Przeboje Johanna Straussa na scenie GTM

"Noc w Wenecji" i "Zemsta nietoperza"

Wenecja… Słońce, muzyka, piękne kobiety, a nade wszystko – karnawał! Czas, w którym wszystkie reguły czy konwenanse zostają zawieszone i wystarczy założyć maskę, by książę zamienił się rolami ze sługą, a księżna z pokojówką. Kiedy zatem do Wenecji na karnawał zjeżdża uwodzicielski Książę Urbino z Caramellem, swym nadwornym cyrulikiem, nikogo nie dziwi, że blady strach pada na tamtejszych senatorów, których bynajmniej nie cieszy perspektywa wystawienia wierności własnych żon na poważną próbę.

Książę jest podekscytowany zwłaszcza na myśl o spotkaniu z Barbarą, piękną małżonką senatora Delacqua, która poprzedniego sezonu w ostatniej chwili wymknęła się z zastawionej na nią przez uwodziciela pułapki. Los senatorskiej cnoty spoczywa jednak przede wszystkim w rękach Caramella, Anniny, jego ukochanej, Papacody, jego przyjaciela, słynnego sprzedawcy makaronu, oraz Ciboletty, pokojówki Barbary i ukochanej Pappacody. Kiedy ta czwórka zabiera się do knucia intrygi, wiadomo już, że nie będzie nudno...

 

„Zemsta nietoperza" to jedna z najbardziej znanych operetek Johanna Straussa, prawdziwe arcydzieło swojego gatunku. Muzykę do libretta Karla Haffnera i Richarda Genée kompozytor napisał w rekordowym tempie sześciu tygodni. To brawurowa komedia pomyłek rozgrywająca się w salonach XIX-wiecznego Wiednia. Punktem wyjścia akcji jest tytułowa zemsta, którą poprzysiągł doktor Falke swojemu przyjacielowi, bankierowi Gabrielowi von Eisensteinowi, po tym, jak ten wracając z balu pozostawił Falkego przebranego za nietoperza nocą w środku miasta. Rano doktor musiał wrócić w swym dziwnym stroju do domu, odprowadzany niewybrednymi żartami przechodniów. W ramach odwetu snuje misterną intrygę, która rozegra się na balu u księcia Orłowskiego, a w której niemały udział przypadnie żonie Eisensteina Rosalindzie, jej pokojówce Adeli, a także śpiewakowi Alfredowi...

Błyskotliwy dowcip libretta znakomicie oddał w swoim przekładzie Julian Tuwim. Do tego muzyka „króla walca" Johanna Straussa – pełna lekkości i wiedeńskiego wdzięku, z tak słynnymi ariami i pieśniami jak „Taki pan jak pan", „Kuplety Adeli" czy „Ja się śmieję, ha, ha, ha!", które weszły do żelaznego kanonu operetkowych przebojów.

BILETY: od 15 do 55 zł - Szczegóły: www.teatr.gliwice.pl

(-)
Materiał Teatru
6 października 2014

Książka tygodnia

Pokusa przebaczenia
Oficyna Literacka Noir Sur Blanc
Donna Leon

Trailer tygodnia