Premiery i warsztaty

w Instytucie Grotowskiego

Już w najbliższy czwartek (14 lutego) odbędzie się premierowy pokaz spektaklu Studia Matejka „Awkward Happiness Or Everything I Don’t Remember About Meeting You”. A w w marcu odbędą się tam zajęcia prowadzone przez wybitnych specjalistów, zarówno w dziedzinie treningu fizycznego, aktorskiego, jak i wokalnego (w tym także przez Mateja Matejkę – lidera zespołu, którego premierę będzie okazja zobaczyć w czwartek).

W Instytucie Grotowskiego od początku lutego trwa przegląd małych form teatralnych „Monosytuacje". W ramach cyklu publiczność ma okazję zobaczyć zarówno docenione już spektakle, jak i premiery. W czwartek (14 lutego) czeka nas kolejny premierowy pokaz – będzie to przedstawienie teatru fizycznego w wykonaniu aktorów Studia Matejka.

1 lutego rozpoczął się we Wrocławiu cykl małych form teatralnych „Monosytuacje", podczas którego w Instytucie Grotowskiego prezentowane są krótkie formy z pogranicza różnych gatunków teatralnych w wykonaniu zarówno młodych, jak i doświadczonych twórców. W ramach przeglądu wrocławska publiczność ma okazję zobaczyć nie tylko spektakle znane i doceniane przez międzynarodową publiczność, ale i premiery. W miniony poniedziałek (11 lutego) odbyła się premiera najnowszego przedstawienia wrocławskiej grupy Ad Spectatores „Egzorcysta". Spektakl multi.mentalny, stanowiący kolejny etap poszukiwań artystycznych w sferze nowoczesnych technologii multimedialnych, otworzył nowy cykl – „Wrocławskie morze opowieści". Tydzień wcześniej Anthony Nikolchev ze Studia Matejka pokazał „The Echoes of the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me". Była to polska premiera monodramu nagrodzonego na Festiwalu Teatralnym „United Solo" w Nowym Jorku.

Jednak to nie koniec premierowych emocji, bowiem już w najbliższy czwartek (14 lutego) odbędzie się premierowy pokaz spektaklu Studia Matejka „Awkward Happiness Or Everything I Don't Remember About Meeting You" (Niezręczne szczęście lub wszystko, czego nie pamiętam z naszych spotkań). Zalążkiem projektu były badania Studia Matejka nad ludzkim ciałem we współczesnej praktyce performansu. Podczas 18-miesięcznych badań w Instytucie Grotowskiego członkowie Studia prowadzili poszukiwania w zakresie treningu i ćwiczeń fizycznych, opierając się na obrazach, które ich zainspirowały. Dwie pary wyruszają w niełatwą życiową podróż w poszukiwaniu szczęścia. Jesteśmy świadkami konfrontacji, w których ścierają się cztery punkty widzenia na to, czym jest szczęście i jak je osiągnąć. Spektakl jest refleksją na temat daremności poszukiwań szczęścia inspirowaną książkami „Nieznośna lekkość bytu" Milana Kundery i „L'Euphorie perpétuelle" (Wieczna euforia) Pascala Brucknera.

Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego kierowane przez Mateja Matejkę, dwukrotnego laureata nagrody Total Theatre na festiwalu w Edynburgu za spektakle „Sclavi" zespołu Farma w jeskyni oraz „Cesarskie cięcie" Teatru ZAR. Międzynarodowa grupa aktorów bada różne techniki ekspresji ciała. Artyści skupiają się przede wszystkim nad technikami treningowymi, funkcjonując między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. Aktorzy w swych spektaklach starają „wypowiedzieć się" fizycznie, wykorzystując różne myśli i obrazy. Za cel nie stawiają sobie odcięcia się od istniejących praktyk performatywnych czy systemów treningowych. Traktują oni istniejące metody jedynie jako punkt wyjścia do własnych poszukiwań. Studio Matejka współpracuje z wybitnymi specjalistami z zakresu treningów fizycznych oraz wokalnych. Przy pracy nad spektaklem „Awkward Happiness" konsultacji muzycznej udzielała Ditte Berkeleyz Teatru ZAR.

Premiera spektaklu „Awkward Happiness Or Everything I Don't Remember About Meeting You" odbędzie się w czwartek (14 lutego) o godz. 19.00 w Studiu Na Grobli (ul. Na Grobli 30/32). Kolejne pokazy zaprezentowane zostaną 15 i 16 lutego (piątek i sobota). Miejsca można rezerwować telefonicznie lub mailowo: sekretariat@grotowski-institute.art.pl, tel. 71 34 45 320; bilety do nabycia za pośrednictwem sieci Biletin oraz – w miarę dostępności – godzinę przed spektaklem. Więcej informacji na www.grotowski-institute.ar

Nabór na warsztaty w Instytucie Grotowskiego

To wyjątkowa okazja zarówno dla miłośników teatru, jak i amatorów pracy z ciałem oraz głosem. W Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu trwają nabory na wyjątkowe warsztaty. Warto się pospieszyć, liczba miejsc jest bowiem ograniczona!

Instytut Grotowskiego prowadzi nabór na wiosenne warsztaty. Już w marcu w historycznej siedzibie Teatru Laboratorium odbędą się zajęcia prowadzone przez wybitnych specjalistów, zarówno w dziedzinie treningu fizycznego, aktorskiego, jak i wokalnego. Warsztaty skierowane są do osób o różnym poziomie zaawansowania – ciekawą propozycję znajdą początkujący, ale i dla doświadczonych praktyków organizatorzy przygotowali coś wyjątkowego. Warto już teraz pomyśleć o zapisach, ponieważ czasu na przesyłanie zgłoszeń zostało coraz mniej, zaś liczba miejsc jest ograniczona.

Wszystkich pasjonatów pracy z ciałem i głosem zainteresuje z pewnością staż prowadzony przez Jorge Parente – kontynuatora metody treningowej „Voice and Body” opracowanej i rozwijanej przez niemal pięćdziesiąt lat przez Zygmunta Molika, współzałożyciela i aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Trening wykorzystuje precyzyjne działania fizyczne – „alfabet ciała”, umożliwiając uczestnikom otwarcie swojego głosu i ciała. Metoda obejmuje również pracę nad zharmonizowaniem oddechu z ruchem, zakładając wykorzystanie spontaniczności i naturalności w śpiewie oraz mowie. W trakcie sześciodniowych warsztatów uczestnicy będą wykonywać ćwiczenia fizyczne, angażujące i wzmacniające całe ciało, ale również aktywujące wokalne impulsy. Zajęcia zakładają także indywidualną i grupową pracę nad emisją głosu. Warsztaty odbędą się w dniach 11– 16 marca i będą prowadzone w językach francuskim, angielskim i polskim.

Drugą, nie mniej interesującą propozycją będą „Spotkania przeciwstawień” prowadzone przez lidera Studia Matejka, reżysera i aktora Teatru ZAR – Mateja Matejkę. Uczestnicy podczas warsztatów skupią się na sprzecznościach, traktowanych nie jako ograniczenie, lecz jako źródło poszukiwań aktora. Celem pracy oscylującej między tańcem, teatrem a ruchem będzie zniesienie granic między wspomnianymi technikami i wyzwolenie wewnętrznego potencjału, w którym rodzi się działanie. Warsztaty wymagają dużej koncentracji i precyzji od uczestników, dlatego skierowane są do osób mających doświadczenie z pracą nad ciałem w dziedzinie tańca i teatru. – Naszym celem nie będzie stworzenie ciała, które byłoby plastycznym przyrządem, opowiadającym teatralne historie – mówi Matej Matejka. – Wręcz przeciwnie. Poprzez zaangażowanie całego „ciało-umysłu”, ciało staje się świetlistym odbiciem wewnętrznych myśli i kanałem jaźni – dodaje. Warsztaty odbędą się od 23–28 marca. Oprócz Mateja Matejki z uczestnikami pracować będą Zuzana Kakalikova oraz Guillaumarc Froidevaux – aktorzy Studia Matejka. Zajęcia prowadzone będą w języku angielskim.

Termin zapisów na warsztaty „Spotkania przeciwstawień” prowadzone przez Mateja Matejkę upływa w środę, 20 lutego. Chętni proszeni są o przesyłanie zgłoszeń do Marty Grundwald Wilantewicz na adres: marta@grotowski-institute.art.pl. Odpowiedzi zostaną przesłane do 22 lutego. Zgłoszenia na staż Jorge Parente można przesyłać do piątku, 22 lutego do Ewy Oleszko-Molik na adres: eomolik@gmail.com. Liczba miejsc na oba warsztaty jest ograniczona. Więcej informacji na temat zajęć, prowadzących i warunków uczestnictwa na www.grotowski-institute.art.pl.

(-)
Materiał Organizatora
12 lutego 2013

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia