Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok

Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok: 24-26 listopada 2023 r.

Jakie spektakle czekają na widzów w ten weekend (24-26 listopada)? Propozycji nie brakuje zarówno dla młodych widzów, jak i dla dorosłych.

„Baśń o Rycerzu bez Konia" reż. András Veres – Białostocki Teatr Lalek
24 listopada – godz. 9.00, 11.00
25 listopada – godz. 15.00
26 listopada – godz. 15.00

Dawno, dawno temu, był sobie Rycerz bez Konia. I był z tego powodu bardzo nieszczęśliwy. Wszyscy waleczni Rycerze mieli przecież swoje Konie – On jeden jedyny nie miał. Gdybyż tylko wiedział, że gdzieś tam, w świecie, jest Koń w sam raz dla Niego – taki Koń bez Rycerza – na pewno byłoby Mu lżej. Na szczęście artyści z BTL już to wiedzą. Nie wiedzą tylko, czy się spotkają – i jakie będą mieć po drodze przygody.

BTL zaprasza na pełną humoru, rozśpiewaną opowieść o sile marzeń i wielkiej przyjaźni, zdolnej pokonać wszelkie przeciwności losu.

To przedstawienie familijne skierowane do widzów przedszkolnych i wczesnoszkolnych, zrealizowane przez czołowych artystów węgierskiej sceny lalkowej i doświadczonego kompozytora scen polskich. (materiały BTL)

„Z głową byka" reż. Robert Jarosz – Białostocki Teatr Lalek
24 listopada – godz. 19.00
25 listopada – godz. 18.00
26 listopada – godz. 18.00

Nastoletni Michał, główny bohater spektaklu „Z głową byka", porównuje swoje życie do losów mitycznego herosa. Odgrywa rolę Tezeusza, próbując zrozumieć i ujarzmić bestię, która zamieszkała w jego wyobraźni. Jak uda mu się odnaleźć harmonię?

„Z głową byka" w reżyserii Roberta Jarosza to spektakl pełen nawiązań do mitologii greckiej, z efektowną scenografią Pavla Hubički, i choreografią Marty Bury, muzyką Piotra Klimka oraz wizualizacjami Sebastiana Łukaszuka.

Scenariusz sztuki autorstwa Roberta Jarosza nawiązuje do historii Tezeusza, bohatera mitologii greckiej. Urodziła go i wychowała trojzeńska księżniczka Ajtra. Jego boskim ojcem był Posejdon, a ziemskim – panujący w odległych Atenach król Egeusz. Syn bardzo pragnął poznać swego ojca i wyruszyć na spotkanie z nim. Najpierw jednak musiał dorosnąć, nabrać sił.

„Będziesz mógł wyruszyć do Aten, gdy podniesiesz ten głaz" – powiedziała Ajtra wskazując na olbrzymią skałę. „Pod tym głazem twój ojciec ukrył prezent dla ciebie". „Dlaczego wybrał tak wielki głaz?" – dopytywał Tezeusz. „Chciał być pewien, że nim wyruszysz w dorosłość, będziesz doskonale panował nad swym silnym ciałem" – odpowiedziała mu matka.
W tym labiryncie naszpikowanej mitologią historii rozgrywającej się na dwóch planach widz może się nieco zagubić – niczym w labiryncie. Jednak w tym spektaklu dochodzi do ciekawych zestawień – współczesnego zagubienia i klasycznego porządku, przeszłości i przyszłości, upadku i zwycięstwa.

„Zapiski oficera Armii Czerwonej" reż. Andrzej Jakimiec – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
24 listopada – godz. 19.00 (Podlaski Instytut Kultury)
25 listopada – godz. 19.00 (Podlaski Instytut Kultury)
26 listopada – godz. 16.00 (Podlaski Instytut Kultury)

Młodszy lejtnant Michaił Zubow, Misza Wyzwoliciel 17 września 1939 roku w szeregach Armii Czerwonej wkroczył na terytorium Polski. Od 50 lat z okładem śmieszy i przeraża z kart genialnej książki Sergiusza Piaseckiego „Zapiski oficera Armii Czerwonej" – błyskotliwego studium mentalności „człowieka radzieckiego". Od 30 lat na scenie Teatru Dramatycznego w Białymstoku możemy go słyszeć i oglądać w brawurowej interpretacji Krzysztofa Ławniczaka.

Często mówi się o „wybitnych kreacjach", „rolach życia". Zubow to coś więcej. Świetna adaptacja dokonana przez Andrzeja Jakimca i kunszt aktorski Krzysztofa Ławniczaka sprawiły, że Misza Zubow stał się ikoną białostockiego życia kulturalnego – to żywa legenda o niesłabnącej sile oddziaływania. Fascynuje, zniewala, uczy szacunku do sztuki teatralnej. W dziejach białostockiego teatru nie ma drugiego spektaklu, który mógłby się równać z „Zapiskami oficera Armii Czerwonej" – nie ma sztuki tak sławnej, tak długo utrzymującej się na afiszu, na której wychowują się kolejne pokolenia widzów. (materiały TD)

„Promieniowanie. Sceny z życia Marii Skłodowskiej-Curie" – monodram Ewy Wencel – Nie Teatr
25 listopada – godz. 19.00

W spektaklu "Promieniowanie. Sceny z życia Marii Skłodowskiej-Curie" życiu i pracy uczonej widzowie będą przyglądać się od nieoczywistej strony. Chcąc przybliżyć widzom postać tej dwukrotnej noblistki, zdrapiemy warstwę mitu, którym obrosła i przyjrzymy się kobiecie – jej pasji, jej miłości, jej zwycięstwom i porażkom. Historia Marii Skłodowskiej-Curie jest też opowieścią o świecie, który był światem mężczyzn ...i o kobiecie, która tym światem zachwiała.

W sztuce jest wiele wątków w Polsce zapomnianych, np. że podczas I wojny światowej z narażeniem życia jeździła samochodem z aparatami rentgenowskimi pod Verdun. Specjalnie po to zrobiła prawo jazdy jako pierwsza kobieta w historii! Żona, matka, kochanka... kobieta z krwi i kości, z pasją i temperamentem, mająca odwagę żyć po swojemu, wbrew konwenansom i innym, wyprzedzająca swój czas. Poruszający portret wyjątkowej osobowości przedstawiony na tle niezwykłej epoki przełomu wieków.

„Promieniowanie. Sceny z życia Marii Skłodowskiej-Curie" to spektakl twórców „Czasu honoru" Jarosława Sokoła i Ewy Wencel oraz producentki spektaklu „Grace i Gloria" Joanny Cywińskiej.

Ewa Wencel spotka się po spektaklu z widzami w ramach cyklu "Kobiety do dzieła! O kobietach w teatrze", które Nie Teatr realizuje wspólnie ze Stowarzyszeniem 100-lecie Kobiet. (materiały Nie Teatru)

Anna Dycha
25 listopada 2023

Książka tygodnia

Teatr bliskiego kontaktu
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska, Emilia Zimnica-Kuzioła, Ewelina Wejbert-Wąsiewicz

Trailer tygodnia