Pola Negri. Gwiazda jak ze snu

,,Polita'' - reż. Janusz Józefowicz - Teatr Studio Buffo w Warszawie

Spektakl ,,Polita'' w reżyserii Janusza Józefowicza prezentowany na deskach Teatru Studio Buffo w Warszawie jest pełną uroku opowieścią o barwnym życiu Poli Negri. Całość została zrealizowana przy pomocy nowatorskiej technologii 3D.

Według sztuki nastoletnia Apolonia Chalupec wyśniła swoją międzynarodową sławę, a nocne marzenia dodawały przyszłej gwieździe sił w trudnych chwilach. Prowadzona nadzieją i mistyczną obietnicą lepszej przyszłości dziewczyna była w stanie przetrwać kryzysowe momenty i jeszcze intensywniej pracować na swoje przeznaczenie. Taka postawa przywodzi na myśl młodą Tinę Turner, którą w najmroczniejszym okresie jej życia ratowała myśl o przepowiedni wróżki, która to zapowiedziała jej odniesienie wielkiego sukcesu, a także klęskę jej byłego męża, który się nad nią znęcał. Silnie nasuwa się także skojarzenie z francuską bohaterką narodową Joanną d'Arc, kierującą się wizjami, które – jak twierdziła - otrzymała od Boga.

Bardzo duży wpływ na międzynarodowy sukces Poli miała jej matka, która jako pierwsza dostrzegła zdolności aktorskie córki i zadbała o jej należytą edukację. Zapisała ją na lekcje gry aktorskiej i tańca. Eleonora z Kiełczewskich była silną osobowością, która wierzyła w Polę i potrafiła przygotować córkę do jej największej życiowej roli – pozycji polskiej gwiazdy Hollywood.

W postać głównej bohaterki wciela się czarująca i charyzmatyczna Natasza Urbańska. W pozostałych rolach możemy zobaczyć utalentowanych: Marcina Józefowicza, Agnieszkę Matysiak, Zuzannę Hawryluk i wielu innych. Wszyscy aktorzy i tancerze biorący udział w musicalu zasługują na wyróżnienie. Artyzm produkcji oraz zastosowanie zaawansowanych efektów wizualnych w postaci wirtualnych rekwizytów i abstrakcyjnych animacji pozwoliły stworzyć świetne przedstawienie. Osobiście najbardziej urzekł mnie fragment ukazujący świat szalonych imprez Hollywood z lat trzydziestych. Zachwycające kostiumy projektu Marii Balcerek wirujące w rytm muzyki autorstwa Janusza Stokłosy oraz nagromadzenie akcji i cały klimat mają w sobie coś magicznego.

Sztuka w ciekawy sposób opowiada zarówno o blaskach, jak i cieniach sławy. Interpretacja autorów pozwala wyobrazić sobie ciążącą na Poli odpowiedzialność oraz silną presję, która okresowo spowodowała problemy zdrowotne natury fizycznej i psychicznej aktorki.

Niejasno zostały przedstawione powojenne losy gwiazdy. Dramatyczne zakończenie spektaklu zakłóca niesamowitą energię przedstawienia i zapewne jest subiektywną analizą twórców odnośnie stanu emocjonalnego Poli u schyłku jej kariery aktorskiej. Na szczęście źródła biograficzne podają, że Apolonia miała się dobrze i żyła w dostatku dzięki dobrze prosperującej firmie maklerskiej, której była właścicielką.
Biorąc pod uwagę fakt, że seniorka nadal była w stanie prowadzić życie na wysokim poziomie, mimo nieudzielania się aktorsko sprawia, że powszechne oceny jej postaci z tamtego okresu, jako zapomnianej, czy jak w finale musicalu – totalnie załamanej - jest kompletnie nieadekwatne.

Niemniej, Pola Negri dożyła sędziwego wieku 90 lat i już na zawsze zapisała się w ludzkich sercach i pamięci historii.

Maja Zalewska
Dziennik Teatralny Warszawa
31 marca 2022

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia

(Prawie) ostatnie święta
Grzegorz Eckert
Sztuka jest adaptacją powieści norwes...