Teatr na połoninach

"Wyżej niż połonina" - reż. Tomasz A. Żak - Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie

Malownicze cerkwie, synagogi, ruiny zamków i wolne przestrzenie krajobrazowe Bieszczadów dodatkowo postanowił ożywić Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. Projektem „Wyżej niż połonina. Saga w sześciu aktach" zamierza przywołać na zaimprowizowanych scenach rozlokowanych w Bieszczadach legendarne postaci zakapiorów. Ludzi, którym los kazał wtargnąć bezkompromisowo ze świata bardziej ucywilizowanego w magię bieszczadzkich gór i połonin.

– Ten projekt otwiera cykl o nazwie „Teatr wędrowny", jaki zechcemy podjąć i rozwijać. Jego pomysł wynika z uświadomienia faktu oczywistego, że nie wszyscy mieszkańcy Podkarpacia mają jednakowo komfortowy dostęp do spektakli rzeszowskich. A wielu z nich, jak w Bieszczadach, teatrem żywo się interesuje. Do tego stopnia, że niektórzy wyrazili chęć aktorskiego zaistnienia w przedstawieniu „Wyżej niż połonina" – mówi Jan Nowara, dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej.

Takie widowisko wędrowne, jest nowością w strukturze repertuarowej Teatru im. Wandy Siemaszkowej. Także nowością, zaproszenie do współdziałania scenicznego i organizacyjnego artystów bieszczadzkich i zwykłych mieszkańców. Niezależnie od celu dotarcia z teatrem profesjonalnym do miejsc fizycznie oddalonych od centrów oferujących korzystanie z form kultury wyższego rzędu.

Spektakl „Wyżej niż połonina" reżyseruje do własnego scenariusza Tomasz Antoni Żak – reżyser, literat i taternik, założyciel i dyrektor Teatru Nie Teraz w Tarnowie, autor „Ballady o Wołyniu" i „Wyklętych", inscenizacji „Dnia gniewu" Brandstaettera i „Kreona 2010", według „Antygony" Sofoklesa. Jego scenariusz „Wyżej niż połonina" w dużej mierze wynika ze wspomnień i częstego przebywania w Bieszczadach. Poznawania w nich takich ludzi, jak Tadeusz Janota Bzowski, który ukrywał się w górach po wojnie i tam pracował fizycznie, Tomasz Nowrot, który prowadził z żoną schronisko na Przysłupiu, Piotrek Dmyszewicz, który trafił w Bieszczady wraz z falą pokolenia hipisów i jako jeden z nielicznych zamieszkał w miejscowości Chmiel. Scenariusz ubogaciły wyobraźnia autora i to, co płynie z bieszczadzkiego pejzażu i muzyki łemkowskiej. Wypełniły ballady Wojtka Bellona, założyciela Wolnej Grupy Bukowiny. Tę poetycką legendę o bieszczadzkich zakapiorach przedstawią aktorsko Justyna Król, Mariola Łabno-Flaumenhaft, Robert Chodur, Waldemar Czyszak, Przemysław Sejmicki i Robert Żurek. Teatr za pieniądze z ministerstwa kultury zbuduje specjalną naczepę z rozkładaną sceną, na której w Bieszczadach będzie pokazywany spektakl.

21 sierpnia w cerkwi w Baligrodzie
22 sierpnia w Gminnym Centrum Kultury w Cisnej
23 sierpnia w remizie strażackiej w Wetlinie
28 sierpnia w kinie „Końkret" w Zatwarnicy
29 sierpnia w Muzeum Młynarstwa w Ustrzykach Dolnych
30 sierpnia w pałacu Biesa w Olszanicy
4 września na zamku w Sanoku
5 września w ruinach klasztoru w Zagórzu
12 września na przystani ośrodka Unitra w Polańczyku
13 września w synagodze w Lesku

Bilety można kupić przez internet lub na miejscu na godzinę przed spektaklem. bilety@teatr-rzeszow.pl
https://www.facebook.com/wyzejnizpolonina
http://teatr-rzeszow.pl/spektakle-all/7482-2/

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
11 czerwca 2015
Portrety
Tomasz A. Żak

Książka tygodnia

ADAPTACJA. Skrzynka z narzędziami
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
Marta Miłoszewska

Trailer tygodnia