W Studiu Koncertowym PR

"Chopin bez Fortepianu" - reż. Michał Zadara - Teatr Centrala w Warszawie

Centrala oraz Agencja Artystyczna GAP zapraszają na spektakl Michała Zadary 21 sierpnia.

Nie chcę być pochowany żywcem

rozetnijcie moje ciało

wyrwijcie serce

utopcie je w wódce

i wyślijcie w słoiku do Warszawy

jako prezent

tam już jest mój roztrzaskany fortepian

Jacek Kaspszyk, Barbara Wysocka i Michał Zadara prezentują swoje - jak pisała Anna Burzyńska w Ruchu Muzycznym - "śledztwo mające na celu dotarcie do istoty twórczości Chopina" na festiwalu "Chopin i jego Europa". Oba koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina, monumenty polskiej pianistyki, są wykonywane bez fortepianu. Przy akompaniamencie pełniej orkiestry symfonicznej aktorka, Barbara Wysocka wykonuje monolog, będący ekwiwalentem partii fortepianu, znajdując w muzyce Chopina jakości, jakich dotychczasowa recepcja wolała nie słyszeć. Niezwykła forma spektaklu zaprasza słuchaczy do porzucenia stereotypowych odczytań i gotowych interpretacji. Patrząc na te koncerty z różnych perspektyw - muzykologicznej, biograficznej, filozoficznej, teatralnej, historycznej czy wykonawczej - Kaspszyk, Wysocka i Zadara proponują zupełnie nowe odczytanie muzyki Chopina i wynajdują zupełnie nową formę teatru muzycznego.

"Wysocka ucieleśnia zarazem partyturę, instrument, głos Chopina i jest konkurencją dla dyrygenta. Konfrontuje się z martwym ciałem Chopina, paryskiego Chopina, z dziurą w piersi po wyjętym sercu. [...] Zadara, Kaspszyk i Wysocka stworzyli nowy, dwuczęściowy poemat. Wspólnie wypowiadają się w nowym języku teatralnym. Razem z Chopinem. Barbara Wysocka to nie jest Chopin. To polska artystka XXI wieku, mająca własną osobowość, własną ekspresję i głos. To nowe serce". - Allen Kuharski, Ruch Muzyczny

"Wysockiej i Zadarze chodzi o radykalizm sztuki. Chodzi o przywrócenie Chopina jako artysty zadziwiającego i szokującego, idea ta poszukuje adekwatnej formy, odnajdując ją w eliminacji tego, co w tej muzyce najbardziej charakterystyczne - linii fortepianu.  Mówienie w imieniu muzyki staje się szczególnie pojętym aktem regeneracji: jest zmaganiem o niepogrzebanie żywcem. [...] Radykalizm wypowiedzi dokonuje w tym spektaklu przekształcenia istniejącego gatunku artystycznego w nowoczesny, lecz świadomy tradycji, umocniony w znakomitym warsztacie, model ekspresji". - Katarzyna Fazan, Didaskalia

"Aż po wyjściu z teatru chciało się mówić o muzyce zupełnie inaczej niż do tej pory. Tylko czy jesteśmy już na to gotowi? Długie brawa, jakie zgotowała w sobotę wykonawcom publiczność, dają nadzieję, że jesteśmy". - Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, Dziennik Polski

"Centrala zadebiutowała głośnym już projektem Zadary i Wysockiej "Chopin bez fortepianu", który po jednym czy dwóch krakowskich pokazach zyskał miano sensacji". - Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna

21.08.2013 - Chopin i jego Europa // Warszawa // Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego // godz. 21:00

(-)
Materiał Teatru
20 sierpnia 2013

Książka tygodnia

Paragon
Wydawnictwo Mamiko
Justyna Nawrocka

Trailer tygodnia