Prapremiera z okazji Dnia Teatru

"Savannah Bay" - reż. Anna Ciszowska - Teatr Nowy w Łodzi

W Savannah Bay akcja złożona z epizodów / obrazów sprowadza się do aktu opowiadania i eksponowania mechanizmu przywoływania i wywoływania wspomnień w przeczuciu nadchodzącej śmierci. Umieranie staje się tematem i ujawnionym aktem. Odchodzenie zaczyna się wraz z narodzinami. Miłość rodzi nieuniknioną śmierć. To jest prawo, które Duras zapisuje w dramacie cytatem – piosenkę Edith Piaf Les mots d'amour czyni trzecią bohaterką.

Marguerite Duras (1914-1996) – francuska pisarka i scenarzystka. Autorka napisała 40 powieści i 10 sztuk teatralnych, ma na swoim koncie scenariusze filmowe (np. Hiroszima, moja miłość) i wyreżyserowane filmy (m. in. India Song i Les enfants). Znana szerszej publiczności dzięki głośnej powieści autobiograficznej Kochanek, w której Duras opisała swój młodzieńczy romans ze starszym od siebie o szesnaście lat Chińczykiem. Akcja rozgrywa się w roku 1929 we francuskich Indochinach, gdzie autorka się urodziła i przez wiele lat wychowywała. Powieść uzyskała rozgłos za sprawą kontrowersyjnego filmu Jeana-Jacquesa Annaud z legendarną już kreacją aktorską Jane March.

Duras przywołuje ten autobiograficzny wątek również w dramacie Savannah Bay, wkładając w usta jednej z bohaterek, Madeleine, słowa: „Wszędzie, na całym świecie. Można by pomyśleć, że grywałam w różnych sztukach, ale w rzeczywistości grałam tylko to. Grając wszystko, co sądzono, że gram, grałam historię Białej Skały". Trawestując te słowa, można zaryzykować twierdzenie, że Duras opowiada zawsze tę samą historię. Mit o kochankach, którzy spotykają się na wyspie – Białej Skale – otoczonej błękitnym morzem, gdzie nigdy nie pada deszcz i jest cudowne światło. On wyławia ją z wody, wtedy widzi ją po raz pierwszy i zakochuje się. Ona mu się oddaje – to pierwszy raz. On boi się i ucieka, żeby wrócić do tej miłości, od której nie może się uwolnić. Ona umiera z miłości. W Savannah Bay tę archetypiczną przypowieść Duras rozpisuje na głosy. Obie bohaterki dramatu znają ją doskonale. To historia powtarzana równocześnie przez starszą i młodą kobietę, jedną kobietę i wszystkie kobiety świata. Od zawsze.

(-)
Materiał Organizatora
21 marca 2013

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia