczuk, Zbigniew Mikołejko

Trailer tygodnia