Program

26. Bydgoski Festiwal Operowy

Festiwal Operowy w Bydgoszczy jest największym polskim przeglądem różnorodnych gatunków muzycznych z dziedziny: opery, operetki, musicalu oraz baletu: klasycznego i nowoczesnego. Poszczególne teatry operowe prezentują swoje aktualne dokonania artystyczne. Przyjęto, że obok czołówki polskich scen zaprasza się przynajmniej jednego gościa zagranicznego. Gospodarz imprezy – Opera Nova - na inaugurację festiwalu przygotowuje nową premierę.

26. Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 27 kwietnia - 12 maja 2019.

Program:

27 kwietnia 2019, godz. 19.00
Inauguracja Festiwalu. Premiera. Opera Nova w Bydgoszczy

Stanisław Moniuszko: STRASZNY DWÓRr – opera
Realizatorzy:
Reżyseria: Natalia Babińska,
Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak,
Scenografia: Diana Marszałek i Julia Skrzynecka,
Kostiumy: Martyna Kander,
Choreografia: Anna Hop,
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń,
Reżyseria świateł: Maciej Igielski

Bydgoska scena operowa sięgała już po „Straszny dwór" czterokrotnie (1958, 1969, 1976 - na 20 -lecie Opery,1994 w reż. S. Żerdzickiego - inauguracja I BFO). Obecna realizacja będzie pierwszą przygotowaną w gmachu Opery przy ul. Focha. Wpisuje się w obchody Roku Moniuszkowskiego. Jakie spojrzenie na polską operę narodową zaproponują nam realizatorzy? Czy powtórzą sukces „Halki" sprzed 6 lat?

30 kwietnia 2019, godz. 19.00

Łotewska Narodowy Teatr Opery i Baletu w Rydze
Gaetano Donizetti: DON PASQUALE – opera komiczna
Libretto: Giovanni Ruffini i Gaetano Donizetti.
Czas trwania: 2 godz. 45 min.
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Mārtiņš Ozoliņš,
Reżyseria: Giorgio Barberio Corsetti5
Scenografia: Giorgio Barberio Corsetti, Francesco Esposito
Kostiumy: Francesco Esposito
Reżyseria świateł: Mārtiņš Feldmanis
Projekcje video: Lorenzo Bruno, Igor Renzetti, Alessandra Solimene
Produkcja Łotewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu. (Premiera 24.05.2018)

Łotewska Opera Narodowa to ośrodek artystyczny konkurujący na arenie międzynarodowej . Regularnie wystawiane są tu największe arcydzieła sztuki operowej i baletowej, a także utwory nowoczesne. Ten europejskiej klasy teatr operowy przyjeżdża po raz czwarty i specjalnie na Bydgoski Festiwal Operowy. Tym razem przedstawi arcydzieło opery komicznej i bel canta ,przygotowane w ubiegłym roku na stulecie swej działalności.Jest znakomita okazja do poznania dzieła, które nigdy nie gościło w repertuarze bydgoskiej Opery.

2 maja 2019, godz. 19.00

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Feliks Nowowiejski: LEGENDA BAŁTYKU – opera
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Reżyseria i choreografia: Robert Bondara
Scenografia: Julia Skrzynecka
Kostiumy: Martyna Kander
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Kierownictwo chóru: Mariusz Otto

Jest to dzieło mistrzowskie, łączące w sobie wachlarz znakomitych rozwiązań muzycznych, od harmonii i instrumentacji na nowoczesnych wzorach Wagnera i tzw. szkoły nowoniemieckiej, poprzez kontrapunkty w dawnym stylu aż po inspiracje muzyką ludową, traktowaną już w nowym, modernistycznym duchu – a wszystko to podporządkowane spójnej, nadrzędnej idei scenicznej. W polskiej literaturze operowej nie ma dzieł porównywalnych zbyt wiele. Spektakl zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury w kategorii „Najlepszy spektakl" (2018 rok, ex aequo z „Falstaffem" Opery Nova).

4 maja 2019, godz.19.00

Teatr Wielki w Łodzi André Previn : TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM (A Streetcar Named Desire) – opera
Libretto: Philip Littell na podstawie dramatu Thomasa Laniera "Tennessy" Williamsa
Premiera: 21 kwietnia 2018. Opera w trzech aktach. Spektakl w języku angielskim z polskimi napisami. Czas trwania: 3 godz. 15 min. (jedna przerwa)
Wykonania odbywają się za zgodą G.SCHIRMER INC. & ASSOCIATED MUSIC PUBLISHERS, INC
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Reżyseria: Maciej Prus
Dekoracje i kostiumy: Jagna Janicka
Reżyseria świateł: Rafał Wróblewski

Łódzki spektakl to polska prapremiera tego dzieła. Publiczność pokochała dramat Williamsa (dwukrotnego laureata Nagrody Pulitzera) „Tramwaj zwany pożądaniem". O to, że pokocha również operę Previna, można być spokojnym. Zwłaszcza, że łódzka inscenizacja spoczęła w rękach niezawodnego Macieja Prusa – wielkiego mistrza polskiej reżyserii teatralnej i maestro Tadeusza Kozłowskiego, który z muzyki często potrafi wydobyć więcej niż jest zapisane w nutach. Spektakl otrzymał dwie „Złote Maski" – za najlepszy spektakl w sezonie 2017/2018 oraz za najlepszą rolę wokalno-aktorską w sezonie 2017/2018 dla Joanny Woś za rolę Blanche DuBois.

6 i 7 maja 2019, godz. 19.00 Suzhou Ballet Theatre (Chiny)

Ying Li / Jiabin Pan: TANG YIN – balet
Muzyka: Arvo Pärt, Edward Elgar, Johann Sebastian Bach
Choreografia: Ying Li / Jiabin Pan (Kierownicy Artystyczni Suzhou Ballet)
Scenografia : Jiang Han
Światła: Xiai Han

Teatr Baletowy Suzhou został założony przez Centrum Kultury i Sztuki Suzhou w czerwcu 2007 roku. Jest to jeden z sześciu profesjonalnych zespołów baletowych w Chinach oraz jedyny w Prowincji Jiangsu. Teatr ten włącza w swój repertuar oryginalne dzieła i dąży do wystawiania nowych produkcji, rozwijając talent swych tancerzy, aby osiągnęli swój najwyższy potencjał. Członkowie zespołu pochodzą z czołowych teatrów baletowych w Chinach, wliczając prestiżową Akademię Tańca w Pekinie. Ta grupa to najmłodszy, najdynamiczniejszy i tryskający energią zespół baletowy. Pod kierownictwem i przewodnictwem swych dyrektorów artystycznych – Ying Li i Jiabin Pan, Teatr Baletowy Suzhou staje się w szybkim tempie jednym z najsłynniejszych zespołów baletowych w Chinach. Gościliśmy ich w 2015 r. na XXII BFO z entuzjastycznie przyjętym spektaklem baletowym „Carmen". „Tang Yin" opowiada o pełnym trudności życiu Tang Yina, uczonego, najsłynniejszego malarza epoki Ming, zarazem utalentowanego poety żyjącego ok. 500 lat temu w południowej dolinie rzeki Jangcy. W spektaklu połączono taniec tradycyjny z nowoczesnym i znakomicie wykorzystano muzykę kompozytorów różnych epok. W ascetycznej scenografii widać inspirację delikatnymi pociągnięciami pędzla, niczym na reprodukcji chińskiego malarstwa.

9 maja 2019, godz. 19.00 Opera Śląska w Bytomiu

Charles Gounod: ROMEO I JULIA (Romeo et Juliette) – opera
Libretto: Jules Barbier, Michel Carré wg tragedii Williama Szekspira
Opera w 5 aktach. Czas trwania: 3 godz. 10 min. (2 przerwy).
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Bassem Akiki
Inscenizacja, reżyseria, kostiumy: Michał Znaniecki
Scenografia: Luigi Scoglio
Choreografia: Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
Kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda

Szekspirowski dramat „Romeo i Julia", przed rokiem wystawiany na bydgoskim Festiwalu jako balet Prokofiewa, teraz zaprezentowany zostanie przez Operę Śląską jako dzieło operowe Charlesa Gounoda. Należy dodać, że tej nigdy bydgoska scena nie wystawiała. Wyreżyserowany przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki spektakl został nagrodzony w 2018 r. trzema „Złotymi Maskami": jako najlepsze przedstawienie w kategorii rola wokalno-aktorska dla Andrzeja Lamperta za rolę Romea i za scenografię dla Luigiego Scoglio. Dodatkowo Andrzej Lampert, za rolę Romea, otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja „Dziennika Teatralnego".

12 maja 2019, godz. 18.00
Zakończenie Festiwalu Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Wojciech Kościelniak / Mariusz Obijalski: BLASZANY BĘBENEK (The Tin Drum) – musical
na podstawie powieści Güntera Grassa
Czas trwania: 3,5 godziny z jedną przerwą Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 16 lat.
Realizatorzy:
Scenariusz, teksty piosenek, reżyseria: Wojciech Kościelniak
Muzyka: Mariusz Obijalski
Kierownictwo muzyczne: Mariusz Obijalski i Adam Skrzypek
Scenografia i kostiumy: Anna Chadaj
Choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
Reżyseria świateł: Tadeusz Trylski
Projekcje video: Jakub Lech
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Ewa Głowacka-Fierek
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Borowicz
Charakteryzacja i peruki: Magdalena Chabrowska-Oleksiak, Agnieszka Jasiniecka, Ewa Soszyńska

Musicale w reżyserii Wojciecha Kościelniaka to marka sama w sobie: pokazywaliśmy na BFO „Francesca",„Chłopów" i „Lalkę" w wykonaniu Teatru Muzycznego w Gdyni, "Mistrza i Małgorzatę" w realizacji Teatru Capitol we Wrocławiu. Capitol ponownie przyjeżdża na tegoroczny BFO z „Blaszanym bębenkiem". Pierwszą część „gdańskiej trylogii" Grassa niemal od razu po publikacji uznano za jedną z najświetniejszych powieści XX wieku. Historia Oskara Matzeratha, chłopca, który nie chciał rosnąć, w teatralnej adaptacji przenosi się do sklepu z zabawkami. Grozę dziecinnej narracji Oskara, tak nieadekwatnej do ciężaru opisywanych zdarzeń, potęguje lalka w głównej roli – animowana przez aktorkę tintamareska. A że główny bohater jest także urodzonym showmanem (bębenek!), mamy „wodewil", show z elementami farsy, weimarskiego kabaretu, burleski, Singspiel.

 

(-)
Materiał Opery
16 marca 2019

Książka tygodnia

Amantka z pieprzem
Wydawnictwo Prószyński i S-ka
Grażyna Barszczewska, Grzegorz Ćwiertniewicz

Trailer tygodnia