Stworzone na miarę XXI wieku

24. Bydgoski Festiwal Operowy

Opera „Bystronogi. Historia konia", według opowiadania Lwa Tołstoja, Moskiewskiej Opery Kameralnej im. Borysa Pokrowskiego w reżyserii i choreografii Michaiła Kisłarowa, z librettem i muzyką Władimira Kobekina zakończyła festiwal.

Jak powiedział reżyser Michaił Kisłarow – „Spektakl przedstawia historię konia – spowiedź życia starego wałacha przed współbraćmi – stadem młodych, zdrowych i silnych koni (...). W tej operze, która poprzez kształt oprawy plastycznej, jak też dzięki energii obfitości numerów tanecznych jest bliska musicalowi, współbrzmią zarówno tony żałobne, jak i hymniczne".

W tym roku, po raz pierwszy w historii Bydgoskiego Festiwalu Operowego, widzowie podczas plebiscytu, głosowali na najlepszy ich zdaniem spektakl festiwalowy. Jego wyniki, zgodnie z regulaminem, zostaną ogłoszone do 31 maja 2017.

Natomiast „Dziennik Teatralny" przedstawia już teraz najciekawsze spektakle, realizatorów oraz artystów XXIV Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

Reżyseria

Natalia Babińska - opera B. Brittena „Dokręcanie śruby" Opery na Zamku w Szczecinie – za odważne podjęcie tematu oraz za idealną stylistycznie jednorodność struktury spektaklu.

Iwan Wyrypajew – opera „Borys Godunow" Musorgskiego Teatru Wielkiego z Poznania – za perfekcyjne panowanie nad operową materią i zbudowane opowieści o człowieku, władzy i sumieniu.

Scenografia

Marcelina Początek – Kunikowska - za uchwycenie wierności stylistycznej epoki baroku i rokoko w operze „Wesele Figara" Mozarta, reż. Wojciech Adamczyk, Opera Nova Bydgoszcz

Martyna Kander - za koloryt, obrazujący wyobcowanie i lęk dziecka oraz namiętności dorosłych w operze „Dokręcanie śruby", reż. Natalia Babińska, Opera na Zamku w Szczecinie.

Grzegorz Policiński za malowniczość oraz musicalowy rozmach dekoracji w musicalu „Młody Frankenstein", reż. Jacek Bończyk, Teatr Rozrywki w Chorzowie.

Najciekawsze głos kobiecy

Katarzyna Mackiewicz, sopran - za wykreowanie jasnym i czystym brzmieniem emocji oraz przeżyć wewnętrznych kapłanki Leili oraz za aktorskie stworzenie aury tajemnicy w operze „Poławiacze pereł" Bizeta, w reż. Waldemar Zawodziński, Opera Wrocławska, Wrocław.

Najciekawszy głos męski

Alexey Tikhomirov, bas - za wykreowanie postaci cara Borysa Godunowa, za wyrażanie przeżyć wewnętrznych i za ciekawie brzmiącą skalę głosu w operze „Borys Godunow" w reż. Iwana Wyrypajewa, Teatr Wielki, Poznań.

Młodzi utalentowani

Karolina Makuła, sopran - za postać Cherubina, którą zbudowała ciekawie brzmiącym głosem oraz środkami aktorskimi w „Weselu Figara" Mozarta, w reż. Wojciecha Adamczyka, Opera Nova, Bydgoszcz.

Sławomir Kowalewski, bas baryton - za postać Hrabiego Almavivy oraz za silne i aksamitne brzmienie głosu połączone z zastosowaniem bogatych środków aktorskich w operze „Wesele Figara" Mozarta, w reż. Wojciecha Adamczyka, Opera Nova Bydgoszcz.

Choreografia

Mauro Bigonzetti, „La Piaf" - za poetycką, choreograficzną i muzyczną wizję Edith Piaf jako dziecka, dziewczyny, kobiety, matki oraz piosenkarki.

Inga Pilchowska, Małgorzata Mazurkiewicz, musical „Młody Frankenstein" w reż. Jacka Bończyka, Teatr Rozrywki w Chorzowie – za idealnie dopracowaną choreografię, za dynamizm, żywiołowość oraz za zharmonizowanie z muzyką scen baletowych.

Duety sceniczne

Krystyna Nowak, sopran w roli Zuzanny oraz Janusz Żak, baryton, jako Figaro w operze „Wesele Figara", reż. Wojciech Adamczyka, Opera Nova Bydgoszcz – za harmonijnie brzmiące głosy, wyczucie rytmicznej zwięzłości oraz melodyki.

Artur Święs jako dr Fryderyk Frankenstein i Anna Surma jako Elżbieta Benning w musicalu „Młody Frankenstein", reż. Jacek Bończyk, Teatr Rozrywki w Chorzowie - za energetyczno-taneczną interpretację piosenek oraz za wykorzystane środki komediowe.

Kostiumy

Maria Balcerek - opera „Wesele Figara" Mozarta, w reż. Wojciecha Adamczyka, Opera Nova, Bydgoszcz - za wierność stylowi epoki oraz za podkreślanie rodzajem stroju cech charakterystycznych postaci.

Katarzyna Lewińska - opera „Borys Godunow" Musorgskiego, w reż. Iwana Wyrypajewa, Teatr Wielki w Poznaniu - za odzwierciedlenie w kostiumach ducha epoki, za podział społeczeństwa przy pomocy koloru i rodzaju stroju, za wkomponowanie kostiumów w tworzywo teatralne i muzyczne.

Rola epizodyczna

Magdalena Wilczyńska-Goś, mezzosopran - w roli Szynkarki w operze „Borys Godunow" w reż. Iwana Wyrypajewa, Teatr Wielki Poznań – za „wyśpiewanie" i stworzenie środkami aktorskimi postaci charakterystycznej dla rosyjskiej ludowości.

Rola drugoplanowa

Małgorzata Grela, sopran, w roli Marcelliny w „Weselu Figara" Mozarta, w reż. Wojciecha Adamczyka, Opera Nova Bydgoszcz – za fantastyczne wyczucie mozartowskiej muzyki, pięknie brzmiący głos oraz za ciekawe aktorsko wykreowanie postaci.

Dyrygenci, kierownictwo muzyczne

Marcin Sompoliński - za mistrzowskie poprowadzenie orkiestry Opery Nova w „Weselu Figara", w reż. Wojciecha Adamczyka, zgodnie z intencją Mozarta, - za ukazanie szerokiego spektrum interpretacji muzyki mozartowskiej.

Mateusz Walach -za aranżacje do musicalu „Młody Frankenstein" w reż. Jacka Bończyka, Teatr Rozrywki w Chorzowie - za stworzenie klimatu muzyki rewiowej oraz za nowocześnie brzmiącą trawestację piosenki „Puttin on the Ritz".

Jerzy Wołosiuk – za idealnie oddaną redukcję narracji w libretcie, - za „muzyczne malarstwo" oraz za idealnie zilustrowane zjawiska pozamuzyczne w operze „Dokręcanie śruby" B. Brittena Opery na Zamku w Szczecinie.

Reżyseria świateł

Jacqueline Sobiszewski - za operowanie światłem w operze „Borys Godunow" Musorgskiego, w reż. Iwana Wyrypajewa z Teatru Wielkiego w Poznaniu, - za wydobycie z ludzkich dusz ich tajemnic, za demaskowanie charakterów, - za tworzenie zróżnicowanych klimatów emocjonalnych występujących na scenie postaci.

Waldemar Zawodziński w operze „Poławiacze pereł" Bizeta, w autorskiej reżyserii, Opery Wrocławskiej we Wrocławiu – za stworzenie dalekowschodniego kolorytu, - za wykorzystanie światła jako siły sprawczej, obecnej w przeżyciach i emocjach postaci.

Projekcje multimedialne

Ewa Krasucka w operze „Dokręcanie Śruby" Opery na Zamku w Szczecinie, w reż. Natalii Babińskiej - za projekcje multimedialne, odwołujące się do wyobraźni widzów oraz za stworzenie alternatywnego do osamotnienia i lęku klimatu parapsychologicznego.

Chór i balet

Chór w operze „Poławiacze pereł" Bizeta, w reż. Waldemara Zawodzińskiego Opery Wrocławskiej oraz Anna Grabowska-Borys– za stworzenie śpiewem poetyckiej warstwy spektaklu, za wysublimowane głosy, budujące nastrój i oddające emocje postaci.

Zespół baletowy w musicalu „Młody Frankenstein" w reż. Jacka Bończyka, Teatr Rozrywki w Chorzowie – za fantastyczny dynamizm, płynność ruchów i artyzm układów tanecznych.

24. Bydgoski Festiwal Operowy przeszedł do historii. Pozostawił w pamięci widzów operowe, baletowe i musicalowe wizje stworzone na miarę XXI wieku.

Ilona Słojewska
Dziennik Teatralny Bydgoszcz
15 maja 2017

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...