Program

Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Po Wyspiańskim?”

1 i 2 grudnia w Teatrze Śląskim odbędzie się Ogólnopolska konferencja naukowa „Po Wyspiańskim?”, współorganizowana przez Teatr Śląski i Uniwersytet Śląski, która zamyka obchody roku jubileuszowego w naszym teatrze.

PROGRAM

1 grudnia 2022 r.

10.00 uroczyste otwarcie konferencji

10.15 –11.15 wykład inauguracyjny prof. Dariusza Kosińskiego I po Wyspiańskim? Przeciwko polskiemu teatrowi zaniechania

11.15 –11.30 przerwa

- 11.30 –13.00 I panel: Globalne/lokalne

- Artur Duda (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu): Perspektywa transnarodowa w teatrze i badaniach nad teatrem i performansem
- Janusz Legoń (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego): „Z naszej wioski" – teatr historii lokalnych i Wyspiański
- Aneta Głowacka (Uniwersytet Śląski w Katowicach): Centrum kontra peryferie. Nowe śląskie narracje
13.00 –14.00 przerwa

14.00 –16.30 II panel: Współczesne zaangażowanie

- Magdalena Rewerenda (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu): „Jesteśmy wnuczkami czarownic, których nie zdołaliście spalić". Nowe podmioty mówiące w polskim teatrze politycznym
- Magdalena Figzał-Janikowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach): „We're here, we're queer" – współczesny performans muzyczny a polityka płci
- Bartosz Cudak (Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach): Nie dla nas dziady. Feministyczna rewolucja a zmierzch dziadocenu na przykładzie analizy spektaklu/performansu „Dziady na Mickiewicza"
- Marzenna Wiśniewska (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu): Wyzwoleni w teatrze, wyzwalający teatr: Teatr 21
- Paweł Stangret (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie): Natura jako wyzwanie

16.30 – 17.00 przerwa

17.00 –19.00 panel artystyczny „Teatr mój widzę..." – debata o wyzwaniach i nadziejach polskiego teatru z udziałem Mai Kleczewskiej, Marty Miłoszewskiej, Anny Smolar, Roberta Talarczyka i Wojtka Ziemilskiego. Prowadzenie: Marta Perchuć-Burzyńska

2 grudnia 2022 r.

9.30 –11.00 III panel: Strategie dramatopisarskie i reżyserskie

- Ewa Dąbek-Derda (Uniwersytet Śląski): Dziadocen trzyma się mocno – Słobodziankowe mitologizowanie
- Beata Popczyk-Szczęsna (Uniwersytet Śląski): Biograf Lupa – autorska poetyka działania (z) biografią
- Carlos Dimeo (Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej): Autoreferencyjność, autofikcyjność, autoteatralność w reżyserii scenicznej Katarzyny Kalwat

11.00 –11.15 przerwa

11.15 –12.45 IV panel: Spuścizna Wyspiańskiego

- Diana Poskuta-Włodek (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie): Wyspiański – pamięć miejsca
- Dorota Jarząbek (Uniwersytet Jagielloński): Sto dwadzieścia lat później. Spojrzenie na archiwum pomysłów scenicznych Wyspiańskiego
- Włodzimierz Szturc (Uniwersytet Jagielloński): Czy współcześni nam aktorzy i performerzy mogą uczyć się zawodu, analizując teksty Wyspiańskiego?

12.45 –13.00 przerwa

13.00 –14.00 V panel: Nowe scenografie

- Joanna Tarasińska (Uniwersytet Jagielloński): Motywy roślinne w teatrze. Od Wyspiańskiego do dzisiaj
- Dominika Łarionow (Uniwersytet Łódzki): Stanisław Wyspiański wobec nowych technologii, czyli o tradycji, nowoczesności i ponowoczesności w teatrze XXI wieku [online]

14.00 –15.00 przerwa

15.00 –16.30 VI panel: W kręgu przedstawień

- Witold Mrozek (Uniwersytet Warszawski): Co po chrzcie. „Żyd z »Wesela«" i teatr jako medium (samo)krytyki
- Józef Legierski (Uniwersytet Jagielloński): Pamięć agonistyczna jako metoda badań teatrologicznych na przykładzie analizy spektaklu „Pod presją" Mai Kleczewskiej
- Katarzyna Flader-Rzeszowska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie): Krwawa kraina pieczonych gołąbków, czyli polski kolonializm w dramacie „Grupa krwi" Anny Wakulik
16.30–16.45 przerwa

16.45–18.15 VII panel: Praktyki instytucjonalne

- Mira Mańka (Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie): O czym mówię, kiedy mówię o feedbacku? Potencjał informacji zwrotnej w edukacji i praktyce teatralnej
- Ula Kijak (Gildia Polskich Reżyserek i Reżyserów): Nowa reżyseria w twórczości bez przemocy
- Miłosz Markiewicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu): Topografia przemocy strukturalnej. Architektura teatralna jako narzędzie opresji

18.15 przerwa

19.00 spektakl „Łaskawe" w reżyserii Mai Kleczewskiej (Duża Scena Teatru Śląskiego)
Po spektaklu spotkanie z zespołem i twórcami spektaklu.
__

1–2 grudnia 2022 r., Scena Kameralna, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

Aneta Głowacka
Teatr Śląski
1 grudnia 2022

Książka tygodnia

Niebieska Księga z Nebo
Wydawnictwo Pauza w Warszawie
Manon Steffan Ros

Trailer tygodnia