Scena nie zasypia latem

Większość teatrów jest teraz zamknięta na cztery spusty, ale Laboratorium Dramatu właśnie w wakacje organizuje przegląd sztuk. Rozmawiamy z Tadeuszem Słobodziankiem, dyrektorem teatru, o prezentowanych spektaklach.
ŻW: Jak powstał pomysł, by grać mimo kanikuły? Przyjęliśmy sugestię ratusza. Przecież nie wszyscy warszawiacy w tym czasie wyjeżdżają, a i turystów jest sporo. Chcemy przy tej okazji sprawdzić, czy nasz repertuar znajdzie w letnim czasie oddźwięk. Jeśli się uda i publiczność dopisze, w przyszłym roku zrobimy duży, wakacyjny przegląd naszych sztuk. Bohaterką „Absyntu” – spektaklu, który rozpocznie przegląd – jest dziewczyna u progu życia. Kończy studia, planuje ślub, świat stoi przed nią otworem. A jednak popełnia samobójstwo. To sztuka, która stawia trudne pytania. Dlaczego dziewczyna, która ma wszelkie dane, by być szczęśliwą, odrzuca wszystko i decyduje się na desperacki krok? Z nudów, nieprzystosowania, braku motywacji? Sztuka Magdy Fertacz jest jednym z najwyrazistszych projektów Laboratorium poświęconych dramaturgii kobiecej. Aldona Figura wcześniej reżyserowała m.in. „Tiramisu” i „Gardenię” – sztuki pokazujące dzisiejszą rzeczywistość oczami kobiet. W spektaklu „Maestro” artysta u progu życia wraca do Polski. Spodziewa się, że będzie to podróż sentymentalna, tymczasem jest czasem rozrachunku. Najważniejsze jest to, że ów muzyk światowej sławy jest Żydem, który wyjechał z Polski przed wojną. Zarówno jego losy przedwojenne, jak i późniejsze dzieje wymagają od niego bolesnej konfrontacji. Nie wszystko, jak pisze Jarosław Abramow, da się zrzucić na politykę i ideologię. Dlatego stary mistrz musi się zmierzyć z własnym sumieniem i zastanowić, co w jego życiu naprawdę miało sens. Sztuka Abramowa w tym względzie jest uniwersalna. Analiza relacji polsko-żydowskich, a właściwie polsko-polskich na tematy żydowskie będzie nas zajmować także w najbliższym sezonie. Przegląd zakończy przedstawienie pana sztuki „Kowal Malambo. Argentyńska historia”. Czego mogą się po niej spodziewać widzowie? W tym spektaklu afirmacja życia łączy się z sugestią, że wszystko zmienia się, mija. Jest dla ludzi w każdym wieku. W metaforyczny sposób mierzy się z mitem faustowskim. Łączy śpiew, taniec, aktorstwo. Nikt nie będzie się na nim nudził. Przed nami sobota (12.07) – niedziela (13.07), godz. 19 Absynt, reż. Aldona Figura poniedziałek (14.07) – wtorek (15.07), godz. 19 Maestro, reż. Anna Smolar czwartek (17.07) – piątek (18.07), godz. 19 Kowal Malambo, reż. Ondrej Spišák Letni przegląd sztuk Laboratorium Dramatu
Dominika Makówka
Zycie Warszawy
11 lipca 2008

Książka tygodnia

Tajemnicze dziecko
Wydawnictwo Media Rodzina
E.T.A. Hoffmann (Ernst Theodor Amadeus Hoffmann)

Trailer tygodnia