Polska premiera w Tibilisi

"Prawy, lewy na obcasie" - reż. Wojciech Faruga - State Drama Theatre w Tibilisi

We wrześniu 2016 roku w ramach Tibilisi International Festival of Theatre odbędzie się gruzińska prapremiera dramatu Sebastiana Majewskiego "Prawy, lewy na obcasie" w reżyserii Wojciecha Farugi. W spektaklu wystąpią aktorzy Kote Marjanishvili State Drama Theatre.

Faruga wystawi Majewskiego w Tibilisi

We wrześniu 2016 roku w ramach Tibilisi International Festival of Theatre odbędzie się gruzińska prapremiera dramatu Sebastiana Majewskiego "Prawy, lewy na obcasie" w reżyserii Wojciecha Farugi. W spektaklu wystąpią aktorzy Kote Marjanishvili State Drama Theatre.

"Prawy lewy na obcasie", druga część trylogii goebbelsowskiej Sebastiana Majewskiego, to zapis historii butów Magdy Goebbels, od momentu ich powstania w fabryce w Auschwitz, aż do ostatecznego unicestwienia na nogach transwestyty na wrocławskim placu Jana Pawła. Spektakl jest prowokacyjnym dialogiem z publicznością na temat odpowiedzialności, winy, kary oraz bierności, która powszechnie uważana bywa za cnotę. Tekst Majewskiego to próba opowiedzenia historii XX wieku z perspektywy bohatera, nie człowieka w tym wypadku, ale przedmiotu. Zmiana perspektywy pozwala dostrzec aspekty rzeczywistości, które wcześniej pozostawały niewidoczne. Magda Goebbels była żoną Josepha Goebbelsa, ministra propagandy III Rzeszy. Pod koniec wojny popełniła samobójstwo razem ze swoim mężem, wcześniej zabijając sześcioro swoich dzieci. W wizji Majewskiego para jej butów na wysokim obcasie przejęta zostaje przez wyzwalającą Berlin Armię Czerwoną i na nogach Swiety trafia na wschód. To kolejny etap podróży butów która jest metaforyczną podróżą poprzez historię, rozgrywającą się jednak głownie - oprócz berlińskiego epizodu - jak się możemy domyślać w Polsce.

Projekt jest kontynuacją pracy nad dramatem Sebastiana Majewskiego jaka miała miejsce w Tibilisi we wrześniu 2014 roku i została zakończona entuzjastycznie przyjętym czytaniem performatywnym. Wraz z grupą gruzińskich aktorów Wojciech Faruga sprawdzał jak tekst rezonuje z tamtejszą rzeczywistością, jak inaczej rozkładają się tam sensy i akcenty. Doświadczenie zapisane w dramacie Majewskiego okazało się być doświadczeniem nie tylko polskim ale doskonale identyfikowalnym w ramach państw tak zwanego "bloku socjalistycznego", dosadnie opisującym sytuacje obecną tak samo jak z przeszłą. Buty wędrują z zachodu na wschód i wędrują przez lata historii przechodzą od jednego właściciela do drugiego i stają się rejestrem historii i przemian społecznych.

Ostateczny scenariusz sceniczny spektaklu będzie łączył w sobie tekst Sebastiana Majewskiego oraz osobiste wypowiedzi aktorów, a także zebrane przez nich historie dopełniające opowieść o Magdzie Goebbels.

(-)
Materiał organizatora
28 grudnia 2015

Książka tygodnia

Kantor Nie/Obecność
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Katarzyna Fazan

Trailer tygodnia

Dzień Dziecka w Baju P...
Zbigniew Lisowski
Wycieczka po Teatrze Baj Pomorski w T...