Ruszyły Cztery Kultury

8. Festiwal Łódź Czterech Kultur: 2017-09-08 - 2017-09-17

Podczas trwającego do 17 września Festiwalu Łódź Czterech Kultur, łódzka publiczność miała okazję zobaczyć występ kabaretu „Pożar w burdelu". Artyści zaprezentowali na scenie Teatru Muzycznego 34 odcinek tworzonej przez nich historii, zatytułowany Ucieczka z kina „Polskość". W swoim programie utrzymanym w konwencji musicalu zmierzyli się z duchem mistrza kina narodowego – Andrzeja Wajdy, a także z symbolami narodowymi, które współcześnie częściej dzielą, niż łączą Polaków.

Fabuła Ucieczki z kina Polskość wyreżyserowanej przez Michała Walczaka rozgrywa się po transformacji polskiej kinematografii. Decyzją Ministerstwa Kultury działalność zaczyna Narodowa Wytwórnia Filmowa – UNITED CLOWNS. Głównym jej reżyserem jest prof. Max Hardkor, niegdyś przyjaźniący się i współpracujący z Andrzejem Wajdą, później odrzucony przez niego i skazany na artystyczne zapomnienie. Pragnie on przekształcić stworzone przez Wajdę filmy, wpływając na ich znaczenie, a także zawarte w fabułach mity. Angażowani do jego produkcji aktorzy przechodzą transformacje, stając się hybrydami składającymi się z indywidualnych aktorskich osobowości połączonych z narodowymi symbolami i bohaterami dramatycznymi. W pułapkę szybkiej i wielkiej kariery wpadają także członkowie Burdeltrupy, nad którymi czuwa duch Burdeltaty. Bezpardonowa walka pomiędzy Burdeltrupą, a poplecznikami Hardkora okazuje się nieunikniona...

Ucieczka z kina Polskość składa się z wielu wątków i elementów, będących stałymi elementami kolejnych odcinków programu artystycznego „Pożaru w burdelu" bliskich warszawskim wielbicielom kabaretu. Nie zabrakło jednak łódzkich akcentów wplecionych do festiwalowego występu, odnoszących się do miejskiej polityki, łódzkiego środowiska artystycznego, atmosfery Łodzi.

Kabaret „Pożar w burdelu" ceniony jest za profesjonalne przygotowanie swoich występów i dobre aktorstwo. Występ na łódzkim festiwalu również wpisywał się w taką politykę artystyczną grupy. Publiczność miała okazję zobaczyć na scenie Aktorów Teatru Polskiego w Warszawie, między innymi Grażynę Barszczewską, Piotra Cyrwusa, Andrzeja Seweryna, a także aktorów Kabaretu: Agnieszkę Przepiórską, Tomasza Drabka, Filipa Kosiora i wielu innych. Każdy z artystów doskonale sprawdził się w kabaretowej roli. Korzystając z teatralnych, filmowych doświadczeń bawili widzów, jednocześnie skłaniając ich do przemyśleń.

Aktorom towarzyszy na scenie zespół muzyczny, akompaniujący wykonywane przez nich piosenki. Nie należy zapominać, że Ucieczka z kina „Polskość" utrzymana jest w konwencji musicalu. Utwory składające się na muzyczną stronę występu miały bezpardonowe teksty, bazujące często na grze słów. Nie były to wprawdzie piosenki, które łatwo zanucić po wyjściu z teatru, jednak formuła spektaklu muzycznego w wykonaniu artystów „Pożaru w burdelu" była trafna.

Polskość jest współcześnie kwestią niezwykle problematyczną. Symbole narodowe, postacie tworzące legendy, tradycje, polską historię przedstawiane są w zmienionych kontekstach, wykorzystywane w rozgrywkach politycznych. „Pożar w burdelu" odnosi się również do tego, pytając o aktualną definicję polskości i jej obecny kształt. Ucieczka z kina „Polskość" to niewątpliwie hołd złożony filmom, legendzie i postaci Andrzeja Wajdy, nie mniej to również próba uświadomienia publiczności siły tkwiącej w narodowej symbolice, przed którą nie da się uciec.

Organizatorzy Festiwalu Łódź Czterech Kultur zadbali o zróżnicowany program tegorocznej edycji wydarzenia. Potwierdzeniem tego było zaproszenie Kabaretu „Pożar w burdelu" z ich 34 odcinkiem Ucieczka z kina „Polskość". Michał Walczak w opowieści przeprowadził widzów przez twórczość Andrzeja Wajdy, paradoksy polskości, tradycje narodowe, ale również globalne ambicje i aktualne paradoksy mające miejsce w Polsce, dzięki czemu spektakl wpisał się w koncepcję festiwalu.

Agata Białecka
Dziennik Teatralny Łódź
11 września 2017

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia