Przed sezonem: Bałtycki Teatr Tańca

Rozmowa z Izadorą Weiss

Piotr Wyszomirski, Pomorze Kultury: Przyszły sezon Bałtyckiego Teatru Tańca(BTT) powinien upłynąć pod znakiem...

Izadora Weiss*: Przyszły sezon powinien pozwolić BTT pokazać się w świecie. Mamy zaproszenia na festiwale, gdzie, mam nadzieję, zostanie doceniona jakość naszych tancerzy i spektakle – tak bardzo odbiegające od większości produkcji w tej dziedzinie bazujących na kameralnych składach i offowej filozofii unikania treści, opowieści, muzykalności i warsztatu tanecznego. Mam nadzieję, że nasi sympatycy w Trójmieście będą z nas dumni i szczęśliwi, kiedy zaczniemy wracać z sukcesami z naszych wypraw.

Jakie cele stawia przed sobą teatr na przyszły sezon?

Cel jest wciąż ten sam: wyrażać przy pomocy tańca ducha muzyki i przekazywać widzom emocje, które nas przepełniają. Na każdym spektaklu z tą samą wiarą, że dajemy ludziom coś pięknego i wzruszającego.

Planowane premiery sezonu 2013/2014 to…

W tym sezonie będziemy mieli dwie premiery. Pierwsza to dwuczęściowy spektakl Bałtyckiego Teatru Tańca w choreografiach Patricka Delcroix i Izadory Weiss. A dopiero w listopadzie 2014 czeka nas druga, ale jakże ważna, skoro będzie to znów spotkanie z największym żyjącym choreografem jakim jest Jiri Kylian.

Czy zaszły jakieś zmiany w zespole artystycznym z końcem mijającego sezonu?

Poziom zespołu stale rośnie. Spektakle są coraz bardziej wymagające. Są również bardzo ciężkie technicznie i kondycyjnie. Jest więc oczywiste, że słabsi muszą sobie szukać innego miejsca, bo przychodzą coraz silniejsi i tych chętnych do pracy u nas jest coraz więcej. BTT cieszy się coraz większą sławą w środowisku tanecznym nie tylko w Polsce, więc mamy zgłoszenia tancerzy z całego świata. Trzon najważniejszych solistów pozostaje ten sam. Mam kilkoro znakomitych artystów, z którymi chciałabym pracować do końca życia, ale trzeba też pamiętać, że w tym zawodzie sprawność fizyczna jest kategorią decydującą o możliwości uprawiania sztuki. Czas płynie nieubłaganie.

Planowane inwestycje i zakupy…

Nasze inwestycje to nowe buty do tańca, które zużywają się bardzo szybko i nowa podłoga baletowa, na którą możemy sobie pozwolić raz na kilka lat.

*Izadora Weiss – choreograf, Dyrektor artystyczna Bałtyckiego Teatru Tańca, absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Po ukończeniu szkoły pracowała w Teatrze Wielkim w Warszawie i jednocześnie studiowała na wydziale pedagogiki baletu.

Jako choreograf debiutowała w 1996 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu spektaklem „Sny nocy letniej”. Jego owacyjne przyjęcie przez publiczność zbiegło się ze znakomitymi recenzjami prasowymi. Stale współpracuje z czołowymi polskimi reżyserami operowymi. Do tej pory zrealizowała choreografię do takich spektakli jak: Turandot, Straszny dwór, Galina, Salome, Czarodziejski flet, Don Giovanni, Aida,Carmen, Wolny strzelec, Nabucco, Eugeniusz Oniegin, Faust, Halka oraz Juliusz Cezar. Spektakle te były prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Niemczech, Luxemburgu, Holandii i Finlandii. Realizowała choreografie również na festiwalach w Irlandii, Francji, Niemczech i Holandii.

Przełomowym spektaklem w jej dorobku stał się Pierwszy Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego zrealizowany w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po tej realizacji Jiří Kylián zaprosił ją do Nederlands Dans Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu u jego boku oraz takich twórców jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot. W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku Vivaldiego w nagraniu Nigela Kennedy’ego.

Praca nad realizacjami spektakli 4&4 i Eurazji w Operze Bałtyckiej pozwoliła na zbudowanie tam znakomitego zespołu tańca współczesnego, którego młodzieńczą dynamikę i jakość wychwalali recenzenci i coraz liczniej napływająca do tego teatru publiczność. Zwieńczeniem tej pracy była premiera Romeo i Julii, baletu opartego na dramacie Szekspira. Muzykę Izadora Weiss złożyła z ulubionych przez nią fragmentów wielkich dzieł i utworów takich kompozytorów jak Glass, Beethoven, Prokofiew, Lisa Gerrard i Santaolalla. Spektakl ten otrzymał wiele prestiżowych nagród, a przez warszawską publiczność w Teatrze Narodowym przyjęty został owacją na stojąco.

Jesienią 2009 roku odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej światowa premiera tryptyku Haendla Tre Donne Tre Destini z Olgą Pasiecznik w roli głównej. Inscenizatorką tego wydarzenia była Izadora Weiss, która reżyserowała ten spektakl, ułożyła do niego choreografię i wystąpiła u boku Olgi Pasiecznik jako tancerka. „Rzeczpospolita” uznała tę realizację za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń teatru muzycznego w Polsce w 2009 roku.

Kolejnym autorskim spektaklem Izadory Weiss w Operze Bałtyckiej był Out z muzyką Saint Colombe, Marais, Bacha i innych kompozytorów, których utwory stale towarzyszą pracy choreografki i jej tancerzy, występujących od tej premiery jako Bałtycki Teatr Tańca. W marcu 2010 roku Izadora Weiss została jego dyrektorem artystycznym. Uhonorowano ją Pomorską Nagrodą Artystyczną za 2009 rok.

Najbardziej spektakularnym sukcesem Izadory Weiss jest zaprezentowane przez BTT na scenie Teatru Narodowego w Warszawie Święto wiosny z muzyką Igora Strawińskiego w nagraniu orkiestry pod dyrekcją Gustavo Dudamela. Krytyka wychwalała perfekcyjną choreografię i znakomity zespół BTT, który przebojem wszedł do ścisłej krajowej czołówki. Kolejnym spektaklem Izadory Weiss było kameralne Czekając na… z muzyką barokową i współczesną. Po obejrzeniu tej premiery, połączonej ze Świętem wiosny, Jiří Kylián zaproponował przekazanie BTT swoich choreografii i połączenie ich w jednym wieczorze z najnowszym spektaklem Izadory Weiss Windows do muzyki Mozarta, Marais i Bacha oraz napisanej specjalnie dla niej przez Leszka Możdżera. Udział w jednym wieczorze z największym współczesnym choreografem spowodował, że na kolejne castingi do BTT przyjeżdża co roku ponad stu tancerzy z całego świata, od Kanady po Australię i Japonię.

Cool Fire, kolejna premiera Izadory Weiss, odznaczonej z tej okazji medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, i jej międzynarodowego już zespołu, odbiła się w mediach szerokim echem i zaowocowała decyzją EBU o zorganizowaniu w siedzibie BTT kolejnej edycji konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy. Transmisja tego konkursu do kilkudziesięciu krajów Europy stała się niezwykle prestiżową sprawą dla młodego gdańskiego zespołu, który zainauguruje to wydarzenie swoją najnowszą premierą Snu nocy letniej z muzyką Gorana Bregovića, kostiumami Gosi Baczyńskiej, w inscenizacji i choreografii Izadory Weiss.

Piot Wyszomirski
pomorzekultury.pl
30 sierpnia 2013
Portrety
Izadora Weiss

Książka tygodnia

Słownik miejsc wyobrażonych
Państwowy Instytut Wydawniczy
Alberto Manguel, Gianni Guadalupi

Trailer tygodnia