Śląskie polecenia weekendowe

19-21 listopada 2021

Przedostatni weekend listopada zapowiada się ciekawie pod względem propozycji teatralnych. Przedstawiamy prozpozycje z kilku większych teatrów.

"Śnieg" - Bartosz Szydłowski - Teatr Śląski w Katowicach

20.11 - godz. 19:00

„Śnieg" w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, jest pierwszą polską adaptacją powieści Orhana Pamuka, wydanej w 2002 r. Jednym z koprodeucentów produkcji jest Teatr Śląski a w spektaklu grają Aleksandra Przybył i Artur Święs. Premiery zaplanowano w Gdańsku, Warszawie, Krakowie i Katowicach.

Człowiek, który żyje dla samego szczęścia, nie może być szczęśliwy! Zapamiętaj to sobie! – Orhan Pamuk, „Śnieg". Poeta Ka po kilkunastu latach pobytu na Zachodzie wraca do rodzinnego miasteczka Kars. Oficjalnym powodem przyjazdu jest pogrzeb matki. Nieoficjalnie prowadzi śledztwo dziennikarskie dotyczące rzekomych samobójstw młodych kobiet. Tuż po jego przyjeździe rozpętuje się śnieżyca, która odcina Kars od reszty świata. Nadchodzi rewolucja. Ka zostaje wciągnięty w sieć intryg konstruowanych przez wojskowych, nacjonalistów, fanatyków religijnych i terrorystów, którzy targają nim jak płatkiem śniegu. Musi się też zmierzyć z fake newsami, tworzonymi przez lokalne media, na zlecenie służb specjalnych i polityków. Tym, co może go ocalić, wydają się poezja i miłość. (Mat. teatru)

"Zakonnica w przebraniu" - reż. Michał Znaniecki - Teatr Rozrywki w Chorzowie

19.11, godz. 19:00

20.11, godz. 18:30

21.11, godz. 17:00

Deloris van Cartier, podrzędna szansonistka z podejrzanego nocnego klubu, jest przypadkowym świadkiem zabójstwa, a co gorsza – mordercą jest jej kochanek. Sytuacja nie do pozazdroszczenia! Kochanek oczywiście postanawia zabić niewygodnego świadka, ale na szczęście policja jest szybsza i ukrywa Deloris w... klasztorze. Czy będzie w nim bezpieczna? Jak odnajdzie się w tym zupełnie obcym i dość dla niej niezrozumiałym świecie?
Zakonnica w przebraniu to tytuł znany w Polsce z fantastycznej roli filmowej Whoopi Goldberg oraz udanej inscenizacji musicalowej w poznańskim Teatrze Muzycznym. To świetnie skonstruowana, wartka anegdota ze znakomitą muzyką. Ale to także opowieść o przemianie, lojalności, przyjaźni i radości życia. (Mat. Teatru)

"The Big Bang, czyli Wielki Wybuch" - reż. Tomasz Dutkiewicz - Teatr Polski w Bielsku-Białej

19.11, 20.11 i 21.11, godz. 19:00

Rafał Lorek i Tomasz Sawicki (sic!) są autorami scenariusza przebojowego musicalu „The Big Bang". Zakładają, że sukces jest gwarantowany, brakuje im tylko jednego – środków finansowych na produkcję. W kim upatrują szansy na jej sfinansowanie? W potencjalnych producentach, czyli w widzach, którzy stają się tym samym pełnoprawnymi uczestnikami show. W celu zdobycia ich serc (i portfeli) Raf i Tom dają z siebie wszystko - wcielają się w dziesiątki historycznych postaci, śpiewają i tańczą. Tak powstaje „The Big Bang" – musicalowa parodia, w której dwójka aktorów poprzez zabawne piosenki i skecze przedstawia historię świata „w pigułce" - od Wielkiego Wybuchu i czasów Adama i Ewy, aż po wiek XX.

Ta zaskakująca „alternatywna", zagrana tylko przez dwóch aktorów (ale za to jak brawurowo!) historia świata ubawi Was do łez. Gwarantujemy! (Mat. Teatru)

"Zażynki" - reż. Tomasz Man - Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie

21.11, godz. 16:00

AudioTeatr nawiązuje do techniki Foley czyli nagrywania efektów dźwiękowych, które są tworzone, przechwytywane i dodawane do filmu w postprodukcji. W tej konwencji teatru najważniejszy jest zatem dźwięk, który tworzony jest przez aktorów na oczach publiczności zarówno przez głos i instrumenty muzyczne, ale także i inne

nieoczywiste wytworniki: np. przedmioty. Mówiony tekst sztuki jest oczywiście istotą, ale tutaj wzbogacony jest o różnego rodzaju dźwięki (szelesty, szumy, trzaskanie drzwi, odgłosy kroków itp.), które nadają mu głębi i realizmu. Ten rodzaj teatralnego języka może stać się szczególnie atrakcyjny dla osób niewidomych lub słabo widzących. Projekt rozpoczynamy od tekstu Anny Wakulik: „Zażynki" pod opieką reżyserską Tomasza Mana. (Mat. Teatru)

"Utracona część Katarzyny W." - reż. Karolina Szczypek - Teatr Zagłębia w Sosnowcu

19.11 - premiera - godz. 19:00

20.11 i 21.11, godz. 18:00

„Utracona cześć Katarzyny W." to baśń dla dorosłych, opowieść o doświadczeniu opresji, o budowaniu narracji na czyjś temat na podstawie plotki, domysłu, pomówienia. Przyglądamy się społecznym mechanizmom wykluczania i ostracyzmu społecznego, pokazując różne taktyki radzenia sobie z tym zjawiskiem. Czym żyje opinia publiczna? I jak długo? Czy w przedstawionych historiach coś mogło wydarzyć się inaczej? Czy może więcej możemy wynieść ze spojrzenia w przyszłość i podjąć refleksję nad możliwością utopii? Kobiece ciało, wygląd, zachowanie, temperament, rodzaj ekspresji są tu centralnym punktem odniesienia. Wokół niego jest tylko wstyd i próba odrzucenia go za pomocą emancypacji werbalnej i tożsamościowej. Najważniejsze w tym wszystkim jest pytanie o to, jak dalece można odwrócić pewien zastany, patriarchalny porządek. W „Utraconej czci..." wszystko od początku jest wyjątkowe, bo tak dobrze znane, ale włożone w coś obcego. To mroczna baśń o slut-shamingu, o ciele i jego utowarowieniu, o pragnieniu atencji, o wstydzie, o kontroli, o wolności słowa i medialnej opresji, w której możesz być królową lub kozłem ofiarnym - Katarzyna Szczypek. (Mat. Teatru)

Dorota Dziuba
Dziennik Teatralny Katowice
19 listopada 2021

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia