Piosenki ze statuetką

Któż z nas nie zna takich utworów jak: Say You, Say Me Lionela Richie, I Just Called to Say I Love You Steviego Wondera, Que Sera Sera Jaya Livingstona i Johna Kendera czy standardów White Christmas, czy Moon River . Nie zawsze jednak pamiętamy, że piosenki te otrzymały Oscara w kategorii „Najlepsza oryginalna piosenka filmowa”.
Nagrody przyznawane przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej stały się jednym z najważniejszych wydarzeń medialnych na świecie. Obecnie nagroda przyznawana jest w 24 kategoriach. Od 1934 szansę na statuetkę mają także autorzy i wykonawcy filmowych piosenek. To właśnie ta kategoria zainspirowała Jerzego Satanowskiego do wyreżyserowania spektaklu Oscary, Oscary...czyli piosenki ze statuetką, który można oglądać w Teatrze Rampa. Jerzy Satanowski wybrał 24 utwory i jak mówi, selekcja nie była łatwa. Utwory, które wybraliśmy, to są najwyższe góry w dziedzinie piosenki jakie można znaleźć na świecie. Za każdym razem do tego konkursu kandyduje po kilkadziesiąt utworów z bardzo bogatych amerykańskich produkcji, którym nie szczędzono środków ani na wykonawców, ani na kompozytorów czy autorów tekstu. Było więc w czym wybierać i dokonanie takiego wyboru, było rzeczą niełatwą. Musieliśmy zrezygnować z wielu wspaniałych utworów. Głównym kryterium było to, że wybrane przez nas utwory wszystkim nam się podobały - posłuchaj mówi Jerzy Satanowski. (926,62 KB) W repertuarze pojawiły się dwa utwory, które nie otrzymały statuetki. Reżyser nie wyobrażał sobie jednak by mogło ich zabraknąć. Chodzi tu o utwór Calling You z filmu Bagdad Cafe, który otrzymał nominację do Oscara. Zaś do utworu Cantina Band słowa dopisał Andrzej Poniedzielski. Jerzy Satanowski do współpracy zaprosił Dorotę Osińską i Roberta Kowalskiego. Jak jednak przyznaje w pierwotnym zamyśle utwory miała wykonać tylko Dorota Osińska. To ona wysunęła propozycję występu w duecie - posłuchaj mówi Jerzy Satanowski. (1,68 MB) Dorota Osińska jest laureatką wielu ważnych konkursów piosenki. W 1999 roku zajęła II miejsce w konkursie na interpretację piosenek Agnieszki Osieckiej oraz pierwsze miejsce na Zamkowych Spotkaniach „Śpiewajmy poezję”. Na przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu została wyróżniona dwukrotnie, a w 2003 na tymże przeglądzie otrzymała specjalną nagrodę z rąk Ewy Damarczyk. Jak sama przyznaje ogromną rolę w jej życiu zawodowym odgrywa współpraca z teatralna z Jerzym Satanowskim, który powierzył jej role w wielu swoich widowiskach, takich jak np. Ulica Szarlatanów, Nie ma szatana czy Para nasycona. W ostatnim czasie nawiązała stałą współpracę z Teatrem Rampa. Po udanych rolach w spektaklach Brat naszego Boga, Sztukmistrz z miasta Lublina i Jajokracja wraca na scenę u boku Roberta Kowalskiego. Siłą tego spektaklu jest to, że są to 24 utwory i każdy znajdzie coś, co będzie dla niego ważne - posłuchaj mówi Dorota Osińska. (1,58 MB) Posłuchaj utworu Calling You z filmu Bagdad Cafe. Autorem muzyki i słów jest Bo Telson. Adaptacji dokonała Magdalena Czapińska. Śpiewa Dorota Osińska. (4,45 MB) Posłuchaj utworu I just called to say I love you z filmu Kobieta w czerwieni. Autorem muzyki i słów jest Stevie Wander. Adaptacji dokonał Andrzej Poniedzielski. Śpiewa Dorota Osińska. (3,69 MB) Robert Kowalski, który debiutował w 1991 roku na scenie Teatru Muzycznego „Capitol” we Wrocławiu, spektaklem Skrzypek na dachu. Przez długi czas kojarzony był z tym spektaklem, gdyż przez sezon grał w Teatrze Żydowskim w Warszawie, w spektaklu o tym samym tytule. Od 2003 roku występuje w Teatrze Rampa. Obecnie można go zobaczyć w Sztukmistrzu z miasta Lublina, Jajokracji, Tajemniczym ogrodzie. Roberta, jako wykonawcę oskarowych piosenek zaproponowała Dorota Osińka, która dostrzegła ogromne różnice miedzy nimi - warunki zewnętrzne. Dorota jest bardzo niska, przez co stając u boku Roberta wygląda dość zabawnie. Różni ich też skala głosów - posłuchaj, mówi Robert Kowalski. (1,08 MB) Posłuchaj piosenki Zip-a-dee-dah z filmu Pieśń Południa, do której muzykę napisał Allie Wrubel, słowa Ray Gilbert. Adaptacji dokonała Asja Łamtuugina. (1,44 MB) Warto pamiętać, że premiera spektaklu zbiega się przyznaniem statuetek Oskara za 2007 rok. Jak dodaje Jerzy Satanowski, z niecierpliwością czekamy, na zwycięzcę tegorocznej najlepszej piosenki filmowej - posłuchaj. (1,67 MB) Tym, na co poza utworami warto zwrócić jeszcze uwagę jest scenografia, której autorem jest Jerzy Satanowski. Jerzy Satanowski wykorzystał taśmę filmową. Jedna z nich przez cały spektakl przesuwa się z góry do dołu. Dzięki temu rozwiązaniu udało się uzyskać niepowtarzalne efekty świetlne. A w repertuarze usłyszymy takie utwory jak: The continental z filmu Wesoła rozwódka, Never on sunday z filmu Nigdy w niedzielę, Moon river z filmu Śniadanie u Tiffany’ego, Up where we belong z filmu Oficer i dżentelmen, How lucky can sou get z filmu Zabawna dama, My hart will go on z filmu Titanic, You must love me z filmu Evita, Beaty& the beast z filmu Piękna i bestia, raindrops keep Tallin’on my head z filmu Butch Cassidy i Sundance Kid, Colors of the wind z filmu Pocahontas, Dunder the sea z filmu Mała syrenka, White christmas z filmu Gospoda świąteczna, Cantina band z filmu Gwiezdne wojny, Somewhere z filmu West side story, The time on my life z filmu Dirty Dancing. W najbliższych dniach spektakl można będzie zobaczyć 1 i 2 marca. Teatr Rampa w Warszawie, "Oskary, Oskary... czyli piosenki ze statuetką", scenariusz, reżyseria, scenografia: Jerzy Satanowski, aranżacje: Paweł Lucewicz Występują: Dorota Osińska, Robert Kowalski Prapremiera: 22 lutego 2008 r.
Magdalena Zaliwska
Polskie Radio
26 lutego 2008

Książka tygodnia

Dzienniki 1945-1950
Wydawnictwo Prószyński i S-ka
Agnieszka Osiecka

Trailer tygodnia

Tylko jeden dzień
Bogdan Nauka