Sezon teatralny

2019/2020 i 2020/2021, czyli co można było przeżyć, wychodząc i nie wychodząc z domu

Sezon teatralny 2019/20 oraz początek 2020/2021 można by podzielić na cykle - przed pandemią, zamknięcie, otwarcie i ponowne zamknięcie. Pomimo ciszy, jaka wypełniła teatry, widzowie czekają przed ekranami laptopów na aktorów, muzyków, na reżyserów, na śpiewaków. A oni, nie zawodzą. Co więcej, w obejrzanych spektaklach on-line wyzwalają w widzach nowe artystyczne doznania i emocje. Jakie zjawiska były najważniejsze i najciekawsze?

Wydarzenie teatralne:

- Teatr Kameralny w Bydgoszczy zaistniał w pełni nie tylko na kulturalnej mapie miasta, ale przede wszystkim zdobywał coraz większą sympatię młodych widzów i bydgoszczan. Wprawdzie znajduje się w tzw. budowie, ale odbyła się już pierwsza prawdziwie teatralna premiera. Póki co, siedziba teatru mieści się w gmachu Opery Nova, a młodzi widzowie słuchają w cyklu „Poczytaj mi" najpiękniejszych utworów, interpretowanych przez wybitnych polskich aktorów. Sympatię widzów zdobył też stworzony przez Grzegorza Kasdepke, detektyw Pozytywka, który to w Teatrze Kameralnym czuje się znakomicie i ma coraz więcej fanów. Jesień okazała się czasem bardzo aktywnym dla Teatru. W październiku zaprezentowano zatrudnione aktorki i aktorów. Na styczeń 2021 w trybie on-linie zapowiadana jest premiera spektaklu „Proszę słonia" opartego na tekście Ludwika Jerzego Kerna, w reżyserii i adaptacji Arkadiusza Klucznika. W roli słonia Dominika wystąpi Łukasz Przykłocki a w roli Pinia – Michał Rybak

- Otwarcie Sceny Szekspirowskiej przy Teatrze Baj Pomorski w Toruniu. Dyrektor Zbigniew Lisowski razem z zespołem artystów stworzył w Toruniu drugą szekspirowską scenę teatralną w kraju. Teatr Elżbietański usytuowany w teatralnym parku posiada również zadaszoną widownię, jest też animowany Park Rzeźb oraz Teatr Mechaniczny, na który składa się 120 lalek i 12 scen związanych z porami roku.
„Widzowie znajdą tu bohaterów ze świata dramatów Szekspira, jak i postaci mityczne z różnych kultur, które kształtowały i kształtują ludzką wyobraźnię. Uzupełnia je ruchomy teatr na balkonie gmachu Baja Pomorskiego, odnoszący się do kultury ludowej i historii Torunia, a także światowej awangardy". Całość tworzy zaczarowaną przestrzeń i czeka na widzów. Otwarcie Teatru Elżbietańskiego miało miejsce w październiku 2020.

Spektakl operowy:

- „Operowy zawrót głowy" wystawiony w Operze Nova w Bydgoszczy w reżyserii i pod muzycznym kierownictwem Magdaleny Małeckiej-Wippich.
Jest to opera, o jakiej marzą dzieci! Przedstawia znakomity warsztat reżyserski oraz ciekawą fabułę. Piękne głosy, aktorstwo, balet, muzyka i scenografia to prawdziwie operowy klejnot. Data premiery: 14.11.2020 godz.17.00, w trybie on-linie.

Muzyka w teatralnym spektaklu:

- „Alicja w Krainie Czarów" na podstawie Lewisa Carrola (Alice's Adventures in Wonderland) w tłumaczeniu Roberta Stillera, w adaptacji i reżyserii – Pawła Paszty.
Kompozytor Tomasz Jakub Opałka wypełnił teatralną przestrzeń dźwiękami oddającymi koncepcję twórcy powieści oraz zamysł artystyczny Pawła Paszty. Muzyka idealnie współgrała jako element działań scenicznych oraz często stawała, jako główna postać, w pełnym blasku światła rampy. Premiera: 18 stycznia 2020, Duża Scena Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu.
- „Ptak" według Jerzego Szaniawskiego w reżyserii Marzeny Drab w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.
Albert Pyśk – „pozostawił" w Bydgoszczy muzykę skomponowaną do tego spektaklu. Oryginalność brzmienia, harmonia z treścią i z przesłaniem przedstawienia. Dźwięki, nadal „unoszą się i wibrują" w teatrze i okolicy. Spektakl otrzymał Nagrodę Specjalną Jury V edycji konkursu "Klasyka Żywa" dla teatru, który w sposób interesujący podjął próbę inscenizacji tekstu z repertuaru Reduty w związku z obchodami 100-lecia Reduty. A reżyserka spektaklu – Marzena Drab zrealizowała go w mistrzowskiej formie. Premiera spektaklu odbyła się 1.12.2019.

Spektakle w teatrze lalek:

- Teatr Baj Pomorski w Toruniu – „Sonety" według Williama Szekspira, scenariusz i reżyseria: Zbigniew Lisowski.
Brawurowo zaadaptowane i wyreżyserowane szekspirowskie sonety są podstawą do konfrontacji postaci mitycznych z szekspirowskimi, znajdującymi swe odnośniki w świecie współczesnym. Sonety to konstrukt fabularny opowiadający o sensie ludzkiej egzystencji. Do tego trzeba dodać niezwykłą plastyczność i muzyczność spektaklu, w którym główną rolę sprawuje doskonała gra aktorska. Premiera odbyła się 4 października 2019 roku.

- Teatralno-filmowy cykl specjalnie stworzony do projekcji on-line, o legendach słowińskich zrealizowany w Teatrze „Tęcza" w Słupsku i w Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Dyrektor teatru, Michał Tramer oraz zespół realizatorów zainteresował się tematem ludowości w tradycji i w kulturze Słowińców oraz w sposób niezwykle ciekawy i oryginalny artystycznie przeniósł ją z przeszłości do współczesności. Do oglądania na kanale YouTube Teatru Tęcza. Warto!

Operowe głosy:

- Julia Pruszak - sopran i Janusz Żak - bas w przedstawieniu - „Operowy zawrót głowy", Opera Nova w Bydgoszczy. Stworzyli fantastyczny duet. Na wielkie brawa zasługuje mistrzowskie operowanie głosem. A kunsztowna dykcja, akcentowanie; czysta wymowa, może służyć jako wzorzec dla dzieci i dorosłych.

Monodram:

- „Noc Szekspira" William Shakespeare; scenariusz i wykonanie: Piotr Kondrat; opieka artystyczna: Maciej Ferlak; Dom Kondratów w Ząbkach i Teatr Powszechny w Radomiu.
Usytuowanie Szekspira pomiędzy „dwiema najbardziej tajemniczymi postaciami tego autora - Szajlokiem i Hamletem". Spektakl ten jest „podróżą do... nieba. Od spraw doczesnych do spraw wiecznych".

Miniatura dźwiękowa:

- Cykl dźwiękowych miniatur „Kącik introwertyków" - autorski serial Kariny Krzywickiej z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, z muzyką Igora Nowickiego. Aktorka stworzyła intymną kameralną przestrzeń pomiędzy słuchaczem a sobą, nasyconą głęboką refleksją. Tekst Kariny Krzywickiej daje szansę na własne odniesienia i przemyślenia. Do obejrzenia on-line na profilu Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu na FB.

Aktorka:

- Małgorzata Abramowicz w roli Rzepichy-Kury w spektaklu - „Gargantua i Pantagruel", w przekładzie Tadeusza Boya-Żeleńskiego, w reżyserii Jakuba Skrzywanka. Wykreowanie dualizmu postaci przy jednoczesnym wyrazistym ich rozdzieleniu. Mistrzowskie wykorzystanie środków aktorskich. Aktorka brawurowo wyraża skrajne emocje oraz sens granych postaci, a także w sposób oryginalny wkomponowuje je w wydarzenia sceniczne. Premiera: 22 luty 2020 roku.
- Aktorzy:
Paweł Gilewski, Jakub Ulewicz, Jerzy Pożarowski w spektaklu „Ptak" według Jerzego Szaniawskiego w reżyserii Marzeny Drab w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Stworzenie aktorskiego tria, w którym każda postać posiada własny indywidualny styl, a jednocześnie tworzy grupę o określonym statusie, emocjonalności oraz charakterze. Jest to wspaniały popis aktorskich talentów.

- Książka o teatrze:

Starożytny teatr i dramat w świetle pism scholiastów. Leksykon - Katarzyny Chiżyńskiej, Jadwigi Czerwińskiej, Małgorzatay Budzowskiej. Książka wydana przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Autorki otwierają kolejne drzwi do historii teatru. Zachwyca styl, nowatorstwo ujętego tematu, badawcza dociekliwość i rzetelność oraz uzmysłowienie podstaw sztuki teatru kreujących jego współczesność.

- Książka pozateatralna:

Historia męskości, t. 1: Od starożytności do oświecenia. Wymyślanie męskości; tom pod redakcją Georges'a Vigarello. Wydana przez Wydawnictwo - słowo/obraz terytoria. (Książka wydana w roku 2019, przeczytana w roku 2020).
Jest to fantastycznie skonstruowany portret Męskości. Jej wartość poznawcza jest przeogromna. Imponuje kulturowy przekrój epok i mistrzowski warsztat tłumacza Pawła Stróżyńskiego, dla którego zawsze ważny jest czytelnik.

Interesujące i refleksyjne niespodzianki pod koniec roku kalendarzowego 2020:

- „Teatr w Lesie" Aliny Więckiewicz, w którym sceniczna magia przyciąga młodych widzów niczym magnes pełen czarów i iluzji. Zachwycająca scenografia i pomysłowość inscenizacyjna przedstawianych spektakli.

- Spektakl „Dzielny ołowiany żołnierzyk" w reżyserii i adaptacji Zbigniewa Lisowskiego w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu jako przyczynek do rozmyślań nad człowieczym losem, skłaniający do głębokich refleksji nad współczesnością oraz nad odwieczną walką Dobra ze Złem. Przedstawienie jako przykład łączenia wielu form.

I na koniec: warto powitać w teatrze reżyserów filmowych, operatorów z kamerami, montażystów oraz wykorzystać ich doświadczenie w realizacji spektaklu.

Ilona Słojewska
Dziennik Teatralny Bydgoszcz
2 stycznia 2021

Książka tygodnia

Pomarli
Wydawnictwo Czarne
Waldemar Bawołek

Trailer tygodnia

30 . Międzynarodowy Fe...
Festiwal Bez Granic jest sztandarową ...