Premiera spektaklu „Nad Niemnem. Obrazy z czasów pozytywizmu"

"Nad Niemnem. Obrazy z czasów pozytywizmu" - reż. Jędrzej Piaskowski - Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie

Premiera spektaklu "Nad Niemnem. Obrazy z czasów pozytywizmu" na podstawie powieści Elizy Orzeszkowej w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego, odbędzie się już w najbliższą niedzielę 28 czerwca, o godz. 18.00. Jako jedyny teatr w Lublinie pokażemy spektakl jeszcze w tym sezonie z zachowaniem reżimu sanitarnego.

Zgodnie z zaleceniami dostępne będzie co drugie miejsce, widzowie zobligowani będą do pozostania w maseczkach lub przyłbicach przez cały czas trwania spektaklu. Przed wejściem na salę każda osoba dostanie do uzupełnienia formularz z danymi osobowymi i deklarację o stanie zdrowia. Po premierze nie odbędzie się bankiet ani spotkanie z aktorami.
Bilety na premierę są jeszcze dostępne. Cena biletu to 80 zł.

Nad Niemnem. Obrazy z czasów pozytywizmu

Eliza Orzeszkowa publikuje książkową wersję "Nad Niemnem" dokładnie 25-lat po wybuchu powstania styczniowego. Tłem powieści jest historia dwóch żyjących obok siebie rodzin szlacheckich – średnio zamożnych Korczyńskich i zubożałych, żyjących jak chłopi Bohatyrowiczów. Dzieli ich niemal wszystko: sposób życia, status społeczny i zamożność, ale łączy wspólna przeszłość – zbrojna walka ramię w ramię o wolną, lepszą Polskę - epoka wielkich, wspólnych marzeń, której kres położył upadek powstania. Ta kolejna narodowa katastrofa nie tylko przetrąciła życiorysy kilku pokoleń Polaków, ale też pogrzebała na wiele lat marzenia o ideach, które powstanie niosło na sztandarach ╴demokracji, równości i solidarności. Na tym tle rozwija się historia miłości Justyny i Jana najmłodszego pokolenia Korczyńskich i Bohatyrowiczów.

Na ponad siedmiuset stronach Orzeszkowa dokonuje rzeczy niezwykłej. Z nastrojów mrocznych, minorowych, z pejzażu upadku ducha narodowego i bólu porażki autorka wyprowadza obraz budujący, dający nadzieję, który zaszczepia w czytelniku wiarę w lepsze jutro. Tworzy niesamowicie głębokie portrety ludzi w czasach zwątpienia i beznadziei, a jednocześnie kreuje marzycielską, prawie utopijną wizję przyszłości. Jest w jej geście coś desperackiego i brawurowego jednocześnie, szczególnie na tle innych dzieł z kanonu naszej kultury narodowej. Orzeszkowa przekuwa skompromitowane bądź zawłaszczone symbole, motywy i obrazy w zbiór nowoczesnych wartości i idei, które łączą pod jednym sztandarem Polaków różnych pokoleń, poglądów i klas.

Spektakl Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy, podobnie jak powieść, nie jest naturalistycznym dokumentem historycznym, a raczej rodzajem patriotycznej baśni, kreowanego na scenie marzenia o nowej wspólnocie społecznej. Źródłem inspiracji dla konstruowania tej fantazji jest wnikliwe spojrzenie Orzeszkowej na naturę, której autorka poświęca wiele uwagi, jakby szukała w niej odpowiedzi czy ratunku. A także na wieś i całą szeroko rozumianą kulturę ludową, w tym na systemem wartości oparty na kulcie pracy, życiu w zgodzie z porządkiem natury oraz etosie chrześcijańskim.

Barbara Żarinow
Materiał nadesłany
25 czerwca 2020

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia