Teatralne refleksje nad życiem i tożsamością

Spektakle aktorów Teatru ZAR ponownie w Instytucie Grotowskiego

Pierwsza połowa marca w Instytucie Grotowskiego upłynie pod znakiem teatralnych refleksji nad życiem i tożsamością. W swoich autorskich spektaklach aktorzy Teatru ZAR pod okiem Jarosława Freta zgłębiać będą zagadnienia tożsamości, życia i śmierci, frustracji i wypalenia.

Do legendarnej Sali Teatru Laboratorium powrócą „Nikt (nie) spotyka Nikogo" Aleksandry Kugacz-Semerci i Mertcana Semerciego oraz „Trociny" Davita Baroyana.

Spektakl „Nikt (nie) spotyka Nikogo" powstał z inspiracji dramatem Petera Asmussena, „Nikt nie spotyka nikogo". Tekst duńskiego pisarza stanowił jednak jedynie punkt wyjścia dla aktorów w ich osobistych eksploracjach i poszukiwaniach. Na scenie widzimy tylko Jego i Ją – dwie postaci, które wyznaczają horyzont spektaklu. Aleksandra Kugacz-Semerci i Mertcan Semerci pytają o tożsamość jednostki – czy „ja" istnieje dzięki „ty", czy dla urzeczywistnienia własnej tożsamości potrzebny jest nam inny człowiek – świadek egzystencji, zapominania, umierania? Opowiadający o spotykaniu się z Innym, kształtowaniu tożsamości i jej realizacji spektakl wymyka się analitycznym interpretacjom.

„Nikt (nie) spotyka Nikogo" nie realizuje z góry założonej tezy, proponując w zamian intymne doświadczenie, zaproszenie do wspólnego doświadczania i zgłębiania tematu tożsamości. To spektakl, w którym to, co uniwersalne, łączy się z tym co osobiste. Aleksandra Kugacz-Semerci i Mertcan Semerci, aktorzy związani na co dzień z Teatrem ZAR, zawierają w spektaklu swoje własne doświadczenia i perspektywę na konfrontacji z figurą Inności. Opiekę artystyczną nad przygotowaniem spektaklu sprawował Jarosław Fret, ruch sceniczny powstał zaś we współpracy z doświadczoną tancerką, Joanną Jaworską-Maciaszek. Spektakl zostanie zaprezentowany 5 i 6 marca o godz. 19:00. Więcej informacji: http://bit.ly/2P49ISn.

„Trociny" to już nie opowieść o spotkaniu dwóch postaci, a dramat konfrontacji z samym sobą. Davit Baroyan proponuje teatralną interpretację wewnętrznych zmagań jednostki: z własnymi emocjami i z życiowym otoczeniem. Bohaterem spektaklu, będącego sceniczną adaptacją powieści Krzysztofa Vargi, jest komiwojażer-mizantrop, mężczyzna zmęczony życiem i ludźmi. Wyrzuca z siebie pełen złości monolog, z którego stopniowo wyłania się jego osobista historia. To opowieść o życiu i śmierci, opowieść o frustracji i wypaleniu, ale także komentarz do współczesnej Polski.

Davit Baroyan jest z pochodzenia Ormianinem, wykształconym aktorsko w grupie teatralnej Pikrogram w Opolu oraz goleniowskim Teatrze Brama. Obecnie jest aktorem Teatru ZAR, współpracuje także z wrocławskim Cloud Theater. W „Trocinach" pod opieką inscenizacyjną Jarosława Freta bada egzystencję współczesnego mężczyzny, jego niemoc i samotność, szukając odpowiedzi na najważniejsze pytania – o sens życia. W kameralnej przestrzeni, która na przemian przybiera różne formy – kolejowego przedziału, mieszkania głównego bohatera czy biurowego gabinetu – bohater „Trocin" mierzy się ze swoimi lękami i złością, opowiadając o skrywanych i destrukcyjnych emocjach. Spektakl można zobaczyć 10, 11 i 12 marca o 19:00. Więcej informacji: http://bit.ly/2Hz5huQ.

 

Katarzyna Spychała
Materiał Instytutu Grotowskiego
26 lutego 2020

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...