Weekend z teatrami niezależnymi

Teatr Kana zaprasza na trzydniowe prezentacje sztuk performatywnych WEEKEND_100°

Teatr Kana zaprasza na trzydniowe prezentacje sztuk performatywnych WEEKEND_100°. Od kilku lat projekt promuje zwycięzców Festiwalu 100° Berlin. W tym roku prezentacje laureatów zostaną połączone z pokazami młodej sztuki z Polski dalszej i bliższej. W programie znajdzie się teatr, taniec, muzyka, performance, spacer dźwiękowy i seans z pogranicza dywinacji.

Tematem przewodnim tej edycji jest dwukropek " : ".

Znak interpunkcyjny składający się z dwóch umiejscowionych jedna nad drugą kropek, który metaforycznie sytuuje nas "pomiędzy". Odnosząc temat " : " do dzieł które zostaną zaprezentowane, jest to przestrzeń pomiędzy gatunkami sztuk scenicznych, przestrzeń eksperymentu z formą, reinterpretacja przestrzeni dzielącej artystę i widza.

" : " jest też miejscem pozostawionym przez artystę odbiorcy, by dopełnić dzieło przeżyciem i własną interpretacją, jest oczekiwaniem na nasze zdanie. Indywidualną przestrzenią do wypełniania myślą, emocją, doświadczeniem i spotkaniem. Zapraszamy!

Partnerzy: HAU, Sophiensaele, Ballhaus Ost Berlin

Projekt WEEKEND_100° dofinansowany jest ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

***

KALENDARIUM

22 października, godzina 18.00-22.00, Weekend_100°: AliceD - "Higher than High", audiowalk, przestrzeń miejska, wstęp: 10 zł, obowiązkowe zapisy: paula@kana.art.pl;

22 października, godzina 18.00, Weekend_100°: "Dolphin who loved me", spektakl, wstęp: 10zł;

22 października, godzina 20.00, Weekend_100°: "Fate of the Galaxies", spektakl, wstęp: 10zł;

23 października, godzina 18.00-22.00, Weekend_100°: AliceD - Higher than High, audiowalk, przestrzeń miejska, wstęp: 10 zł, zapisy: paula@kana.art.pl;

23 października, godzina 19.00, Weekend_100°: "Panakeia", spektakl, wstęp: 10zł;

23 października, godzina 21.00, Weekend_100°: "J.U.D.I.T.H.", spektakl, wstęp: 10zł;

23 października, godzina 22.00, Weekend_100°: "Valentyna Tanz Show", performance, Piwnica Kany, wstęp wolny;

24 października, godzina 10.00-15.00, Weekend_100°: "Stalowe magnolie - salon piękności Valentyny Tanz", instalacja, przestrzeń miejska, wstęp: 10zł, zapisy: paula@kana.art.pl;

24 października, godzina 18.00-22.00, Weekend_100°: AliceD - "Higher than High", audiowalk, przestrzeń miejska, wstęp: 10zł, zapisy: paula@kana.art.pl;

24 października, godzina 19.00, Weekend_100°: "JETZT/TERAZ", spektakl, wstęp: 10zł;

24 października, godzina 21.00, Weekend_100°: "Ones in the Zero", spektakl, wstęp: 10zł;

24 października, godzina 22.00, Weekend_100°: Tsar, koncert, Piwnica Kany, wstęp: 10zł;

Wstęp na jedno wydarzenie: 10zł

karnet jednodniowy: 20 zł

karnet na wszystkie wydarzenia (3 dni): 40 zł;

rezerwacje i informacje: paula@kana.art.pl

***

AliceD - "Higher than High"

Bruno Pilz

spacer dźwiękowy (audiowalk)

"Zadbaj o dźwięki, a zmysły same zadbają o siebie" ­ Larrol Cewis

W jaki sposób można znaleźć się w różnych miejscach, w jednym czasie? Praktycznie nie mając czasu? Kiedy ktoś pije z Tobą herbatę, w chwili, gdy Ty sam znajdujesz się tuż na przeciw Ciebie? Wszystko zależy od punktu widzenia, albo właściwie słyszenia. Załóż słuchawki i pozwól prowadzić się dźwiękom niosącym Cię przez miasto i sytuacje, które znasz tak dobrze. Bo przecież znasz, prawda? Bruno Pilz, artysta media-akrobatyki zaprasza Was do własnej Krainy Czarów, pełnej zawirowań rzeczywistości i zmysłów. Wyposażając nas w odtwarzacze dźwięku i słuchawki zabiera się za wykręcanie na lewą stronę zwyczajowego postrzegania przestrzeni i czasu

**

DOLPHIN_WHO_LOVED_ME

Szpecht/Adamczak

Spektakl

"Dolphin_who_loved_me" to performans oparty na elementach teatru dokumentalnego, ruchu i nowych mediów. Jego tematem jest eksperyment, przeprowadzony przez NASA w latach 60. XX wieku, w sekretnym laboratorium na Karaibach, w ramach którego badano komunikację człowieka z delfinami. Wzięła w nim udział Margaret Howe Lovatt, 23 ­letnia mieszkanka Wyspy św. Tomasza, która przez pół roku mieszkała w specjalnym Domu Delfina z młodym delfinem o imieniu Peter. Przez 6 dni w tygodniu uczyła go i obserwowała jego zachowania. Poza lekcjami nieomal cały czas spędzali razem. Między człowiekiem a zwierzęciem wytworzyła się intymna, seksualna relacja. Ścieżkę dźwiękową spektaklu stanowią oryginalne odgłosy delfinów, nagrywane pod wodą oraz fragmenty lekcji udzielanych przez Margaret.

Projekt był rozwijany w ramach rezydencji artystycznej Sopot Non­Fiction 2014. Produkcja została nagrodzona wyróżnieniem Jury podczas 100°Berlin Festival 2015. Prezentacje: m.in. na Malta Festival 2015, Festiwalu 48h Chrono w Marsylii, Fuchsbau Festival Hannover i Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.

**

J.U.D.I.T.H.

Marja Christians, Isabel Schwenk

Spektakl

J.U.D.I.T.H. to poetycko­teatralny dyskurs powstały z abstrakcyjnych elementów choreograficznych. To spektakl, który kwestionuje strukturalną relację władzy społecznej na podstawie dramatu Friedricha Hebbla. Artystki podejmują temat dyskryminowanego i uprzywilejowanego ciała oraz hierarchii płci, konsekwentnie je reinterpretując. Centralnym punktem poruszanego tematu jest inscenizacja nie­seksualnej nagości. Znormalizowane obrazy ciał są zdekonstruowane, zdeformowane i "przewrócone do góry nogami". Ciała aktorek­tancerek to grające przedmioty i obiekty wizualne w tym samym czasie. Wraz z publicznością, tworzą utopijne przestrzenie i nowe miejsca dla krytycznych form pożądania. W stale zmieniającym się świecie obrazów między rolami płci, ludzkimi i zwierzęcymi figuracjami, tworzą nowe sposoby postrzegania (kobiecego) ciała. Żeński duet porusza się świadomie po polu queer'u i dwuznacznej linii między tym co subiektywne i obiektywne. Dochodzi do ich interakcji z osiemdziesięcioma wibratorami i ogromnym welonem. Wspólne wierzenia rozwikłują się, gdy wiele gatunków dildozaurów, krwawiący bezgłowy i smażony kurczak tańczą w orgazmicznym krajobrazie I na koniec ­ operowy śpiew waginy. Wieczór nadmiernej potliwości i fizycznej komedii!

**

PANAKEIA

Teatr NOWEGO

Spektakl

"Otwierasz oczy i co widzisz? Telewizor. Kolorowe reklamy, przyjemne dźwięki i treści sprawiają, że czujesz się bezpiecznie. Nie wyglądaj za okno, tam zobaczysz świat o krok od zagłady. Świat końca historii i wielkich narracji. Poddający w wątpliwość wszelkie systemy wartości. Świat rozkładu."

Impulsem do powstania spektaklu były aktualne konflikty polityczne oraz obraz współczesnego człowieka, na którego silny wpływ wywarła kultura masowa. Spektakl zrealizowany w formie przeplatającej tragedię z komedią pozwala nam śmiać się przez łzy. Przedstawia groteskową hiperbolę rzeczywistości. Inspirowany językiem Gombrowicza, wrażliwością Białoszewskiego i absurdem Masłowskiej.

Premiera anglojęzyczna.

**

FATE OF THE GALAXIES

Collective ONE:THIRD

Spektakl

"Co pewien czas galaktyki zbliżają się zbyt blisko do siebie. Obiekty o odmiennej filozofii zaczynają współdziałać, przyciągają się, zwalniają. Staramy się rozwikłać jedną z ich broni. Nie zderzają się, lecz latają blisko siebie. Krótka interakcja wprawia w ruch potężne zmiany. Wycofują się razem. Ich kształty się zmieniają. Rozbłyski towarzyszą powstawaniu nowych gwiazd, ale przez większość czasu nie dzieje się nic."

Artyści łączą odmienne, efemeryczne kompozycje i choreografie z hipnotyzującą muzyką na żywo, by dać pełen obraz temu, w jaki sposób odnajdujemy się w tym wielkim świecie.

Kolektyw składa się z grupy tancerzy, w skład której wchodzą: Justyna Kalbarczyk, Edith Buttingsrud Pedersen, Annukka Hirvonen, Sarah Jegielka, Roberta Ricci i Stefania Petraka, oraz muzyk ­ Hannes Buder.

ONE:THIRD eksploruje przed widzem najbardziej naturalne formy ludzkiej komunikacji ­ to laboratorium prawdziwego życia. Jesteśmy grupą profesjonalnych tancerzy pochodzących z różnych miejsc, krajów i kultur. Przez swoją pracę chcemy dzielić się tą różnorodnością i wymieniać się efektami naszych poszukiwań nad indywidualnym ruchem posiadającym wspólny język: nagłą kompozycję. Staramy się słuchać głosu instynktu, który prowadzi nas do połączenia z nami samymi oraz otaczającymi nas ludźmi. Każdy nowy kontekst kryje mnogość nowych konstelacji, wibracji i smaków życia. Momenty powstające z tych konstelacji ukazujemy przed widzem. Ruch jest katalizatorem dla dalszego ruchu. Reagujemy na siebie organicznie, absorbując i przekazując energię. To połączenie rożnych ciał i tekstur jest tym co jednoczy grupę, pozostawiając przy tym naszą indywidualną różnorodność.

**

VALENTYNA TANZ SHOW

Tomasz Foltyn

Performance

Valentyna Tanz to niezależny projekt performatywno­choreograficzny, który realizowany jest jako seria odcinków (na kształt serialowych odcinków telewizyjnych), których główną bohaterką jest Valentyna Tanz. W Szczecinie Valentyna pokaże swój pierwszy odcinek: Vala Tanz Show "Notes on love and other stuff..". To interdyscyplinarny drag queen performance, który łączy ekspresyjny taniec, improwizowane monologi i groteskowy teatr. Choreografia tworzona na oczach widzów inspirowana jest nowojorskim vogue dancing, a tekst został zaczerpnięty z osobistych doświadczeń głównej bohaterki ­ Valentyny ­ królowej nocy i gwiazd.

Postać Valentyny powstała jako manifest twórczy artysty. Valentyna i jej naiwny charakter zostały stworzone, by w bezkompromisowy sposób "zmieniać świat".

Performance zaprasza widzów do wspólnej podróży po rozmaitych stanach emocjonalnych Valentyny. Bohaterka otwiera intymną przestrzeń swojego salonu, gdzie odbywają się szamańskie tańce i astrologiczne seanse. Valentyna subtelnie zmienia nastroje przeplatając swoje opowieści piosenkami i numerami tanecznymi ­ zapewniając swoim gościom nietuzinkową rozrywkę i skłaniając ich do refleksji.

Premiera odbyła się 15 lutego br. w Teatrze Barakah w Krakowie. Spektakl był zaproszony na 16th Queer Festival w Lublanie (Słowenia) oraz Deuje Babe Festival w Cerknie na Słowenii (Marzec 2015), pokazany był również w galerii Dwie Zmiany w Sopocie, Kawiarni Naukowej w Krakowie podczas festiwalu Queerowy Maj oraz w Lublanie w klubie Tiffany w ramach otwarcia nowego sezonu 2015.

**

STALOWE MAGNOLIE - SALON PIĘKNOŚCI VALENTYNY TANZ

Tomasz Foltyn

Instalacja

"Stalowe magnolie" ­ salon piękności Valentyny Tanz, to instalacja artystyczna, która ma charakter indywidualnego warsztatu z Valentyną Tanz ­ miejską szamanką, wizjonerką, niezależną performerką, choreografką, artystką transdyscyplinarną.

Goście salonu piękności po wcześniejszym umówieniu wizyty (można przyjść samemu bądź maksymalnie w parach) będą mieli okazję poznać w bardziej osobisty sposób właścicielkę salonu­ Valentynę. To okazja do osobistego spotkania z Valą, która kocha to, co robi i przede wszystkim pragnie dzielić się swoimi pasjami i umiejętnościami.

Wierzy ona w potencjał społeczny sztuki i jej edukacyjny wymiar. Projekt ma charakter warsztatu performatywnego. Podczas indywidualnych spotkań z gośćmi pomaga spełnić ich marzenia, rozwinąć ich talenty, czy pomóc doradzić w wyborze makijażu, fryzury czy nauczyć tańca na szpilkach, albo wypić wspólnie kawę i porozmawiać o problemach miłości i innych rozterkach życiowych, czy omówić sprawy astrologii i kosmosu.

Właścicielka salonu posiada zdolności nadprzyrodzone i przekazuje swoją wiedzę gościom, czyniąc ich wizytę magicznym i wyjątkowym spotkaniem.

Warsztat ten ­ to swego rodzaju odpowiedź na postępującą dygitalizację relacji międzyludzkich, które co raz częściej rozwijają się na portalach społecznych online, chatach, blogach bez konfrontacji w "realu". To propozycja spotkania oko w oko, twarzą w twarz ­ żywych ludzi w sytuacji "tu i teraz" jako rytualnej celebracji teraźniejszości.

**

JETZT/TERAZ

Collective Little:interference

Spektakl

Beckett w swoim dramacie wykreował absurdalne sytuacje skrajnego oczekiwania w świecie, gdzie w zasadzie ruch zanikł kompletnie. Świat, w którym jedyną składową jest trwanie wyczerpującej wieczności.

W świecie, gdzie wolność, rozwój lub nagły sukces jednostki jest naturalny, czekanie oznacza brak zainteresowania lub nawet bezwładność. A jednak nie możemy tego uniknąć. Czekanie wkrada się w nasze życie osobiste, w naszą codzienność. Czekamy.

Ale tak właściwie to, na co czekamy? Na co czeka każdy z nas?

Gdzie zaczyna się stagnacja jednostki, a gdzie nasz byt przepada w niemocy politycznej,

społecznej ignorancji czy świadomego odrzucenia. W którym momencie marazm wywołany czekaniem zaczyna nas uwierać? I czy jest możliwy w tym całym letargu moment przełomu, swoistego katharsis?

W oczekiwaniu jesteśmy sami.

Jesteśmy zmuszeni do mierzenia się z tym stanem w samotności. Najlepsze, co może nas spotkać, to wytrącenie spowodowane drugą osobą. W czekaniu łatwo się zgubić, topiąc się w marzeniach lub snach na jawie. Inni stają się wtedy carte blanche, na których swobodnie projektujemy nasze fantazje, prowokowane naszą bezczynnością, uśpieniem umysłu.

Collective Little:interferencje- członkowie grupy poruszają się między Bytomiem a Monachium. Razem pracują od trzech lat i prężnie działają na światowym rynku sztuki teatru tańca. Ich cechą charakterystyczną jest łączenie dwóch języków - niemieckiego oraz polskiego, a także wykorzystywanie różnych form ekspresji cielesnej.

Ich pierwszy spektakl Heimsuchung/Nawiedzenie (2012) oparty na twórczości Brunona Schulza był prezentowany w Polsce (Bytom, Kraków, Tykocin), Niemczech (Monachium, Freiburg), a także na zagranicznych festiwalach w Rosji (Sankt Petersburg) oraz na Węgrzech (Miszkolc). Za choreografię do tego spektaklu twórcy zostali nagrodzeni Złotą Maską.

Druga produkcja - OPERCULUM - Looking for Heimat (2013) była również prezentowana na scenach w Polsce i za granicą (Polska, Niemcy, Węgry). Poruszała temat tożsamości, opowiadała o próbach przełamywania własnych barier.

Spektakl JETZT/TERAZ powstał podczas rezydencji w Berlinie i Krakowie. Grupa wciąż pracuje nad nowymi projektami oraz szuka miejsc prezentacji tych dotychczasowych. Ich głównym celem, oprócz tworzenia sztuki jest szeroka eksploracja kultur świata oraz kolekcjonowanie nielinearnych myśli.

**

ONES IN THE ZERO

Vera Piechulla

Spektakl

Mała podróż do źródła rzeczy. Bądź przygotowany na wszystko, spodziewaj się niczego.

W tym performansie Vera Piechulla zaprasza publiczność do przyłączenia się do wyprawy po "nic". Ale trudno jest otrzymać "nic", tak długo jak myślisz o nim lub o jego nazywaniu, gdy nagle, niespodziewanie "nic" zamienia się w "coś"! Może będziemy musieli najpierw poradzić sobie z "czymś", aby zrozumieć "nic".

Sztuka nie jest o "niczym", ale o jego poszukiwaniu. Poszukiwaniem pomiędzy dociekliwym umysłem i dziecięcą intuicją, niepewnością i zuchwalstwem, trzymaniem i odpuszczaniem.

**

TSAR

Koncert

Tsar ­ to świeży projekt powstały w czerwcu 2014 roku w Szczecinie. Muzyka, którą tworzą to połączenie post­rocka, alternatywy i elektroniki. W maju bieżącego roku wydali EP-kę z czterema utworami.

Skład zespołu:

Maks Posio ­ wokal/gitara

Tomek Haptar ­ gitara

Patryk Lipnicki ­ bas

Paweł Szerszeń ­ perkusja

(-)
Materiał Organizatora
21 października 2015

Książka tygodnia

Kantor Nie/Obecność
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Katarzyna Fazan

Trailer tygodnia