W nowatorskiej realizacji

„Stara kobieta wysiaduje" - reż. Kuba Falkowski - Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie

Kultową sztuką Tadeusza Różewicza „Stara kobieta wysiaduje" w nowatorskiej realizacji Kuby Falkowskiego, zaproponowanej w industrialnym wnętrzu jednego z pomieszczeń handlowej Galerii Rzeszów rozpoczął się w Rzeszowie I Festiwal Nowego Teatru.

„Starą kobietę..." poprzedził w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej, który jest organizatorem festiwalu, spektakl Teatru Komuna Warszawa „Paradise Now? Remix Living Theatre". Festiwal, którego przedstawienia cechują nowe spojrzenia realizatorów na przesłania sztuk po części uważnych za klasyczne i nowoczesna oprawa multimedialna potrwa do 21 listopada. Stanowi nową odsłonę tradycyjnych Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, które liczą 53 lata. Festiwal Nowego Teatru wypełnią spektakle, które wykorzystują multimedia w konstruowaniu rzeczywistości scenicznej i formy sceniczne na pograniczu teatru, performansu, koncertu i filmu.

– Nowe media to jeszcze jeden instrument w arsenale estetycznych środków wyrazu. I Festiwal Nowego Teatru powołujemy w przekonaniu, że każdy przekaz teatralny, także z użyciem nowych mediów, powinien mieć głębszy sens. Chcemy promować działania artystyczne, których istotą jest poszerzanie granic dramatu i teatru. Dokonujące się między innymi za sprawą ekspansji nowych mediów i coraz bardziej zauważalnej wirtualizacji naszego świata – podkreśla inicjator nowego przedsięwzięcia festiwalowego Jan Nowara, dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Kolejno na dużej scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej i na tę okazję przystosowanej Sali Industrialnej handlowej Galerii Rzeszów pojawią się z Komuny Warszawa i Centrum Kultury Zamek w Poznaniu: „Teren badań: Jeżycjada", w reżyserii e eWeroniki Szczawińskiej, z Teatru Nowego w Poznaniu: „Dziady", w reżyserii Radosława Rychcika, z Komuny Warszawa: „Bohaterowie przyszłości", w reżyserii Markusa Öhrna, z Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu: „W samo południe", w reżyserii Wojtka Ziemilskiego, z Teatru Centrala w Warszawie: „Chopin bez fortepianu", w reżyserii Michała Zadary, z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu: „Umwukawg. Dzisiaj narysujemy śmierć", w reżyserii Jana Naturskiego, z Teatru Współczesnego w Szczecinie: „Utwór o Matce i Ojczyźnie", w reżyserii Marcina Libera, ze Starego Teatru w Krakowie: „Akropolis", w reżyserii Łukasza Twarkowskiego.

W ramach festiwalu znajduje się Kinoteatr z filmowymi rejestracjami remiksów, nowych interpretacji dzieł z obszaru teatru, tańca i sztuk wizualnych, mieszczących się projekcie Komuny Warszawa. Także ekranizacje współczesnych polskich sztuk zrealizowane w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie: „Walizka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, „Trash Story" Magdy Fertacz, „Cukier Stanik" Zyty Rudzkiej, „Walentyna" Julii Kamińskiej i Wojciecha Farugi, „Książę" Karola Radziszewskiego (rejestracja pracy nad „Księciem niezłomnym" Grotowskiego i Cieślaka). Będą również Nocne Czytania najnowszych tekstów pisanych dla teatru.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
17 listopada 2014

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia

Faust
Tobias Kratzer
Nowy "Faust" z Opery Paryskiej 29 lis...