Przygody Karusi i jej słonecznozłotego przyjaciela

"Piaskowy Wilk" - reż. Julia Szmyt - Teatr Lalka w Warszawie

Gdy jest przy tobie Piaskowy Wilk, możesz poczuć się bezpiecznie. To on staje się twoim powiernikiem, pomaga wyjaśniać zagadki świata, potrafi znaleźć odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. Przygody Karusi i jej słonecznozłotego przyjaciela, znane z popularnej książkowej serii szwedzkiej autorki Åsy Lind, zostają ukazane w planie aktorskim i lalkowym. Akcja przedstawienia na Scenie Foyer rozgrywa się wśród widzów.

Reżyser o spektaklu:

Piaskowy Wilk, według autorki książki, Åsy Lind, to opowieść o znaczeniu pytań. Jak bardzo ważne jest ich stawianie i jak ważne jest, by pytania traktować poważnie. Agnieszka Stróżyk, która przetłumaczyła Piaskowego Wilka na język polski uważa, że mowa jest o wolności myślenia i poszukiwaniu języka. Po to, by móc o sobie opowiedzieć i jak najlepiej zrozumieć innych. Zgadzam się z tym. Dodam jeszcze, że Piaskowy Wilk jest o ciekawości pobudzającej do odkrywania, o radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, w których każde pytanie jest ważne i niezwykłe, i każde otwiera nowe drzwi.
Julia Szmyt

Spotkanie z Åsą Lind

Teatr Lalka i Wydawnictwo Zakamarki mają zaszczyt zaprosić na spotkanie z Åsą Lind, szwedzką autorką książek o Piaskowym Wilku i Karusi. Spotkanie odbędzie się 10 lutego 2019 o godz. 12:00 w Teatrze Lalka.

Åsa Lind w wywiadach podkreśla, że najważniejszym elementem w jej domu był kuchenny stół, przy którym ojciec opowiadał historie, a matka czytała dzieciom książki. Już jako dziecko nie wyobrażała sobie życia bez pisania i czytania. W swoich opowieściach porusza trudne tematy, pokazuje świat z pogranicza fantazji i rzeczywistości, eksperymentuje z językiem. Nakładem Wydawnictwa Zakamarki ukazały się w Polsce następujące tytuły: Piaskowy Wilk, Piaskowy Wilk i ćwiczenia z myślenia, Piaskowy Wilk i prawdziwe wymysły oraz zbiór tych trzech tomów zatytułowany: Raz, dwa, trzy, Piaskowy Wilk.

Biogramy twórców przedstawienia

Julia Szmyt - od 2014 roku studentka reżyserii w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka podyplomowego studium coachingu w Laboratorium Psychoedukacji w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej w Warszawie. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: w ramach stypendium zrealizowała akcję happeningową pt. Zmanipulowani oraz eksperyment artystyczny pt. Gra. Stypendystka Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Jako aktorka i reżyserka realizuje własne projekty artystyczne z dziedziny teatru, happeningu i filmu skierowane do widzów dorosłych i dzieci. Asystentka Mai Kleczewskiej przy spektaklu Malowany ptak w Teatrze Polskim w Poznaniu. Jej debiutem reżyserskim w teatrze instytucjonalnym był spektakl Holoubek, syn Picassa (Teatr Nowy w Poznaniu, premiera 9 czerwca 2018).

Wiktoria Grzybowska - urodzona w 1997 roku w Poznaniu. Studiowała filozofię na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie studentka scenografii na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wielokrotnie pracowała przy projektach studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz Akademii Teatralnej. Piaskowy Wilk jest jej debiutem scenograficznym.

Paweł Szamburski - klarnecista i kompozytor od lat związany z warszawską sceną niezależną Lado ABC. Występuje w zespołach Bastarda, SzaZa, Ircha Clarinet Quartet oraz w autorskich projektach solowych (Ceratitis Capitata, Homo ludens). Tworzy muzykę na polu interdyscyplinarnym: dla teatru, filmu, słuchowisk radiowych, kina niemego czy teatru tańca. W 2009 roku wraz z projektem SzaZa zdobył wyróżnienie za muzykę na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Kontrapunkt" w Szczecinie oraz nagrodę główną za muzykę od Ministra Kultury i od Teatru Narodowego w XV Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Sztuki Współczesnej. Szamburski został także wyróżniony na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy (Francja 2009) - nagrodą „Sacem" za najlepszą muzykę filmową.

Patryk Zakrocki - improwizator, kompozytor, rysownik. Studiował kompozycję u prof. B. Schaeffera i prof. Ripplemarka oraz literaturę na Wydziale Filologii Polskiej UW. Gra na skrzypcotrąbce, altówce, oscylatorze i nietypowych instrumentach muzycznych. Zajmuje się spontaniczną kompozycją jako autor muzyki teatralnej i filmowej, instrumentalista i dyrygent. Współtworzy duet SzaZa, Spontaneus Chamber Music oraz inne wyjątkowe projekty własnego pomysłu: Polski Piach, Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego, Zakład Produkcji Dźwięku i Kino Dźwięku. Jest autorem utworów na składy akustyczne i elektroakustyczne, a także wielokanałowej muzyki wpisanej w architekturę. Komponuje do spektakli teatralnych, tańca współczesnego i filmów fabularnych, animowanych, dokumentalnych. Współpracuje z Lado Abc, Böłt i Fundacją Słuchaj.

 

Dominika Druch
Materiał Teatru
8 lutego 2019
Portrety
Julia Szmyt

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia