Rozwinąć potencjał zespołu

Do zespołu Opery na Zamku w Szczecinie dołączyła utalentowana tancerka i choreografka Lucyna Zwolińska*. Od dziś kieruje baletem teatru.

O pracy w Operze na Zamku artystka mówi: „Zespół baletowy miałam okazję poznać prowadząc warsztaty w maju 2021 roku. Tancerze Opery na Zamku są grupą uzdolnionych i otwartych, chętnych do współpracy oraz bardzo dobrze zorganizowanych artystów z potencjałem. Moim zadaniem jest ten potencjał rozwinąć.

Poprzez kreatywną pracę i wspólnie spędzone godziny w sali baletowej będę miała możliwość lepiej poznać umiejętności każdej osoby i we właściwy sposób nimi pokierować. Silniejsze wprowadzenie techniki tańca współczesnego, pracy «ciałem energetycznym» raczej niż tylko statyczną formą ruchu, ewolucją i transformacją tego, co jest już «znane i wygodne», będzie wyzwaniem dla tancerzy w tym oraz przyszłym sezonie. Dokonując stopniowych zmian w bardzo różnorodnym, już istniejącym repertuarze, a jednocześnie nie przekreślając zdolności tancerzy, chciałabym stworzyć zespół, który ma swoją własną identyfikację w świecie tańca".

*Lucyna Zwolińska urodziła się w Polsce, naukę rozpoczęła w Szkole Baletowej w Bytomiu. Od 2003 roku kontynuowała edukację taneczną na stypendium w Wyższej Szkole Muzycznej i Sztuk Performatywnych we Frankfurcie nad Menem (Niemcy), gdzie tańczyła w utworach Georga Balanchine'a, Williama Forsythe'a, Marguerite Donlon i innych. W 2006 roku miała zaszczyt tańczyć gościnnie z The Forsythe Company w „Human Rights".

W 2007 roku dołączyła do Ballet Augsburg na trzy sezony i miała okazję wykonywać utwory Itzika Galili, Mauro Bigonzettiego, Kevina O'Daya, Amandy Miller, Cayetano Soto, Emily Molnar, Leo Mujica, Philipa Egly i innych.

Od 2010 roku była częścią Ballet des Saarländisches Staatstheater w Saarbrücken i tańczyła w utworach Marguerite Donlon, Stijna Celisa, Bernarda Baumgartena, Johana Ingera, Alexandra Ekmana. W tym czasie uczyła utworów repertuarowych Marguerite Donlon w Wyższej Szkole Muzycznej i Sztuk Performatywnych we Frankfurcie nad Menem.

W 2015 roku została członkiem Company Susanne Linke/Theater Trier, gdzie współpracowała z Susanne Linke, Ursem Dietrichem, Davidem Hernandezem i innymi. Od sezonu 2018/2019 działała jako niezależna tancerka i choreograf. Za pracę „DROGA" została wybrana do udziału w 26. Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym Hannover.

W 2013 roku w 8. Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym Ludwigshafen "No ballet" otrzymała II nagrodę Jury, Nagrodę Prezentacji Tanzmesse NRW oraz Nagrodę Publiczności. Kreacja „Trying to breathe" powstała w ramach „Think Big – program rezydencji artystycznych 2018", wspólnej inicjatywy baletu Opery Narodowej w Hanowerze i TANZtheater INTERNATIONAL.

W czerwcu 2019 ta kreacja została odtworzona dla Stuttgarter Ballett. W 2019 roku stworzyła utwór "Reflexio", wspierany głównie przez Choreographisches Centrum Heidelberg, TROIS C-L Luxemburg, Landeshauptstadt Saarbrücken, Ministerium für Bildung und Kultur Saarland.

W 2020 roku otrzymała nagrodę kulturalną Zonta-Club Saarlouis i rozpoczęła pracę nad nowymi wspólnym projektem B&Z Productions z muzykiem Gabriele Basilico, z którym nadal współpracując stworzyła w roku 2021 nowe choreografie dla Theater Trier (Niemcy), Dance Arts Faculty (Wlochy) oraz Step Up-Dance Limerick (Irlandia).

Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Materiał Opery na Zamku
2 września 2021

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia