Realizatorzy

"Rzekoma ogrodniczka" - reż. André Heller-Lopes - Opera Śląska w Bytomiu

To rzadko wystawiane dzieło (komiczne) Wolfganga Amadeusza Mozarta. Napisał je w Monachium, mając zaledwie 18 lat. I choć sama opera ma już blisko 250 lat, to będzie czytelna dla współczesnego widza. Reżyserem spektaklu jest André Heller-Lopes - wielokrotnie nagradzany brazylijski twórca, jeden z najaktywniejszych reżyserów operowych w Ameryce Łacińskiej. Kierownictwo muzyczne objął Bassem Akiki - jeden z najzdolniejszych młodych dyrygentów, współpracujący z wiodącymi teatrami operowymi w Europie, dyrektor artystyczny Opery Śląskiej. Wśród realizatorów są także: Renato Theobaldo – scenografia, Dagmara Walkowicz-Goleśny – kostiumy. Przedstawiamy sylwetki twórców tej inscenizacji.

Bassem Akiki - kierownictwo muzyczne

Dyrygent libańskiego pochodzenia, od lat prowadzi dynamiczną karierę o międzynarodowej skali. W 2016 r. został nominowany do najważniejszej operowej nagrody International Opera Awards w kategorii najlepszego dyrygenta młodego pokolenia. Jednocześnie ze studiami filozoficznymi na Lebanese International University, studiował na Wyższym Konserwatorium Muzyki w Bejrucie. Ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz z wynikiem celującym studia magisterskie dyrygentury symfonicznej i operowej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Prowadził gościnnie wiele kursów mistrzowskich oraz wykładów na świecie m.in. w Swarthmore College w Stanach Zjednoczonych czy na Uniwersytecie im. Phillipsa w Niemczech. Jego zainteresowania muzyczne dotyczą także relacji filozofii z muzyką (praca magisterska o relacji między Richardem Wagnerem, Fryderykiem Nietzschem a Richardem Straussem). Na Uniwersytecie F. Chopina w Warszawie obronił rozprawę doktorską pt. „Antropocentryzm i teocentryzm w muzyce XXI wieku na przykładzie opery Petera Eötvösa Angels in America. Opera ta została wykonana po raz pierwszy w Polsce pod jego batutą w ramach Festiwalu Opery Współczesnej w 2012 roku we Wrocławiu.
Artysta posiada bardzo bogaty i różnorodny repertuar symfoniczno-operowy. Dyryguje m.in. dziełami Mozarta, Verdiego, Bizeta, Straussa, Offenbacha, Pucciniego, Czajkowskiego, Musorgskiego, Bartóka, Kulenty czy Knapika. Regularnie dyryguje na wiodących europejskich scenach. W Teatrze Królewskim de la Monnaie w Brukseli dyrygował światową premiera opery Medùlla do muzyki Björk, czy belgijską premierą opery Pascala Dusapina i Gertrudy Stein pt. To Be Sung. Pod jego batutą odbyła się też światowa premiera pierwszej opery Nicholasa Lensa i Johna Maxwella Coetzeego pt. Slow Man w Teatrze Wielkim w Poznaniu w ramach koprodukcji z Malta Festival Poznań. Współpracuje z licznymi orkiestrami i zespołami artystycznymi w Niemczech, Belgii, Libanie, Polsce, Francji, we Włoszech, USA i Kanadzie. Od października 2017 r. związany etatowo z Operą Śląską na stanowisku Dyrektora Artystycznego.

André Heller-Lopes - reżyseria

Jeden z najbardziej aktywnych reżyserów operowych w Ameryce Łacińskiej. Wyreżyserował przedstawienia w Brazylii, Argentynie, Urugwaju, Portugalii, Austrii, Wlk. Brytanii, Malezji oraz USA. Kształcił się na prestiżowych kursach w San Francisco (Merola Opera Program, 2001) oraz Covent Garden's Young Artist Programme (2003-2005). W 2013 r. otrzymał nagrodę Britten 100 Award, a jego spektakl Sen nocy letniej znalazł się w finale Opera Awards 2014 w kategorii Najlepsze przedstawienie operowe. W roku 2012 został wyróżniony przez magazyn Epoca jako jeden ze 100 najbardziej wpływowych osobowości w Brazylii. Trzykrotnie był laureatem nagrody im. Carlosa Gomesa (2009/2010/2011) jako najlepszy reżyser w Brazylii. Jest zdobywcą wyróżnienia przyznanego przez Argentyńskie Stowarzyszenie Krytyków Muzycznych za najlepsze przedstawienie roku 2015.
Ukończył studia na Akademii Muzycznej w Rio de Janeiro, gdzie od 1996 roku jest wykładowcą reżyserii oraz historii opery na wydziale wokalnym. W 2011 roku uzyskał doktorat w King's College w Londynie. Repertuar André Heller-Lopesa obejmuje szeroki wachlarz dzieł operowych od utworów klasycznych (Medea, Wesele Figara, Idomeneusz, Czarodziejski flet, Renaud) poprzez wielkie opery romantyczne (Tristan i Izolda, Carmen, Nabucco, Rigoletto, Łucja z Lammermoor, Samson i Dalia, Eugeniusz Oniegin, Werther) oraz utwory przedstawicieli Verismo (Andrea Chenier, Adriana Lecouvreur, Tosca, Manon Lescaut) aż po współczesne arcydzieła (Salomé, Ariadna na Naksos, Kawaler Srebrnej Róży, Karzeł, Savitri, Jenufa) czy rock-operę Rogera Watersa Ça Ira.

Renato Theobaldo - scenografia

Rozpoczął karierę scenografa w 1983 r. pracując przy filmie A Estrela Nua, który otrzymał nagrodę za najlepszą scenografię na festiwalu Cine-Rio. Pracował przy filmie A Garota das Telas, który zdobył nagrody na festiwalach w Hawanie, Rio de Janerio i Brasilii oraz przy filmie Carlosa Reichenbacha Alma Corsária, laureata festiwalu w Brasilli w 1992 r. W następnym roku był scenarzystą stowarzyszenia Vai-Vai samba, które wygrało karnawał w São Paulo w 1993 r. W 1996 r. stworzył scenografię do opery La Serva Padrona Pergolesiego w reżyserii Carli Camurati. Przez osiem lat brał udział w festiwalu Amazonas Opera gdzie stworzył scenografię do następujących oper: O Guarani w 2000 r., O Condor i Don Giovanni w 2002 r., Kopciuszek i Pajace w 2003 r., Norma w 2004 r., oraz Ariadne w 2008 r. Poza tym był również kierownikiem artystycznym przy operze Poranduba w 2007 r. Pracował jako scenograf w Palácio das Artes w Belo Horizonte przy operach Cyrulik Sewilski (2003), Nabucco (2011), Bal maskowy (2013), Rigoletto (2014), Łucja z Lammermoor (2015) oraz Romeo i Julia (2016). W São Paulo w teatrze Alfa, stworzył scenografię do Madame Butterfly (1999). W teatrze São Pedro pracował przy operach: Potajemne małżeństwo w 2007 r., Water Bird Talk, The Bear, Porgy and Bess w 2008 r., Pajce w 2009, Werther w 2012, Zaręczyny w klasztorze w 2015 r. oraz Adriana Lecouvreur w 2016 r. W Theatro Municipal de São Paulo pełnił rolę kierownika artystycznego opery Andrea Chénier w 2006 r., Córka pułku w 2007 r., Walkiria w 2011 r., Zmierzch bogów w 2012 r., Ça Ira w 2013 r. oraz Czarodziejski flet w 2017 r.

Dagmara Walkowicz-Goleśny - kostiumy

Scenograf, malarka. Zastępca kierownika Działu Technicznego w Operze Śląskiej. Zajmuje się projektowaniem scenografii teatralnej i filmowej. W dorobku posiada realizacje kostiumów i scenografii m.in. do spektaklu Korzeniec w reżyserii Remigiusza Brzyka, Mały Kominiarczyk. Zróbmy operę! w reżyserii Zofii Dowjat czy współpracę scenograficzną przy filmie Zbliżenia w reżyserii Magdaleny Piekorz. Asystent w pracowni scenografii katowickiej ASP. Laureatka Konkursu o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala w kategorii scenografii operowej.

(-)
Materiał Opery
16 czerwca 2018

Książka tygodnia

Zimowa opowieść. Przepaść czasu
Wydawnictwo Dolnośląskie
Jeanette Winterson

Trailer tygodnia