Sukces bytomskiej Carminy

"Carmina Burana" - reż. Roberto Skolmowski - Opera Śląska w Bytomiu

Wczoraj w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie koneserzy opery mogli być świadkami wyjątkowego przedstawienia

Opera Śląska w Bytomiu wystawiła dla warszawskiej publiczności swój najlepszy spektakl ostatnich lat „Carmina Burana” w reżyserii Roberto Skolmowskiego. Spektakl nie tylko znany ale i „ozłocony” Złotymi Maskami cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Trzeba jednak przyznać, że artyści bytomskiej Opery wznieśli się na wyżyny swoich możliwości i zaprezentowali znakomite przedstawienie. Scenograficzny rozmach, wysoka forma solistów, wspaniale wykonane partie chóralne, świetna forma bytomskiej orkiestry, tancerze zespołu baletowego Opery i tancerze wrocławskiej Pantomimy w sumie prawie dwustuosobowy zespół artystyczny dał pokaz spektaklu, jakich niewiele ogląda się na polskich scenach operowych.

Niezwykłe dzieło zawierające w sobie unikalny zbór trzynastowiecznych pieśni i poezji miłosnej, do których w Carl Orff skomponował kantatę na operową scenę, mimo tego, że rozpoczynająca i kończąca pieśń „O Fortuna” jest znana miłośnikom opery, to „Carmina Burana” bardzo rzadko gości na operowych scenach.

To trudne do teatralnego zinterpretowania operowe dzieło podjął się wystawić w 2008 roku na scenie Opery Bytomskiej doświadczony reżyser Roberto Skolmowski. To już trzecia jego realizacja tego dzieła. Skolmowski dysponuje wielkim doświadczeniem oraz szczególną sceniczną wyobraźnią i to w znacznej mierze dzięki temu „Carmina Burana” zabłysnęła na scenie Sali Kongresowej. Tym bardziej, że jest ona specyficznym miejscem pod względem możliwości technicznych, a szczególnie trudnym akustycznie. Skolmowski dostosował spektakl w taki sposób, aby niczego nie utracić z jego artystycznych walorów.

Owo niezwykłe w swojej barwie plastycznej widowisko dodatkowo ubarwiła rolą Dziewczyny - Agnieszka Dondajewska, solistka Teatru Wielkiego w Poznaniu gościnnie występująca w inscenizacji bytomskiej.

Dyrektor Opery Śląskiej Tadeusz Serafin zwrócił uwagę na fakt, że jego zespół jest niezwykle doświadczony w prezentowaniu swoich spektakli poza własną sceną w Bytomiu. Bytomscy artyści wielokrotnie występowali na wielu scenach niemal całej Europy i Ameryki. Na początku stycznia występowali z Monachium, gdzie w sali Filharmonii prezentowali widzom „Nabucco” w reżyserii Laco Adamika. Doświadczenia te również miały niemałe znaczenie w skutecznej prezentacji „Carmina Burana” w Sali Kongresowej.

O tym, jak wielkim zainteresowaniem tym głośnym przedstawieniem Opery Śląskiej cieszyła się wśród warszawskiej publiczności najbardziej świadczy ponad dwa i pół tysiąca widzów na widowni. To niezwykłe jak na ten rodzaj sztuki i znaczy, że dobre przedstawienie niemal w każdych warunkach ma szansę na dobre przyjęcie przez publiczność.

CARMINA BURANA, XIII-wieczny rękopis odnaleziony w opactwie Benediktbeuren w Bawarii, obecnie przechowywany w Bibliotece Miejskiej w Monachium. „Carmina Burana” jest najobszerniejszym zbiorem świeckiej liryki średniow. (repertuar wagantów i goliardów), zawierają łacińskie wiersze o treści moralizatorsko-satyrycznej, miłosnej, religijnej, biesiadnej. Niektóre z nich opatrzone są neumami bezliniowymi typu st.-galleńskiego; na podstawie porównań z repertuarem St. Martial i szkoły Notre Dame odczytano ok. 40 melodii. W oparciu o teksty C. B. Carl Orff skomponował kantatę sceniczną (1937). (RFM Classic)

R.K.
Dziennik Teatralny
23 stycznia 2010

Książka tygodnia

Aktorki. Odkrycia
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

13. Międzynarodowy Fes...
Małgorzata Langier