Teatr Pieśń Kozła na Festiwalu Szekspirowskim

"Pieśni Leara - Labirynt" - 17. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski

Jednym z gości tegorocznej 17. edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku będzie wrocławski Teatr Pieśń Kozła ze spektaklem „Pieśni Leara", zdobywca wszystkich prestiżowych nagród podczas Edinburgh Fringe Festival – w tym laureat nagrody Fringe First, zwanej Teatralnym Oscarem.

„Pieśni Leara" otrzymały również: Herald Archangel (nagroda krytyków „The Herald") oraz Musical Theatre Matters Award, a także zajęły 1. miejsce w rankingu wszystkich spektakli teatralnych wystawianych podczas Festiwalu w Edynburgu prowadzonym przez "The List".
Dwa lata temu, podczas 15. edycji Festiwalu, gościliśmy Teatr Pieśń Kozła z polsko-brytyjską produkcją „Makbeta", która stanowiła próbę odkrycia muzyczności w poezji Szekspira i odnalezienia korzeni tragedii. Tym razem reżyser Grzegorz Bral wziął na warsztat szekspirowskiego „Króla

Spektakl „Pieśni Leara" to dzieło nieskończone, „work in progress" – jak większość produkcji tego teatru. Nie są linearną opowieścią, lecz ukazują świat energii i rytmów rządzących szekspirowskim dramatem. Zespół Teatru Pieśń Kozła pod okiem Grzegorza Brala, reżysera spektaklu, skoncentrował się na wyborze kluczowych scen z „Króla Leara", które posłużyły za inspirację do snucia historii za pomocą słów, gestów i muzyki. Każda pieśń jest punktem wyjścia do kolejnego „dramatycznego poematu". W spektaklu muzyka staje się rzeczywistą postacią lub zdarzeniem, kreatorem emocji; tworzy relacje międzyludzkie.
Muzykę do spektaklu skomponowali: Jean-Claude Acquaviva i Maciej Rychły, a za przygotowanie pieśni odpowiada Kacper Kuszewski. Spektakl tworzy międzynarodowy zespół aktorów pochodzących m.in. z Finlandii, Wielkiej Brytanii i Polski.
Występują: Anna Zubrzycki, Anu Salonen, Monika Dryl, Julianna Bloodgood, Emma Bonnici,
Kacper Kuszewski, Rafał Habel, Gabriel Gawin, Ewan Downie, Ian Morgan i Maciej Rychły.

Recenzje:
„Choreografia jest doskonała, ale na pierwszym planie zawsze są głosy - ich umiejętność uchwycenia surowych emocji jest równie potężna co ich nieskazitelna muzykalność. Pozostają wierne Shakespearowi, jednocześnie dokonując czegoś całkowicie nowego." - Susan Mansfield
z „The Scotsman"

„ (...) wydaje się, ze „Pieśni Leara" przeszły już do legendy, choć prace nad spektaklem ciągle są
w toku." - Lyn Gardner dla „The Guardian"

„Gdyby ta recenzja była pieśnią, byłaby pieśnią dziękczynną." – Mary Brennan z „The Herald"

„Pieśni Leara Teatru Pieśni Kozła z Wrocławia – które przeplatają krótkie fragmenty tekstów Shakespeare'a z polifonicznymi pieśniami, pieczołowicie skonstruowaną choreografią ruchu i muzyki – są nie tylko jednym z najbardziej emocjonalnych przedstawień, jakie widziałem w Edynburgu tego lata, ale również jedną z najbardziej poruszających produkcji teatralnych, spośród wszystkich, których kiedykolwiek doświadczyłem. (...) W Pieśniach Leara ludzkie emocje występują z brzegów i zalewają pola ekspresji mówionego języka, tworząc tym samym wyjątkowy, tragiczny teatr potężnej mocy." - Mark Brown dla „The Herald"

„To jest esencja Leara, wysuszona i skondensowana; bardziej odczuwana niż oglądana i absorbowana do momentu, aż nie tyle będzie przyswojona podskórnie, co raczej przesiąknie Cię do szpiku kości. Przez pół godziny po spektaklu byłem nieruchomy, zbyt rozbity, by stanąć. Spektakl jest jak odtruwanie całego organizmu, jak katharsis - czyste, proste i transcendentne." - Matt Trueman
dla „The List"

Nagrody:
Fringe First – nagroda dziennika "The Scotsman", to najstarsza i najważniejsza nagroda festiwalu przyznawana najbardziej wartościowym spektaklom dramatycznym, prezentowanym premierowo
na Edinburgh Fringe Festival. Do nagrody spektakl rekomendować musi przynajmniej dwóch krytyków „The Scotsman".
Herald Archangel jest prestiżową nagrodą krytyków „The Herald". To szczególne wyróżnienie przyznawane jest tylko trzem spektaklom całego festiwalu.
Ranking wszystkich spektakli teatralnych prezentowanych podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu, prowadzony przez „The List", tworzony jest na podstawie opinii wszystkich recenzentów. „Pieśni Leara" otrzymały maksymalna liczbę punktów w kategorii Teatr od sześciu na osiem tytułów prasowych (w tym „The Scotsman" oraz „The Herald").

O Teatrze Pieśń Kozła:
Teatr Pieśń Kozła jest jednym z najciekawszych i najbardziej znaczących przedstawicieli nowej polskiej awangardy teatralnej ostatnich lat. Kontynuuje długa drogę polskiego teatru laboratoryjnego, zapoczątkowanego przez Osterwę i Limanowskiego, a rozwijanego przez Grotowskiego, Flaszena
i Staniewskiego. Kierując swe poszukiwania w stronę sztuki aktorskiej, technik wokalnych
i ruchowych, Teatr Pieśń Kozła wypracował własna, unikalna technikę pracy. Spektakle powstają podczas długiego okresu poszukiwań trwających rok lub dłużej. Każdemu kolejnemu projektowi artystycznemu towarzyszy nowa technika treningu aktorskiego, jak również pracy z głosem. W ten sposób każdy spektakl Teatru Pieśń Kozła jest inny i wyjątkowy, choć we wszystkich można zauważyć podobne podejście artystyczne, spajające ruch, głos, pieśń i tekst, które są wymiennymi elementami tak zwanej techniki koordynacji. Teatr Pieśń Kozła został powołany w 1996 roku przez Grzegorza Brala i Annę Zubrzycki. Przez pierwsze lata istnienia zespół pracował w Ośrodku Grotowskiego
we Wrocławiu. Od 2002 roku posiada własna siedzibę, XIV-wieczny refektarz w centrum miasta. Teatr Pieśń Kozła jest międzynarodowym zespołem, który współtworzą aktorzy m.in. z Finlandii, Wielkiej Brytanii i Polski. Swoja praca pedagogiczna i corocznie organizowanymi warsztatami przyciąga aktorów oraz reżyserów z całego świata. Teatr wypracował własna technikę pracy aktorskiej
– technikę koordynacji, która jest przedmiotem podyplomowych studiów uniwersyteckich afiliowanych przez Manchester Metropolitan University z Wielkiej Brytanii. Zakończone dyplomem Master of Arts in Acting studia odbywają się co dwa lata w siedzibie teatru.

Magdalena Hajdysz
(na podstawie materiałów Teatru)
31 maja 2013

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia