"Samson i Dalila" premierowo w operze

"Samson i Dalila"- reż. Michał Znaniecki, Opera Wrocławska

Ewa Michnik już nieraz udowodniła, że nie boi się wyzwań. Tym razem jest podobnie. Dziś w Operze Wrocławskiej premiera dawno niewystawianej "Samson i Dalila" francuskiego kompozytora Camille\'a Saint-Saënsa.

Premiera jest koprodukcją z włoskimi Teatro Comunale w Bolonii i Fondazione Teatro Lirico Giuseppe Verdi w Trieście oraz belgijską Opéra Royal de Wallonie w Liege. Oznacza to, że tę samą inscenizację Michała Znanieckiego zobaczą widzowie we wszystkich wspomnianych operach. 

We Wrocławiu trzeba się jednak pośpieszyć, jeśli chcemy jeszcze w tym sezonie wybrać się na "Samsona i Dalilę". Zaplanowano tylko cztery spektakle w kwietniu, a tytuł ponownie (tym razem już na stałe) zagości w repertuarze dopiero w sezonie 2010/2011, kiedy Opera Wrocławska będzie mogła już dysponować swobodnie scenografią i kostiumami. 

Michał Znaniecki przekonuje, że "Samson i Dalila" to opera o pierwszym kamikadze. 

- Scena finałowa to przecież atak terrorystyczny - wyjaśnia reżyser. Mowa o momencie, kiedy biblijny Samson, oślepiony przez Filistynów, postanawia ostatni raz poprosić Boga o łaskę siły, z jakiej niegdyś słynął. Bóg zwraca mu siłę, a Samson burzy budynek, przynosząc śmierć zarówno sobie, jak i znienawidzonym wrogom. Ale w spektaklu Znanieckiego ważna będzie też tytułowa bohaterka, kusicielska Filistynka Dalila. 

- Jest symbolem manipulacji, ale została w jakimś sensie zdradzona przez Samsona, który wybrał własną misję - zaznacza reżyser. Wiadomo już, że środowiska żydowskie i filistyńskie będą na scenie bardzo zróżnicowane, choćby pod względem kostiumów. - Zależało mi, aby stroje Filistynów były szyte z innych materiałów, odmiennym ściegiem, by były świadectwem innej kultury przemysłowej - wyjaśnia Michał Znaniecki. 

Spektaklem będzie dyrygował Japończyk Chikara Imamura, którego z Polską łączą więzy sentymentalne. W 1983 roku uczestniczył w konkursie dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, współpracował też z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie. Podkreśla, że Saint-Saëns był geniuszem romantycznej muzyki, którego twórczość wyznaczała trendy współczesne. 

Na scenie zobaczymy m.in. mezzosopranistkę Edytę Kulczak (Dalila), która na co dzień śpiewa w nowojorskiej Metropolitan Opera, oraz tenora Antonello Palombiego (Samson), solistę znanego z najważniejszych scen europejskich. 

Spektakle w piątek i sobotę oraz we wtorek rozpoczynają się o godzinie 19. W niedzielę operę zobaczymy o 17. Bilety kosztują 20-150 zł.

Magdalena Talik
POLSKA Gazeta Wrocławska
6 kwietnia 2009

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia