Prapremiera spektaklu już w piątek

"Against" - reż. Nils Torpus - Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

Teatr Polski w Bydgoszczy od wielu lat aktywnie uczestniczy w realizacji premier i prapremier nie tylko o zakresie ogólnopolskim, ale również międzynarodowym. Koprodukcje stają się częścią repertuarowych planów i urozmaiceniem rodzimej sceny. Teatr Polski zrealizował sztuki z teatrami m.in. z Mannheim („Kill the kac"), Wilhelmshaven („Truskawkowa niedziela") czy Edynburga („Cherry Blossom"). Od roku 2011 realizujemy projekt – „Cztery miasta, cztery historie", którego finalnym efektem była prapremiera spektaklu „Europa" 25 kwietnia br. w Zagrzebiu (24 maja odbędzie się premiera niemiecka w Dreźnie). Cztery wiodące teatry z czterech krajów Unii Europejskiej – Wielkiej Brytanii, Chorwacji, Niemiec i Polski podjęły współpracę, by wspólnie odpowiedzieć na pytanie, czym jest Europa i związane z nią wartości.
Natomiast najnowszy projekt , realizowany od 2012 roku z Schlachthaus Theater w Bernie, to prapremiera spektaklu „Against" w reż. Nilsa Torpusa...

Punktem wyjścia do poszukiwań związanych z polsko-szwajcarskim spektaklem „Against" był INDECT – inteligentny system wspierający obserwowanie i inwigilację obywateli, nad którym pracuje międzynarodowa sieć organizacji, uczelni i instytucji naukowych. Argumentem na rzecz projektu jest bezpieczeństwo, walka z terroryzmem i profilaktyczne wykrywanie działań przestępczych. INDECT oficjalnie nie zakłada gromadzenia danych osobowych, numerów rejestracyjnych samochodów ani elektronicznych numerów dokumentów tożsamości, choć jednocześnie trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie tego systemu bez dostępu do baz danych, który umożliwiałby jego skuteczność. Dlatego też istnieje podejrzenie, że INDECT funkcjonował będzie jak znany z powieści „Rok 1984" George'a Orwella system stałej inwigilacji wszystkich obywateli.

Twórcy spektaklu, poprzez szereg scen z codziennego życia, chcą pokazać, że sytuacja wydaje się nawet dużo groźniejsza niż ta opisana przez Orwella. Opisanego w jego powieści „Wielkiego Brata", którego obecność jest dla wszystkich jawna i oczywista, zastępuje bowiem „Mały Brat", czyli monitoring związany z obecnością kamer, dronów, podsłuchów, detektorów ruchu, a przede wszystkim – obserwowanie aktywności internetowej wszystkich użytkowników. Każdy telefon komórkowy staje się potencjalnym urządzeniem namierzającym. INDECT zbiera wszystkie technologie nadzoru. W ten sposób system zdolny jest zbierać wszelkie dane o działalności obywateli i alarmować w przypadku wszelkich przejawów rzeczywistego lub domniemanego zagrożenia. Tak banalne sytuacje jak np. zamawianie pizzy przez telefon, a nawet zwykła rozmowa, mogą stać się działaniem podejrzanym, uznanym za potencjalne zagrożenie.

Wydaje się wam, że to science-fiction? Otóż nie! To wszystko zaczyna być naszą codziennością, a niesłychany wprost rozwój technologii nadzoru, szczególnie po atakach na World Trade Center, argumentowany jest walką o bezpieczeństwo obywateli i nieustannym zagrożeniem w świecie realnym i wirtualnym. Paszporty biometryczne, specjalistyczne wyposażenie samochodów, które pozwala je namierzać za pomocą narzędzi satelitarnych, elektroniczne czipy w dowodach osobistych, naszpikowane sprzętem szpiegującym strzeżone osiedla, czipy R.F.I.D., które zaczęto już stosować w Stanach Zjednoczonych i tworzy się ich bazy danych, wszechobecne kamery, głośniki, monitoring ruchu. Tak naprawdę nie wiemy do końca, kto, kiedy i po co nas obserwuje lub zbiera dane dotyczące naszych działań w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Granica między tym, co prywatne, a tym, co publiczne przestała właściwie istnieć. W imię pozornego bezpieczeństwa godzimy się na życie we współczesnej odmianie obozu koncentracyjnego, gdzie każda nasza aktywność może być zlokalizowana i poddana kontroli, najczęściej bez naszej wiedzy i zgody.

Elementem spektaklu będą mini-wykłady Volkera Birka – specjalisty z Klubu Chaosu Komputerowego (Chaos Computer Club), zajmującego się bezpieczeństwem w sieci.

Schlachthaus Theater opiera repertuar przede wszystkim na produkcjach oraz koprodukcjach szwajcarskich lub zagranicznych teatrów niezależnych. Obie instytucje współpracują od 2011 roku, kiedy to Teatr Polski miał okazję wystawić w Bernie „V (F) ICD-10 Transformacje" w reż. Pawła Łysaka.

(-)
Materiał Teatru
22 maja 2013

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...