Weekendowe Polecenia Dziennika Teatralnego: Trójmiasto

Polecenia Weekendowe Dziennika Teatralnego: Trójmiasto - Trójmiasto: 24-26 listopada 2023 r.

Zapraszamy na przegląd trójmiejskich i okolicznych repertuarów teatralnych na najbliższe trzy dni. Jest w czym wybierać! Na widzów czekają zarówno klasyki, jak i nowości. Niewątpliwą gwiazdą zbliżającego się weekendu jest jednak „Scenariusz dla trzech aktorów" z mistrzowską obsadą. Jeśli ktoś nie miał jeszcze okazji zasiąść na widowni tej sztuki, to właśnie nadarzyła się idealna ku temu okazja.

Gdynia:
„Rybak i geniusz" – reż. Ewa Ignaczak – Teatr Gdynia Główna
26.11 – godz. 12:00
Opowieść o Rybaku i geniuszu to historia pełna niezwykłych zagadek oraz przygód, w której elementy ze świata rzeczywistego mieszają się z magiczną baśniowością, pobudzając wyobraźnię widza w każdym wieku. Bolesław Leśmian głównie kojarzony z twórczością poetycką pisząc Klechdy sezamowe, zaczerpnął orientalnych inspiracji i stworzył zbiór baśni przeznaczony nie tylko dla najmłodszych odbiorców.
Losy ubogiego, ale bardzo pracowitego rybaka odmienią się, kiedy zarzuci sieć po raz czwarty i wyłowi z morza tajemniczą, miedzianą szkatułkę, w której od trzystu lat uwięziony był Geniusz – Dżin. Rybak  będzie musiał zmierzyć się z ogromnym niebezpieczeństwem, które dzięki swojemu sprytowi i mądrości przekształci w szansę na zdobycie bogactw. Wraz z rybakiem za czterema wielkimi wzgórzami odnajdziemy tajemnicze czarno-złote jezioro, w którym pływają ryby o nietypowych kolorach. Historia pochodzenia ryb zaprowadzi nas do kolejnej opowieści o empatii oraz dobroci serca. (materiały Teatru Gdynia Główna)
„Balladyna" – reż. Jacek Bała – Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza
24.11 – godz. 11:00
Wątki baśniowe, czary, legendy, walka o koronę. W zapomnianym miasteczku żyją dwie siostry z matką. Życie toczy się leniwie, choć nie jest to zwykłe miasteczko. Pełno tu duchów, czarów i niepokojących zdarzeń, trochę jak w „miasteczku Twin Peaks". Być może nic by się nie wydarzyło, ale do Gopła przyjeżdża on – Kirkor. Między siostrami zaczyna się rywalizacja o jego serce, a ta uruchomi lawinę niepowstrzymanych zdarzeń. Władzę przejmie Balladyna, którą zawładnie żądza korony, ta z kolei popchnie ją do okrutnych czynów. Wielu straci życie, niektórzy władzę, inni godność. Wszystko stanie na głowie, a ktoś będzie pękał ze śmiechu... Bo czy sami odpowiadamy za nasze czyny, czy jesteśmy tylko narzędziami w czyichś niebezpiecznych rękach? Bądź ostrożny... (materiały Teatru Miejskiego)

„Kopenhaga" – reż. Krzysztof Babicki - Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza
24.11 – godz. 19:00
25.11 – godz. 19:00
26.11 – godz. 19:00

Sensacyjna historia częściowo oparta na faktach. W atmosferze zakulisowych rozmów spotyka się dwóch wybitnych naukowców: Niemiec Werner Heisenberg i Duńczyk Niels Bohr, przed wojną przyjaciele, w jej trakcie – po dwóch stronach frontu. Czy ich rozmowy i decyzje zmieniły bieg II wojny światowej? Czy jeden człowiek jest w stanie uratować świat?
Sprawdźcie, czy rozwiążemy zagadkę tego spotkania... (materiały Teatru Miejskiego)

„Lalka" – reż. Wojciech Kościelniak – Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej

24.11 – godz. 19:00
25.11 – godz. 19:00
26.11 – godz. 17:00

Mogłoby się wydawać, że kupiec Stanisław Wokulski ma wszystko. Bogactwo i rozpoznawalność nie przyćmiewają jednak pragnienia odwzajemnienia uczuć żywionych wobec zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. W pogoni za platoniczną miłością wkracza więc w świat snobizmu i konwenansu śmietanki towarzyskiej XIX-wiecznej Warszawy. Jedna z najpiękniejszych romantycznych historii polskiej literatury rozgrywa się w oparach swingującego jazzu, od ponad dekady z niezawodnymi kreacjami aktorskimi i wokalnymi Rafała Ostrowskiego i Reni Gosławskiej. (materiały Teatru Miejskiego)

Gdańsk:

„Punkt zero" – reż. Adam Orzechowski – Teatr Wybrzeże

24.11 – godz. 19:00
25.11 – godz. 19:00
26.11 – godz. 19:30

Główny bohater sztuki pozornie ma wszystko, co kiedyś chciał mieć i jednocześnie nie ma najważniejszego – radości z życia. Dlatego swój stan egzystencjalny określa mianem „punktu zero", a więc miejsca, które chce jak najszybciej opuścić, by ruszyć w poszukiwaniu utraconego sensu. Pomóc mają mu w tym z jednej strony wspomnienia, a z drugiej – zobowiązania oraz nadszarpnięte relacje z najbliższymi. Tylko czy rzeczywiście każdy z tych „elementów" okaże się w tej podróży niezbędny i pomocny? (materiały Teatru Wybrzeże)

„Koło sprawy bożej" – reż. Radek Stępień – Teatr Wybrzeże

26.11 – godz. 16:00

KOŁO SPRAWY BOŻEJ opowiada o jednej nocy, podczas której spotykają się członkowie sekty towiańczyków - mesjanistycznego ruchu religijnego, który założony został w latach czterdziestych XIX wieku przez tajemniczego przybysza z Litwy, Andrzeja Towiańskiego. Charyzmatyczny przywódca i jego przebiegła żona zdołali uwieść i przekonać do swojej Sprawy zmęczonych polistopadową emigracją polskich wygnańców, a wśród nich także największych poetów epoki: Słowackiego, Goszczyńskiego, Mickiewicza - oraz jego chorą psychicznie żonę, Celinę. Teraz wszyscy oni zbierają się na paryskim stryszku, by w oparach haszyszu odprawić dziady i napisać list do cara, a przy okazji pokłócić się o stosunek Polaków do Rosji, świata i siebie samych. Romantyczne dylematy architektów naszej wyobraźni po prawie dwustu latach wracają echem i zmuszają nas do zajęcia stanowiska. (materiały Teatru Wybrzeże)

Słupsk:

„Łatwe rzeczy" – reż. Anna Karasińska – Nowy Teatr im. Witkacego

25.11 – godz. 19:00

Bycie oglądaną jest częścią aktorskiego doświadczenia. Bycie widzianą przydarza się na scenie, ale też poza nią, przydarza się każdej i każdemu. W trudno uchwytny sposób to czy i jak jesteśmy widziani wyznacza granice tego kim się stajemy i co jest dla nas możliwe. W „Łatwych rzeczach" bohaterką jest ciało w roli aktorki w teatrze i kobiety w świecie, poddawane rozmaitym opresjom widzenia, także autoopresji. Irena Telesz-Burczyk i Milena Gauer rekonstruują kształty swoich ciał i losów powstałe pod wpływem różnych spojrzeń. Spektakl stopniowo wychodząc z klasycznej sytuacji teatralnej zmienia się w performatywną, i tryumfalnie przywraca podmiotowość performerkom i ich ciałom, dając im możliwość bycia widzianym poza uprzedmiotowiającymi schematami.

„Scenariusz dla trzech aktorów" – reż. Mikołaj Grabowski – Nowy Teatr im. Witkacego

26.11 – godz. 17:00 i 19:00

Mistrzowskie trio: Andrzej Grabowski, Jan Peszek i Mikołaj Grabowski, zdradzając nieco ze swej prywatności, przeniosą Was w niepowtarzalną przestrzeń zwariowanej teatralnej próby. To „teatr w teatrze", na pograniczu absurdu i rzeczywistości, gdzie prywatne spory i dyskusje artystyczne aktorów, ich intymne pragnienia, pozy i „miny" teatralne, a także kłótnie o zawodowe pryncypia, stają się pretekstem dla groteskowej wizji ograniczeń twórczości scenicznej i sądu nad współczesną kulturą. To także nieco złośliwy, ale celny portret artystów! Ten wciąż aktualny sceniczny fenomen wyróżnia się swoim szybkim tempem, wybornym dowcipem, błyskotliwymi akrobacjami skojarzeniowymi, a przede wszystkim bezterminową świeżością. I tak już od ponad trzydziestu lat! (materiały Nowego Teatru)

„W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej" – reż. Anna Gryszkówna – Nowy Teatr im. Witkacego

24.11 – godz. 19:00

Matka cierpiąca. Działaczka społeczna. Poetka. Kolorowy ptak. Kobieta walcząca z systemem i narzuconymi normami społecznymi. Matka zamordowanego przez funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej Grzegorza Przemyka. Tytułowy maj, ulubiony miesiąc Barbary Sadowskiej, stał się miesiącem narodzin i śmierci jej syna. To nie tylko opowieść o śmierci, żałobie i pożegnaniu, to też historia życia Sadowskiej przywracająca jej podmiotowość. Zdaniem aktorki, niezwykle ważnym aspektem tej opowieści jest jej postawa po śmierci syna, gdy nieugięta staje do walki z całym sądowym mechanizmem (nie)sprawiedliwości. (materiały Nowego Teatru)

Elbląg:
„Sługa dwóch panów" – reż. Paweł Paszta – Teatr im. Aleksandra Sewruka
25.11 – godz. 18:00
26.11 – godz. 17:00

Ona i on, czyli Clara i Sylvio... do tego ich ojcowie – jej- Pan Talone Bosonosi, skąpy i interesowny, jego- Dottor Lombardo, przemądrzały i opryskliwy. Szczęśliwie zakochani świętują swoje zaręczyny, gdy nagle pojawia się uznany za zmarłego... Sługa dwóch panów, to klasyczna włoska komedia dell'arte. Uczta dla koneserów i wspaniała zabawa dla wszystkich. Sztuka wyczekiwana i wystawiana sporadycznie, ponieważ należy do gatunku trudnych do realizacji. Obfitująca w doskonałą muzykę, charakterystyczną choreografię oraz wyjątkową scenografię. Zapraszamy na spektakl w reżyserii uznanego, młodego reżysera Pawła Paszty, którego realizacje są doceniane na krajowych i międzynarodowych festiwalach sztuk teatralnych. Przy Słudze dwóch panów pracuje z równie wybitnymi twórcami – kompozytorem Tomaszem Jakubem Opałką, który ma na swoim koncie współprace przy hitowych, międzynarodowych produkcjach, choreografką Joanną Lichorowicz-Greś, członkinią baletu Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego oraz scenografką Eweliną Brudnicką, absolwentką Wydziału Scenografii w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Sługa dwóch panów 311. Premiera w Teatrze im. Aleksandra Sewruka w Elblągu. Tylko u nas zobaczą Państwo efekty współpracy tak wybitnego zespołu realizatorów w towarzystwie znakomitych elbląskich aktorów. Zapraszamy! (materiały Teatru im. Aleksandra Sewruka)

Jagoda Pietrzak
Dziennik Teatralny Trójmiasto
25 listopada 2023

Książka tygodnia

Teatr bliskiego kontaktu
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska, Emilia Zimnica-Kuzioła, Ewelina Wejbert-Wąsiewicz

Trailer tygodnia