Taneczny weekend w NCK

"Takarazuka camp" - Krakowski Teatr Tańca

Zapraszamy na taneczny weekend w Nowohuckim Centrum Kultury. 8 marca o godz. 19.45 spektakl "Takarazuka camp" Krakowskiego Teatru Tańca a 8 i 9 marca w godz. 9.00-16.00 Warsztaty GaGa z Natalią Iwaniec.

Takarazuka - miasto w Japonii, w którym od 1914 roku działa teatr o tej samej nazwie, obecnie najpopularniejsza, japońska rewia żeńska. Oryginalny współczesny japoński teatr rozrywki czerpie inspiracje zarówno z teatru japońskiego, jak i zachodniego. Takarazuka łączy w sobie elementy operetki, musicalu, rewii oraz teatru klasycznego.

W teatrze Takarazuka wszystkie role, męskie i żeńskie, odgrywają kobiety. Do wykonywania tego zawodu młode dziewczyny przygotowywane są w specjalnej szkole muzycznej, w której po pierwszym roku przydzielane są do odpowiedniej "klasy", kształcącej je albo do odgrywania ról męskich albo żeńskich. Od tej pory dziewczęta przyswajają sobie cechy/formy charakterystyczne dla określonych płci - sposób mówienia, poruszania się, gesty i zachowania przypisywane mężczyznom lub kobietom. Aktorki odgrywające role męskie spotykają się z uwielbieniem ze strony kobiet, które uważają je za ucieleśnienie ideału męskości.

Ciekawym zagadnieniem jest jednak zjawisko odwrotne - odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się doskonale potwierdzać tezę Silone de Beauvoir: "nie rodzimy się kobietami - stajemy się nimi". Płeć przejawia się zatem w całym zespole gestów, zachowań, a więc w tym, co robimy, a nie w tym jacy jesteśmy. Tak jak aktorki Takarazuka od najmłodszych lat uczymy się, jak ogrywać swoją płeć. Aktorki przywołanego wyżej teatru stylizują swoje ciała i zachowanie tak, by stać się kobiecymi. Są przecież kobietami, które mają odgrywać kobiety. Judith Butler podważa zatem przekonanie, że takie umiejętności posiadają kobiety od narodzin. Przeciwnie, ukazuje teatralność płci, twierdząc, że odgrywania własnej płci również trzeba się nauczyć, tak jak uczą się tego aktorki Takarazuka.

W spektaklu wykorzystane zostały fragmenty artykułu Aliny Łysak, "Teatr Takarazuka jako przykład performatywności płci".

GaGa - nie jest techniką taneczną samą w sobie, lecz innowacyjną praktyką, pozwalającą na robienie znacznych postępów w technikach jakie ćwiczymy na co dzień. Dzięki pracy wykorzystującej wyobraźnię i zmysły, można odnaleźć zupełnie nowe drogi dla własnego tańca i zaskoczyć swoje ciało. GaGa zachęca do skupienia, do koncentracji na indywidualnych odczuciach, kieruje uwagę na poszczególne części ciała. Daje komfort samodzielnej pracy w pełnej energii grupie. Dzięki temu można przełamać lęk przed improwizacją i nieskrępowanym poruszaniem się. Metoda GaGa pozwala wniknąć w głąb własnego ciała, by odnaleźć jego naturalne ścieżki, poszerzyć język ruchowy, pozbyć się nawyków i kalek tanecznych, uelastycznić stawy.

Jeśli chcesz przekroczyć z nami barierę zmęczenia, by odnaleźć prawdziwą przyjemność w pogłębianiu odczucia własnego ciała i poszerzaniu jego możliwości -to te warsztaty są dla ciebie.

(-)
Materiał Teatru
5 marca 2014

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia