Program nurtu profesjonalnego

10. Międzynarodowy Festiwal Szkół Lalkarskich LALKANIELALKA - Białystok 21–25 czerwca 2022

LALKANIELALKA to jedna z najtrwalszych tradycji akademickich i kulturalnych w Polsce: w tym roku będziemy świętować 10. edycję Festiwalu w 20. rocznicę jego powołania. To także największe tego typu wydarzenie w Europie i jedyny festiwal w Polsce prezentujący szkoły lalkarskie z całego świata. Festiwal nie ma charakteru konkursu – to twórcze spotkanie, dialog, wymiana i inspiracja, splecione w dwóch nurtach prezentacji: studenckim i profesjonalnym.

Nurt profesjonalny skupia zespoły, które prezentują innowacyjne podejście do sztuki lalkarskiej i teatru ożywionej formy. Na scenie Białostockiego Teatru Lalek zobaczymy uznanych twórców zagranicznych: Teatro de Ferro (Portugalia), Merlin Puppet Theatre (Niemcy), Divadlo ALFA (Czechy), Bábkové divadlo v Košiciach (Słowacja), Duda Paiva Company (Holandia), a także przekrój twórczości młodych artystów – absolwentów białostockiej uczelni teatralnej (Natalii Sakowicz, Pauli Czarneckiej, Marka Idzikowskiego, Grupy Wolność z Karolem Smacznym w składzie). Wybrane spektakle zaprezentuje również organizator nurtu profesjonalnego – Białostocki Teatr Lalek. W sumie widzowie zobaczą na scenie BTL 14 tytułów, czego 10 zaprezentują zaproszeni goście. Część prezentacji odbędzie się dwukrotnie.

Spektakle twórców profesjonalnych rozpoczną się już 18 czerwca, poprzedzając inaugurację Festiwalu i będą odbywały się aż do jego zakończenia.

Festiwal realizowany jest dzięki wsparciu Finansowemu Ministra Edukacji i Nauki, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków budżetu Miasta Białegostoku.

Nurt profesjonalny X Międzynarodowego Festiwalu Szkół Lalkarskich LALKANIELALKA jest „Wydarzeniem Kluczowym Miasta Białegostoku". Zadanie realizowane ze środków budżetu Miasta Białegostoku.
Nurt profesjonalny X Międzynarodowego Festiwalu Szkół Lalkarskich LALKANIELALKA jest „Wydarzeniem Kluczowym Miasta Białegostoku". Zadanie realizowane ze środków budżetu Miasta Białegostoku.

Organizatorzy:

Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza Filia w Białymstoku
Białostocki Teatr Lalek
Białostockie Stowarzyszenie Artystów Lalkarzy
Polski Ośrodek Lalkarski Polunima

Program nurtu profesjonalnego 18-25 czerwca 2022
Sobota 18.06

- 18:00 | 20:00 "Olo – solo w solo" – Teatro de Ferro [Portugalia], scena kameralna, 50 min.
- 16:00 "Jarmo" (koncert) – Białostocki Teatr Lalek, scena główna, 60 min.

Niedziela 19.06

- 16:00 | 20:00 „Pętla" – Merlin Puppet Theatre [Niemcy], scena główna, 50 min.
- 17:30 „Historia księcia H." – Białostocki Teatr Lalek, scena kameralna, 60 min.

Poniedziałek 20.06

- 16:00 „Mi estas Lidia" – Paula Czarnecka [Polska], scena kameralna
- 20:00 „Syn" – Grupa Wolność [Polska], scena kameralna, 60 min.

Wtorek 21.06

- 16:30 | 20:00 „Każdy ma swoją prawdę" – Divadlo ALFA [Czechy], scena główna, 60 min.
- 15:00 „Romans" – Natalia Sakowicz [Polska], scena kameralna, 70 min.

Środa 22.06

- 19:30 „Jezioro złotych ryb" – Białostocki Teatr Lalek/Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w warszawie Filia w Białymstoku, scena kameralna, 60 min.

Czwartek 23.06

- 14:00 „Virginia Wolf" – BTL, scena kameralna, 60 min.
- 20:00 „Chaplin" – Bábkové divadlo v Košiciach [Słowacja], scena kameralna, 55 min.

Piątek 24.06

- 19:00 „Bruce Marie" – Duda Paiva Company [Holandia], scena główna, 65 min.

Sobota 25.06

- 09:30 „Włosy mamy" – Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana [Polska], scena kameralna, 55 min.
- 17:00 „Bruce Marie" – Duda Paiva Company [Holandia], scena główna, 65 min.
- 19:30 „Casanova" – Białostocki Teatr Lalek, scena kameralna, 90 min.

Pełny program wydarzeń znajduje się na stronie: https://atb.edu.pl/11488-2/

O spektaklach:

TEATRO DE FERRO
Igor Gandra
OLO – SOLO W SOLO
Koncepcja, reżyseria i scenografia: Igor Gandra
Muzyka: Carlos Guedes
Wideo: RIOT Fimls
Światło: Rui Maia
Obsada: Igor Gandra
Na początku byłem tylko ja i lalka w pustej przestrzeni. Chciałem się dowiedzieć, do czego ta lalka jest zdolna. Z każdym kolejnym powtórzeniem zdawałem sobie sprawę, że wciąż ją odkrywam. Wtedy zrozumiałem, że to było solo w solo.
Tę lalkową sztukę ożywia pytanie: czy możemy pokazać, co się dzieje, gdy zamykamy się w sali prób, w atelier, by stworzyć coś nowego? Co odkrywa się i co wymyśla w tej chimerze? Co już tam było? Co jest zapisane w czarnej skrzynce? Czy naprawdę jesteśmy sami, kiedy gramy solo na scenie? Co dobrego kryje się w tym, że żyjemy, czytamy, marzymy, pragniemy, boimy się... Co dobrego kryje się w tym, że odkryli to już inni, w innych czasach i miejscach?
Ta zabawa mówi nam również o roli pamięci jako procesu ewokacji, który odnosi się do życia w jego przebiegu (proces odkrywania).
Temat chyba zbyt poważny, ale na szczęście w dobrych rękach – został przekazany lalce. Olo może być też imieniem obserwowanego przez nas małego człowieka, dziwnego dziecka, które bawi się wszystkim i niczym. To stworzenie, które zawieszone jest gdzieś pomiędzy oglądaniem a budowaniem świata, w którym zamieszkuje lub do którego nas zaprasza.

MERLIN PUPPET THEATRE
PĘTLA
Koncepcja, scenografia i światło: Merlin Puppet Theater
Reżyseria: Dimitris Stamou
Lalki: Dimitris Stamou, Demy Papada
Narracja: Gabriel Muller
Tekst wprowadzający: Hronis Missios
Obsada: Demy Papada, Dimitris Stamou
Czy to ten dzień w twoim życiu, kiedy to widzisz... czas ucieka... i nie żyjesz tylko tym, czego sobie życzyłeś... wracają sny prosząc o wszystko, co obiecałeś... pętla unosi się w górę... coraz bliżej i bliżej... zaciska ci się wokół gardła... kradnie ci powietrze... kradnie ci oddech... ponieważ do tego czasu myślałeś, że żyjesz.
Te myśli stanowią esencję nowej produkcji Merlin Puppet Theatre zatytułowanej Pętla. Surrealistyczny spektakl wizualny, bez tekstu, oscylujący gdzieś pomiędzy czarną komedią a teatrem absurdu. Na scenie o powierzchni zaledwie dwóch metrów kwadratowych życie nas wszystkich rozwija się... życie, które nigdy nie zostało przeżyte... Za pomocą lalek stołowych i filmowej narracji 2 lalkarzy animuje lalki, pozostając niewidocznymi dla publiczności.
50'

Niedziela, 19.06.2022, 16:00, 20:00 – BTL SG

PAULA CZARNECKA
MI ESTAS LIDIA
Monodram Pauli Czarneckiej o córce Ludwika Zamenhofa
Pomysł: Paula Czarnecka
Scenariusz i konsultacje reżyserskie: Agata Biziuk-Brajczewska
Scenografia: Aleksandra Starzyńska
Wizualizacje: Agnieszka Waszczeniuk
Muzyka: Uhranova
Ruch sceniczny i charakteryzacja: Magdalena Dąbrowska
Reżyseria światła: Tomasz Krynicki
Tłumaczenia i konsultacje Esperanto: Przemysław Wierzbowski (BTE)
Realizacja nagrań audio: Michał Chrzanowski
Zespół krawiecki: Gabriela Hukałowicz, Monika Kwiatkowska, Anna Gądek, Elżbieta Zajączkowska i Alina Wnukowska
Produkcja: Paula Czarnecka, Daria Przybylska
Wsparcie akustyczne: Wojciech Żukowski
Obsada: Paula Czarnecka oraz Urszula Chrzanowska (chór figur) i Magdalena Dąbrowska (Martha Roth)
„Lidia Zamenhof, wydawczyni, tłumaczka, najmłodsza córka Klary (Siekiernika) i Ludwika Zamenhofa" – to hasło encyklopedyczne jak nagrobek definiuje jej dokonania, a przecież wiadomo, że tam przecież żył kiedyś człowiek, postać zbudowana tak jak my, z myśli i ciała.
Spektakl Mi estas Lidia nie jest próbą biograficznego uchwycenia portretu Lidii Zamenhof, lecz dyskusją na temat idealizmu, procesu dojrzewania, determinacji, zasadności poświęcenia i ofiary. W onirycznej przestrzeni przypominającej ekspozycję zapomnianej wystawy Paula Czarnecka wskrzesza definicje oddając Lidii głos, przywołując strzępki jej wspomnień, wchodząc z nią w nieustanny dyskurs.
60'

Poniedziałek, 20.06.2022, 16:00 – BTL SK

DIVADLO ALFA
Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček
KAŻDY MA SWOJĄ WŁASNĄ PRAWDĘ
Reżyseria: Jakub Vašíček
Dramaturgia: Tomáš Jarkovský, Petra Kosová
Scenografia: Kamil Bělohlávek
Muzyka: Daniel Čámský
Obsada: Martina J. Hartmannová, Blanka Josephová-Luňáková, Lenka Lupínková, Radka Mašková, Marie Mrázková, Martin Sádlo Bartůšek, Petr Borovský, Daniel Čámský, Bohuslav Holý, Daniel Horečný, Josef Jelínek, Tomáš Jereš, Robert Kroupar, Petr Vydarený, Matěj Siegl
Każdy, kto regularnie ogląda spory w sieciach społecznościowych, może być sfrustrowany stanowczymi „prawdami", agresywnym propagowaniem wszelkiego rodzaju teorii spiskowych i relatywizacją faktów naukowych. Jak orientować się w społeczeństwie przytłoczonym informacjami? W postmodernistycznym, podzielonym świecie wydaje się, że można zaprzeczyć prawom natury, które, jak sądziliśmy, wszyscy wyznajemy. Czy Ziemia w ogóle jest okrągła? Za co umarł Giordano Bruno? Czy prawda i wiedza warte są wielkich poświęceń? A może wystarczy zdenerwować się anonimowo siedząc przed komputerem? I czy każdy ma bezdyskusyjnie swoją własną prawdę?
65'

Wtorek, 21.06.2022, 16:30, 20:00 – BTL SG

NATALIA SAKOWICZ
ROMANS
Pomysł i wykonanie: Natalia Sakowicz
Tekst: Zuzanna Bojda
Lalka: Olga Ryl-Krystianowska
Ruch sceniczny: Iza Szostak
Muzyka: Maciej Cempura
Światło: Maciej Iwańczyk
Jestem obietnicą przygody, ekscytującą podróżą w nieznane. Nie wiesz, co cię czeka. Oderwij się od szarej rzeczywistości i popłyń ze mną do lepszego miejsca, gdzie jest przyjemniej, gdzie możesz i czujesz więcej. Odpręż się. Niczym się nie martw. Spełnię twoje najskrytsze marzenia. Czego pragniesz? Ulgi? Wolności? Siły? Dam ci to wszystko, tylko złap mnie, ściśnij, weź ze sobą do domu. Zatraćmy się razem. Cin cin! Za miłość! Za nas!
Spektakl powstał w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska" dla Natalii Sakowicz na rok 2020 oraz Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Podlaskiego
Partnerzy spektaklu:
Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie
Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Filia w Białymstoku
Teatr Ochoty w Warszawie
70'

Wtorek, 21.06.2022, 15:00 – BTL SK

JEZIORO ZŁOTYCH RYB
Koprodukcja Białostockiego Teatru Lalek i Akademii Teatralnej w Białymstoku
Scenariusz, reżyseria i scenografia: Marek Idzikowski
Muzyka: Maciej Cempura
Opieka artystyczna: Jacek Malinowski
Obsada: Magdalena Dąbrowska, Krzysztof Pilat, Mateusz Smaczny, Maciej Zalewski
Inspiracją do stworzenia przedstawienia była rosyjska bajka Jezioro złotych ryb. Jest to historia o bezdomnym i bezrobotnym bohaterze – Igorze. Twórcy przedstawienia stosując konwencje teatru przedmiotu kreują eklektyczny świat, w którym bohater (lalka) doznaje przemiany z odtrącanego przez społeczeństwo nieroba w świetnego rybaka, który staje się nadzieją na lepsze życie otaczających go ludzi.
Spektakl powstał w ramach przedmiotu Mała forma teatralna.
70'

Środa, 22.06.2022, 19:30 – BTL SK

BÁBKOVÉ DIVADLO V KOŠICIACH
Braňo Mazúch, Marek Turošík
CHAPLIN
Reżyseria: Braňo Mazúch
Scenografia, lalki i kostiumy: Jan Brejcha
Muzyka: Vratislav Šrámek
Obsada: Jana Bartošová, Kristína Medvecká Heretíková, Jana Štafurová, Miroslav Kolbašský, Peter Creek Orgován
W naszej lalkowej produkcji, Chaplin, przeniesiemy publiczność na ulice antycznych Koszyc. Autorzy (Braňo Mazúch i Marek Turošík) przygotowali spektakl lalkowy bez słów z przewodnikiem muzycznym na żywo w Teatrze Lalek w Koszycach. Chaplin jako cykl krótkich grotesek lalkowych opartych na niemych groteskach Chaplina z początków jego filmowej kariery. Chaplin jako celebracja życia, młodości, radości, dowcipu, pomysłowości, kreatywności i wolności. Dominującym i zniewalającym elementem spektaklu są muzyka i scenografia.
55'

Czwartek, 23.06.2022, 20:00 – BTL SK

DUDA PAIVA COMPANY
BRUCE MARIE
Koncepcja i reżyseria: Duda Paiva
Reżyseria: Neville Tranter
Asystent reżysera: Josje Eikenboom
Dramaturgia: Kim Kooiman
Teksty piosenek i kompozycja muzyczna: Flip Noorman
Dźwięk: Wilco Alkema
Światło: Mark Verhoef
Dekoracja i kostium: Tessa Verbei
Technika: Daniel Patijn
Reklama: Mirte Droogers
Produkcja: Marijana Mikolcic
Podziękowania dla: Tjeerd Posthuma and Atty Kingma
Obsada: Duda Paiva
Nie możesz się cofnąć i nie możesz stać w miejscu,
jeśli grzmot cię nie dopadnie, zrobi to błyskawica.
(Koło, Grateful Dead)
A gdyby istniał chip, który pozwala ludziom przekraczać wszelkie fizyczne ograniczenia ciała? Wtedy trzeba by mieć szczęście, żeby go zdobyć. Przed laboratorium, w którym wszystko się dzieje, masa tłoczy się, by należeć do 0,00000001 procenta, który jest pierwszy w kolejce. Wewnątrz budynku znajduje się Bruce, rozdwojona osobowość, starzejąca się drag queen, mężczyzna z ciałem, którego już nie chce... ale jest nieco bliżej chipa niż reszta. W laboratorium jest również Muffin, małpa, na której przeprowadzono wiele eksperymentów i która ma już chip. Chip sprawia jej ból, ale naukowcy zapewnili ją, że w końcu będzie mogła śpiewać w zespole. I jest też Dioginis, cyniczny pies, który - tylko wydaje się, że potrafi żyć w cyfrowym świecie 3D. Laboratorium to delikatna sfera, którą Bruce nieodwołalnie zaburza swoją obecnością.
Co by było, gdybyś mógł zaprojektować dla siebie zupełnie nowe ciało? Czy nadal byłbyś/byłabyś człowiekiem? W swym nowym solowym spektaklu Bruce Marie Duda Paiva zanurza się w transhumanizm, który przerażająco zbliża do opcji życia wiecznego. Bruce Marie inspiruje się rzeczywistością nie do powstrzymania. Spektakl o wrażliwości i walce o przetrwanie w niepewnych czasach. W tej komedii z ostrymi dialogami i odważnymi choreografiami między wykonawcą a lalkami, Paiva prezentuje wszystkie aspekty swojego niezrównanego talentu.
65'

Piątek, 24.06.2022, 19:00 – BTL SG

Sobota, 25.06.2022, 19:00 – BTL SG
Gro Dahle
WŁOSY MAMY
Koprodukcja Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filii w Białymstoku i Teatru Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej
Przekład: Helena Garczyńska
Adaptacja, reżyseria i scenografia: Anita Piotrowska
Teksty piosenek: Jacek Popławski
Muzyka: Maciej Cempura
Ruch sceniczny: Błażej Piotorwski
Reżyseria światła: Prot Jarnuszkiewicz
Obsada: Alicja Czerniewicz, Marta Popławska, Konrad Ignatowski, Radosław Sadowski
Inspiracją do stworzenia spektaklu był picturebook Włosy Mamy norweskiego duetu Gro Dahle i Svein Nyhus, znanego z poruszania tematów tabu z perspektywy dziecka.
Mama Emmy cierpi na depresję. Mała dziewczynka nie do końca rozumie co się z nią dzieje. Próbuje ujarzmić jej włosy, w które wplątały się złe myśli.
Włosy oddają stan psychiczny Mamy, są przedłużeniem jej myśli. Z czasem wyraźnie zaczynają dominować nad wszystkim wokół, są wszędzie. Splątują się, szumią, płaczą, wirują, falują, warczą. W ten sposób ukazują, co się dzieje w głowie Mamy.
Reżyserka spektaklu zwraca uwagę na sytuację dziecka, którego rodzic jest w depresji. Główna bohaterka Emma odczuwa panującą w domu atmosferę i pomimo braku zrozumienia sytuacji, próbuje się w niej odnaleźć.
Spektakl dyplomowy Anity Piotrowskiej, studentki kierunku reżyseria teatru lalek.
55'

Sobota, 25.06.2022, 9:30 – BTL SK

Po spektaklu odbędzie się seminarium.

(-)
Materiał organizatora
14 czerwca 2022

Książka tygodnia

Czas zdrajców
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Marek Krajewski

Trailer tygodnia