Prezentacja najciekawszych zjawisk światowego teatru

1. Międzynarodowy Festiwal - Open The Door - 21-30 września 2018

Międzynarodowy Festiwal OPEN THE DOOR powstał z chęci zaprezentowania mieszkańcom Katowic najciekawszych zjawisk światowego teatru. Pierwsza tego typu prezentacja w tej części Europy otwiera miasto i teatr na te spektakle i projekty artystyczne, które oddają głos ludziom, których okoliczności, społeczeństwo, choroba, niepełnosprawność, brak środków do życia czy uwarunkowania społeczne i socjalne zepchnęły na margines.


Prezentujemy najciekawsze zjawiska współczesnego teatru, ukazujące – bez skrótów i uproszczeń – życie w całym swym skomplikowaniu. Świat bez retuszu w najlepszym wykonaniu zespołów z Czech, Hiszpanii, Izraela, Meksyku, Polski i Rosji można będzie oglądać w Teatrze Śląskim, Muzeum Śląskim oraz na ulicach Katowic od 21 do 30 września.

W repertuarze także m.in. spektakle plenerowe, warsztaty, projekcje i czytanie performatywne. Szczegółowy harmonogram na stronie Teatru Śląskiego.

PROGRAM FESTIWALU

BIRDIE / Agrupación Señor Serrano (ES)

Połączenie gry aktorskiej z elementami techniki lalkarskiej, gry przedmiotem, multimediami, teatrem, filmem i muzyką. Laureaci Srebrnego Lwa na Biennale w Wenecji (2015) przewrotnie i z ekwilibrystyczną teatralną sprawnością miksują rozmaite elementy naszej ikonosfery – obrazy z gazet, filmów i telewizyjne newsy. Snują opowieść o współczesnej, pełnej paradoksów kulturze. Opowieść o ptakach – wiecznych wędrowcach. Ptakach – migrantach. I migrujących ludziach. Opowieść o strachu.

GUIDE / Věra Ondrašíková Collective (CZ)

Niezwykła, kreowana światłem teatralna podróż przez czas. Projekt o spotkaniu teraźniejszości i przyszłości, młodego siebie z sobą starszym lub starszego siebie z sobą młodszym. Zapierający dech w piersiach maestrią budowania scenicznej iluzji projekt łączący teatr plastyczny, muzykę i teatr tańca.

AND MY HEART ALMOST STOOD STILL / Ari Teperberg (IL)

Solowy projekt inspirowany IX Symfonią Beethovena oraz listem Helen Keller – amerykańskiej głuchoniewidomej pisarki, działaczki i wykładowczyni. Pełna wrażliwości próba poznania doświadczenia osoby niewidzącej i niesłyszącej pragnącej doświadczyć muzyki, zrozumienia i poznania innego sposobu percepcji. Spektakl stawia pytania o możliwość komunikacji osób dotkniętych sensorycznymi ograniczeniami.

And My Heart Almost Stood Still - Trailer from Ari Teperberg on Vimeo.

EL REI GASPAR / Foradelugar (MEX / ES)

Hiszpański projekt dotyczący tematu emigracji i imigracji, niepokojąco aktualna opowieść o szalonym biedaku błąkającym się po ulicach miasta w stroju króla, co noc w przytułku dla bezdomnych wspominającym swoją rodzinę, dla której tu, na emigracji, miał wywalczyć lepszy byt. To opowieść o człowieku, który wyruszył w podróż po lepsze życie i którego zwyczajne marzenie o spokojnej egzystencji doprowadziło na skraj obłędu. Przedstawienie, które każdego dnia dzieje się wokół nas. Spektakl powstaje z udziałem członków lokalnej społeczności – w tym wypadku mieszkańców Śląska – biorących wcześniej udział w prowadzonych przez twórców teatru warsztatach.

NIE MÓW NIKOMU / Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA (PL)

Subtelny i trafiający w samo sedno spektakl o wykluczeniu osób niesłyszących, wykluczeniu z powodu odmienności językowej i percepcyjnej. Zarazem projekt o języku, który kształtuje nasz świat tak bardzo, że zdaje się czasem definiować człowieczeństwo. Spektakl Adama Ziajskiego opowiada o barierach, jakie tworzymy, a także o tym, jak bezradni jesteśmy wobec tych stworzonych przez nas samych barier.

CAŁE ŻYCIE W DRESACH / Ba-Ku teatr (PL)

Spektakl „Całe życie w dresach" to próba opowiedzenia o doświadczeniu bycia matką niepełnosprawnego dziecka. Justyna Tomczak-Boczko opiekę nad synem traktuje jako sztukę życia, w której poczucie humoru jest niezbędne. Podczas spektaklu, grając samą siebie, opowiada o swoim życiu z dużym dystansem i zaskakującą dawką czarnego humoru. Spektakl otrzymał wyróżnienie na OFTeN Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim 2017 roku „za ukazanie siły teatrów non-fiction".

KLAUNI, CZYLI O RODZINIE / Teatr 21 (PL)

Prowadzony przez Justynę Sobczyk Teatr 21 powstał jako rezultat warsztatów prowadzonych w Zespole Społecznych Szkół Specjalnych „Dać Szansę" w Warszawie. Jego aktorami są przede wszystkim uczniowie oraz absolwenci szkoły – osoby z zespołem Downa i autyzmem. Ich zabawa w teatr zmieniła się w pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie. Teatr 21 brawurowo przełamał stereotypy dotyczące pracy teatralnej z osobami niepełnosprawnymi. Jego członkowie stali się pełnoprawnymi uczestnikami scenicznego życia, a spektakle Teatru 21 można oglądać na scenach uznanych teatrów. „Klauni, czyli o rodzinie" to projekt, w którym opowiadają o rodzinie, o marzeniu, by ją mieć i w którym przywołują też sztukę dawnego cyrku – miejsca prezentacji osobliwości.

SPÓJRZ NA MNIE / Teatr Śląski (PL)

Projekt z udziałem osób niewidzących. Swoista druga część niezwykłego dyptyku Adama Ziajskiego opowiadającego o ludziach żyjących obok nas, których problemów często nie dostrzegamy. Nasze życie skoncentrowane jest na patrzeniu – polegamy na wzroku, ufamy mu. To on pomaga nam w zdobywaniu wiedzy, orientowaniu się w otoczeniu czy dostrzeganiu niebezpieczeństwa. Posiada też jednak swoje negatywne cechy. Spojrzenie może być oceniające, może uprzedmiotawiać, buduje dystans. A jednak symbolem naszego świata moglibyśmy uczynić wszystkowidzące oko. Czy na pewno? Wśród nas żyją także ludzie, których postrzeganie jest zupełnie odmienne – to ludzie pozbawieni wzroku. Czy zastanawialiście się kiedyś, jak żyje się w świecie, który zna się tylko ze słyszenia? Tworzymy świat, w którym widzenie jest formą uprzywilejowania. Dlatego bycie niewidomym oznacza jednocześnie bycie niewidzialnym. Czas rzucić wyzwanie patrzącemu spojrzeniu i zapytać: czy macie pewność, że wasze oczy nie są zamknięte? Scenariusz spektaklu powstał na podstawie wywiadów z bohaterami.

POD PRESJĄ / Teatr Śląski (PL)

Przedstawienie inspirowane motywami ze scenariusza Johna Cassavetesa „A Woman Under the Influence". Przejmujący i przerażający spektakl o niechęci, strachu i niszczącej sile, jaką wyzwala jakakolwiek inność czy przekroczenie tzw. normy. To pierwsza w Teatrze Śląskim realizacja Mai Kleczewskiej, która do współpracy zaprosiła Sandrę Korzeniak (rola Mabel). Reżyserka i aktorka są m.in. laureatkami Paszportów POLITYKI. W 2017 roku podczas Teatralnego Biennale w Wenecji Kleczewska otrzymała jedną z najbardziej prestiżowych nagród teatralnych w Europie: Srebrnego Lwa za innowację w teatrze.

STAND-UP – WIERSZEM / Kabaret Drzewo A Gada (PL)

Kulturalny stand-up? A równocześnie interesujący? Tak, to możliwe. Wojciech Młynarski napisał kiedyś tekst o panach, którzy są w stanie wszystko „spieprzyć". Oto klasyka stand-upowego gatunku. Tekst został napisany piętnastozgłoskowcem. Kabaret Drzewo A Gada kontynuuje tę tradycję. Kabaret Drzewo A Gada to zespół integracyjny, czyli z domieszką niepełnosprawności. Artysta niepełnosprawny, pojawiając się na scenie, „wizualnie" jest niepełnosprawny. Ten jego wizerunek często wymusza opowiadanie o niepełnosprawności. Drzewo A Gada i przyjaciele starają się wydostać z tego wizualnego „kanału", stąd próbują szukać nowych, nietypowych w dzisiejszym kabarecie rozwiązań. Przedstawienie o roboczym tytule „Stand-up – wierszem" jest tego kolejną próbą.

TRZY SIOSTRY / Państwowy Akademicki Teatr Krasnyj Fakieł w Nowosybirsku (ROS) / (Projekcja)

Zrealizowane przez Timofieja Kulabina w Państwowym Akademickim Teatrze Krasnyj Fakieł (Czerwona Pochodnia) w Nowosybirsku przedstawienie odkryło w „Trzech siostrach" Czechowa nowy wymiar odizolowania, tęsknoty i poczucia wyobcowania. Wszyscy aktorzy występujący w spektaklu (poza jedną osobą) porozumiewają się językiem migowym. Izolacja oraz niemożność wzajemnego zrozumienia stają się dzięki temu jeszcze bardziej dotkliwe, niosąc w sobie groźbę nieuchronnej katastrofy. Pełen dźwięków jest natomiast otaczający postaci świat. W tym ogromnym „dźwięczącym" świecie niemi bohaterowie przedstawienia Kulabina wydają się jeszcze bardziej bezbronni.

TRAUMA / Torsten Buchsteiner / (Czytanie performatywne)

Pierwsze w Polsce czytanie performatywne najnowszej sztuki autora m.in. głośnego dramatu „Nord-Ost".

(-)
Materiał organizatora
25 sierpnia 2018

Książka tygodnia

Zimowa opowieść. Przepaść czasu
Wydawnictwo Dolnośląskie
Jeanette Winterson

Trailer tygodnia