W pułapce opowieści

"Elektryczny parkiet" - reż: Andrzej Domalik - Teatr Narodowy

Trzy siostry jak u Czechowa. Nie próbują jednak wyjechać, zostają w swoim domu-więzieniu

 Starsze siostry, Breda (Anna Chodakowska) i Clara (Hanna Skoczyńska), ze sztuki Endy Walsha, tkwią uwięzione w traumie – uporczywie wracają do wspomnień, kiedy ich życie skończyło się, zanim zaczęło, u progu wejścia w dorosłość. Wtedy zwodnicza randka z wokalistą rockowym Rollerem okazała się dla nich obu, wówczas nastolatek, katastrofą. Naiwne wyobrażenia o miłości legły w gruzach. Od lat tę historię powtarzają, niemal odgrywają przed sobą, dręcząc siebie i w udręce odnajdując sadomasochistyczną rozkosz . Młodsza od nich Ada (Dorota Landowska) jeszcze wychodzi na zewnątrz, pracuje i może wymknąć się zaborczym siostrom, adorowana przez zakochanego w niej sprzedawcę ryb (Zbigniew Zamachowski). Trzeba więc zagrodzić jej drogę ucieczki. W obsesyjnych powrotach do przeszłości, wielokrotnych powtórzeniach, refrenach, rozgrywa się ta misternie skomponowana pieśń o samozniszczeniu (podsycana narkotyczna muzyka), której kolejną ofiara staje się Ada. Świetny spektakl, koncert aktorskiej precyzji, dusząca psychodrama z wyrafinowanymi portretami bohaterów.

Tomasz Miłkowski
AICT/IATC
1 lipca 2010

Książka tygodnia

Tajemnicze dziecko
Wydawnictwo Media Rodzina
E.T.A. Hoffmann (Ernst Theodor Amadeus Hoffmann)

Trailer tygodnia

Miłość do trzech pomar...
Zbigniew Głowacki