Szekspirowski balet

„Makbet" - aut. William Szekspir reż. Monika Myśliwiec – Opera Śląska w Bytomiu – 25.02.2024 r.

"Makbet" to polska prapremiera baletowa, która interpretuje siedemnastowieczną tragedię przez pryzmat tego, co we współczesnej twórczości teatralnej jest najbardziej aktualne i pociągające.

Szekspir ukazuje w swoim dramacie najciemniejsze strony człowieczeństwa. Obrazuje politykę i działania Makbeta – tyrana, generała szkockiej armii, w późniejszym czasie króla, eliminującego w bezwzględny sposób, wszystkich, którzy mogą mu stanąć na drodze do posiadania, a następnie utrzymania władzy. Brak moralności, bezwzględność to cechy charakteryzujące mroczną stronę człowieka, która ostatecznie prowadzi bohaterów do katastrofy.

Warstwę muzyczną spektaklu stanowią utwory Giuseppe Verdiego w autorskim opracowaniu Tomasza Tokarczyka – dyrygenta, kierownika muzycznego Opery Śląskiej.

Muzyka w przedstawieniu pochodziła z niewidzialnego źródła, jakim był kanał orkiestrowy, widz zatem nie miał możliwości podglądania muzyków na scenie. Muzyka chociaż niewidoczna, pełniła kluczową rolę. Tworzyła środowisko, wprowadzała nastrój poetyckości, podążała za fabułą.

Scenografia również była bardzo istotna w odbiorze dramatu. Nie zabrakło żywego ognia, elementów 3D, jak i 2D, w tym wyświetlanych obrazów na ekranach. Całość tworzyła wnętrza zaczerpnięte z siedemnastowiecznych krajobrazów.

Całości dopełniały również kostiumy. Odwzorowane zbroje, potargane zwiewne szaty wiedźm, czerwona suknia Lady Makbet.

Za scenografię i kostiumy odpowiedzialna była Joanna Jaśko-Sroka. Scenograf, historyk, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Jerzego Skarżyńskiego) oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka scenografii i kostiumów do kilkudziesięciu przedstawień teatralnych, realizowanych na deskach teatrów dramatycznych i lalkowych.

Należy również wspomnieć o aktorach grających główne role. Maciej Pletnia w roli Makbeta oraz Michalina Drozdowska w roli Lady Makbet. Doskonały duet, który tańcem i grą aktorską przekazał widzowi pełen wachlarz emocji, w tym namiętność, waleczność i zawziętość.

Reżyserem całości jest Monika Myśliwiec. Dyrektor Krakowskiej Akademii Tańca oraz Baletu Krakowskiej Akademii Tańca, pedagog, choreograf. Jest absolwentką L'Académie Internationale de la Danse w Paryżu. W 1994 roku otrzymała Państwowy Dyplom Pedagoga Tańca Klasycznego i Nowoczesnego wydany przez Ministerstwo Kultury Francji. Od 1998 roku jest dyplomowanym menedżerem kultury, a od 2014 roku członkiem Zarządu Sekcji Tańca i Baletu ZASP.

Szekspirowski dramat doczekał się w latach 80. XX wieku w Teatrze Bolszoj w reżyserii i choreografii Władimira Wasiljewa wersji baletowej, jednak jak twierdzi sama reżyser, bytomska wersja nie jest odwzorowaniem wersji rosyjskiej. Myślę, że warto udać się do Opery Śląskiej i przekonać się, czy taka wersja znanego dramatu przypadnie nam do gustu.

Anna Wypychaj
Dziennik Teatralny Górny Śląsk
27 lutego 2024

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia