Trwają próby

"Statek szaleńców" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Wybrzeże w Gdańsku

W Teatrze Wybrzeże trwają próby do "Statku szaleńców", autorskiego spektaklu Nikołaja Kolady! Planowana prapremiera: 29 sierpnia na Dużej Scenie.

Sztuka jednego z najważniejszych europejskich dramatopisarzy, której charakter sam autor określa, mianem tragikomedii. STATEK SZALEŃCÓW, niczym współczesną arkę Noego, opanowali mieszkańcy starej, zapomnianej przez Boga i ludzi kamienicy, którą kolejna powódź odcina od świata. Między siódemką bohaterów poddanych ponownie ekstremalnej próbie odżywają stare waśnie o rzeczy wielkie i drobne, dzielą ich i łączą podejrzenia i teorie spiskowe, wspólne fronty i sojusze zmieniają się z minuty na minutę. Kolada, pełen miłości i wyrozumiałości wobec swoich bohaterów, dzieląc pewnie marzenie jednego z nich: „Życie jest brudne, a chciałby człowiek, żeby było tak... pięknie żeby było" pokazuje, jak mimo wzniosłych marzeń i szlachetnych intencji potrafimy być niemądrzy i okrutni.

Nikołaj Kolada o STATKU SZALEŃCÓW: „Nasz spektakl będzie opowiadał o rzeczach prostych i zrozumiałych: tak często ludzi dzielą głupstwa, uprzedzenia, brak woli i brak umiejętności rozmowy i życia w zgodzie, z miłością do naszego krótkiego i pięknego życia.
Gdybyśmy nauczyli się cierpliwości, szacunku dla drugiego człowieka i jego opinii, gdybyśmy się mniej złościli, kłócili i walczyli, to nasz świat stałby się piękny, spokojny i dobry.
O tym marzę.
Powinniśmy budować Raj na naszej ziemi.
I to jest możliwe.
I to jest tak proste: podać rękę człowiekowi, uścisnąć ją i uśmiechnąć się."

Planowana prapremiera: 29 sierpnia na Dużej Scenie
Kolejne spektakle: 30, 31 sierpnia

Nikołaj Kolada (ur. 1957) - reżyser, jeden z najważniejszych światowych dramatopisarzy. Urodził się we wsi Priesnogorkowka w Kazachstanie w rodzinie robotników sowchozu. Jest Ukraińcem. Mieszka i pracuje w Jekaterynburgu. Laureat prestiżowej nagrody im. K. Stanisławskiego. W 1977 roku ukończył wydział aktorski w Wyższej Szkole Teatralnej w Swierdłowsku (obecnie Jekaterynburg), a w 1989 wydział prozy w moskiewskim Instytucie Literatury im. Gorkiego. Pracował w wielu miejscach: był aktorem w zespole Swierdłowskiego Akademickiego Teatru Dramatycznego. Przez 11 lat był redaktorem naczelnym miesięcznika literackiego Ural (uratował ten miesięcznik przed likwidacją). Pierwszą sztukę GRAMY W FANTY napisał w 1986 roku. Od tamtego czasu powstało 108 sztuk - dramaty, komedie, sztuki dla dzieci, adaptacje wielkich dzieł klasycznych, z czego 76 wystawiono. Jego sztuki grane są niemal we wszystkich teatrach Rosji, a przetłumaczone na kilkadziesiąt języków znajdują się w repertuarach teatrów na całym świecie. W Polsce znane są jego sztuki: MERYLIN MONGOŁ, MARTWA KRÓLEWNA, GĄSKA, PROCA i BABA CHANEL (polska prapremiera odbyła się w Teatrze Wybrzeże). Od 1993 roku Kolada prowadzi zajęcia w Jakaterynburskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej na wydziale Dramaturgia, co dało początek słynnej uralskiej szkole dramaturgicznej, jedynej takiej szkole w Rosji. Wychował dziesiątki znanych na całym świecie młodych dramaturgów (od Wasilija Sigariewa, przez braci Presniakow po Jarosławę Pulinowicz, czy Irinę Waśkowską), dając im szansę na rozwój, zawodowe uprawianie pisarstwa, intensywnie propagując ich twórczość poprzez realizacje ich sztuk we własnym teatrze, nieustanne organizowanie czytań najlepszych tekstów, publikacje (na własny koszt wydał 13 antologii sztuk swoich uczniów). 10 lat temu Kolada powołał do życia najważniejszy konkurs dramaturgiczny w Rosji Eurazja, którego jest też przewodniczącym jury (na konkurs corocznie spływa około 600 sztuk). Zorganizował też potężny Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kolyada Plays, prezentujący najciekawsze rosyjskie i zagraniczne realizacje uralskich sztuk - jego własnych, jego uczniów oraz zwycięzców konkursu Eurazja. Od 6 lat prowadzi również zajęcia z aktorstwa w Wyższej Szkole teatralnej w Jekaterynburgu. W latach 1992-1993 mieszkał w Niemczech, gdzie był stypendystą w Akademii Schloss Solitude w Stuttgarcie i występował jako aktor w Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu. Od 1993 do 2002 roku pracował jako reżyser w Jekaterynburskim Akademickim Teatrze Dramatycznym, gdzie wyreżyserował dziesięć spektakli, wielokrotnie nagradzanych. Spektakl ROMEO I JULIA zdobył najważniejszą teatralną nagrodę Rosji: Złota Maska. Wystawiał również spektakle w Moskwie w teatrze Sowriemiennik, w Niemczech, oraz w Polsce. W 2001 roku stworzył swój własny teatr, gdzie wyreżyserował 48 spektakli, które wielokrotnie zdobywały prestiżowe nagrody na festiwalach i konkursach, oraz były zapraszane na festiwale we Francji, Polsce, Niemczech, Grecji, Rumunii, Słowenii oraz wielu miastach Rosji od Moskwy po Archangielsk.

Justyna Łagowska (ur. 1970) - scenografka, autorka kostiumów, reżyserka świateł. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 1998 r. przygotowała dyplom w katedrze scenografii u prof. Andrzeja Sadowskiego. Stworzyła ponad 50 scenografii w teatrach polskich i niemieckich. Współpracowała m. in. z Remigiuszem Brzykiem, Markiem Fiedorem, Janem Klatą, Nikołajem Koladą, Pawłem Łysakiem, Januszem Opryńskim, Wiktorem Rubinem. Laureatka wielu nagród festiwali teatralnych m. in. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, Festiwalu Scenografów i Kostiumologów VizuArt w Rzeszowie. W 2011 r. wyróżniona w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za koncepcję wizualną zrealizowanego we wrocławskim Teatrze Polskim przedstawienia UTWÓR O MATCE I OJCZYŹNIE.

Maćko Prusak (ur. 1975) - aktor, mim, choreograf. W połowie lat dziewięćdziesiątych zadebiutował jako aktor we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego i od tamtej pory był związany z tym teatrem do 2005 roku. Tworzeniem choreografii w teatrze dramatycznym zajmuje się od 2003 roku. Pierwszym spektaklem, do którego opracował ruch sceniczny był zrealizowany w Teatrze im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu REWIZOR Gogola w reżyserii Jana Klaty, z którym współpracuje do dziś. Jest autorem ruchu scenicznego i choreografii do spektakli dramatycznych, muzycznych i off-owych. Współpracował między innymi z Krystyną Meissner, Arturem Tyszkiewiczem, Wojtkiem Klemmem, Przemysławem Wojcieszkiem, Pawłem Łysakiem, Małgorzatą Bogajewską, Rudolfem Zioło, Grzegorzem Jarzyną, Piotrem Tomaszukiem, Piotrem Kruszczyńskim, Nikołajem Koladą, Jakubem Roszkowskim (STALKER w Teatrze Wybrzeże). Laureat Nagrody Kulturalnej WARTO przyznawanej przez wrocławską Gazetę Wyborczą (2010). Za swój pierwszy autorski spektakl KLAUS DER GROSSE otrzymał Grand Prix Nurtu OFF 31. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2010).

(-)
Materiał Teatru
5 sierpnia 2014

Książka tygodnia

Niebieska Księga z Nebo
Wydawnictwo Pauza w Warszawie
Manon Steffan Ros

Trailer tygodnia

Napój miłosny
Jitka Stokalska
Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza ...