Roman Cirin (1902 - 1953)

Aktor, teatralny i filmowy, śpiewak (bas-baryton).

Urodził się 25 lipca 1902 we Lwowie. Zmarł 2 marca 1953 w Szczecinie.

Ukończył Państwową Szkołę Techniczną we Lwowie. W latach 1923-1926 sztuki aktorskiej uczył się u znanego pedagoga, aktora i reżysera, Franciszka Frączkowskiego. Uzyskał też dyplom miejscowego Konserwatorium, gdzie studiował śpiew pod kierunkiem Zofii Kozłowskiej i muzykę w klasie Adama Sołtysa. Jeszcze jako student wstąpił do zespołu pomocniczego Opery Lwowskiej, w skład którego został zaangażowany po ukończeniu Konserwatorium i wstąpieniu do ZASP.

Jako solista zadebiutował w 1925 roku. Obdarzony pięknym głosem i dobrym warsztatem aktorskim, odnosił sukcesy w operach i operetkach. Śpiewał m.in. partię Hrabiego Ceprano w „Rigoletcie", Alberta w „Żydówce", Hermana w „Opowieściach Hoffmana", Wagnera w „Fauście", Paola w „Baronie cygańskim". W sierpniu 1930 roku z zespołem Opery i Operetki Lwowskiej występował w Krakowie. W latach 1930-1933 był aktorem teatru w Bydgoszczy. Do 1939 roku występował w Operze Poznańskiej. W kierowanym przez Zygmunta Latoszewskiego teatrze, stworzył wiele interesujących postaci operowych, przygotowanych zawsze z dużą starannością i kulturą muzyczną. Do najważniejszych dokonań artystycznych na poznańskiej scenie należy uznać rolę w „Czterech gburach" Wolffa - Ferrariego, wystawioną w 1936 roku.

W czasie wojny pracował jako kelner w kawiarni „Sztuka" w Częstochowie.

Po wyzwoleniu grał głównie w repertuarze dramatycznym. Występował w Teatrze Miejskim w Częstochowie (1945/46), gdzie wystąpił w pierwszym swoim spektaklu powojennym „Jaś u raju bram" (Scott) Mariana Hemara w reżyserii Romana Zawistowskiego (premiera 27 października 1945).

W latach 1946-1948 grał w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej i Cieszynie, w którym zagrał m. in. Kanclerza w „Balladynie" Juliusza Słowackiego w reżyserii Stanisława Kwaskowskiego (premiera 19 września 1946), Gremia w „poskromieniu złosnicy" Williama Szekspira w reżyserii Stanisława Kwaskowskiego (premiera 19 kwietnia 1947), Telesfora w „Domu otwartym" Michała Bałuckiego w reżyserii Stanisława Dębicza (premiera 29 maja 1948).

W sezonie 1948/49 ponownie w Teatrze Nowym w Poznaniu gdzie zagrał Klusockiego w „Jadzi wdowie" w reżyserii Zbigniewa Sawana (premiera 18 września 1948) (scena Komedia Muzyczna), Antoniego Wodzińskiego w „Lecie w Nohant" Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Emila Chaberskiego (premiera 27 listopada 1948) oraz Hrabiego Riversa w „Królu Ryszardzie III" Williama Szekspira w reżyserii Emila Chaberskiego (premiera 5 lutego 1949).

W latach 1949-1951 był aktorem Teatru Miejskiego im. Osterwy w Lublinie. Tam swoją aktorską karierę rozpoczął od znanej mu z Poznania roli Hrabiego Antoniego Wodzińskiego w „Lecie w Nohant" Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Zofii Modrzewskiej (premiera 6 października 1949), następnie zagrał Oktavia w „Psie ogrodnika" Lope de Vegi w reżyserii Gustawy Błońskiej (premiera 30 grudnia 1949), Rotmistrza w „Damach i huzarach" Aleksandra Fredry w reżyserii Zofii Modrzewskiej (premiera 16 maja 1950) i Gralona w „Balladynie" Juliusza Słowackiego w reżyserii Zofii Modrzewskiej (premiera 1 kwietnia 1951).

Od 1 października 1951 roku aż do śmierci związany z Państwowymi Teatrami Dramatycznymi w Szczecinie. Zagrał tam role Tietieriewa w „Mieszczanach" Maksyma Gorkiego w reżyserii Emila Chaberskiego (premiera 12 lutego 1952), Hetmana Ksawerego Branickiego w „Królu i aktorze" Romana Brandstaettera w reżyserii Emila Chaberskiego (premiera 31 maja 1952), Louisa w „Jachcie Paradise" Rromana Hussarskiego i Stanisława Lema w reżyserii Emila Chaberskiego (premiera 24 września 1952) oraz Egzekutora Iwana Piotrowicza Jajecznicę w „Ożenku" Mikołaja Gogola (premiera 31 grudnia 1952). Wszystkie w Teatrze Współczesnym.

Wystąpił także w epizodycznej roli w filmie „Pierwsze dni" w reżyserii Jana Rybkowskiego nakręconego wg powieści Bohdana Hamery „Na przykład plewa" (premiera 4 marca 1952).

Pochowany na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie.

Źródla: Słownik biograficzny teatru polskiego, Internetowa Encyklopedia Szczecina, E-teatr, FilmPolski

 

Opracował Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
2 marca 2018
Portrety
Roman Cirin

Książka tygodnia

Macbeth
Wydawnictwo Dolnośląskie
Jo Nesbø

Trailer tygodnia