Wkrótce premiera we Współczesnym

"Bramy raju" - reż. Paweł Passini - Wrocławski Teatr Współczesny

Paweł Passini, prekursor teatru interaktywnego, często sięgający po pozornie nieteatralne teksty, realizuje w WTW "Bramy raju" Jerzego Andrzejewskiego. Premiera 22 lutego.

Powieść Andrzejewskiego była rozliczeniem pisarza z okresem fascynacji komunizmem. Reżyser zderza na scenie pokolenie "ukąszonych" z pokoleniem młodych, wolnym od tego doświadczenia, by postawić pytania o moralne i duchowe wartości w idealizowanym obrazie świata młodych ludzi, który podlega cynicznej manipulacji ideologów.

Pięcioro pastuszków wyrusza w stronę Jerozolimy. Idą dzieci, niosą krzyże. Po kilku dniach jest ich wiele tysięcy. Czyste i niewinne porzucają domy, żeby wyzwolić od pogańskiej niewoli pusty grób Chrystusa. Nikt z nich nie zobaczy złotych bram raju. Zaludnią za to domy publiczne i alkowy całego Bliskiego Wschodu lub padną z głodu i wycieńczenia. Bóg, który jest miłością, przygląda się temu widowisku w milczeniu. Brak reakcji może świadczyć, że ogląda z zapartym tchem. Albo zasnął. Obdarzony wolną wolą człowiek nieustannie dostarcza coraz to nowej rozrywki. Już od czasów Hioba zaskakuje stwórcę aktorskim talentem i radykalnym zmysłem performera, wydobywając ze swych wątłych trzewi wciąż nowe tony okrzyków i westchnień. Jest napisane, że miłość może zdziałać cuda. To dobrze, że miłość to potrafi, bo nic prócz cudu nas nie uratuje. Kochają się więc dzieci ile sił w serduszkach, kochane są do końca, bez reszty, do bólu. (Paweł Passini)

Paweł Passini - reżyser teatralny, kompozytor. Jeden z prekursorów nurtu teatru interaktywnego w Polsce. Założyciel pierwszego na świecie teatru internetowego neTTheatre. Absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Wcześniej studiował na Uniwersytecie Warszawskim filozofię i kulturoznawstwo. Jako spektakl dyplomowy zrealizował "Dybuka" Szymona An-skiego w poznańskim Teatrze Nowym. Związany z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych "Gardzinice" i Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu. Pracował m.in. w: Izraelu, Finlandii, USA, Indiach, Grecji, we Włoszech, na Cyprze. W karierze ma także epizody aktorskie. Wyreżyserował m.in. "Zbrodnię z premedytacją" Witolda Gombrowicza w Teatrze Miejskim w Gdyni, "Klątwę" Stanisława Wyspiańskiego "Ifigenię w Aulidzie" Eurypidesa w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, Artaud - Sobowtór i jego teatr w warszawskim Teatrze Studio i "Amszela Kafkę" [współautorstwo z Tomaszem Gwincińskim] w Teatrze Polskim we Wrocławiu. 1 sierpnia 2008 w Muzeum Powstania Warszawskiego przygotował "Hamleta 44" wg Szekspira. W 2007 na scenie krakowskiej Łaźni Nowej wyreżyserował "Odpoczywanie" - pierwszy spektakl pokazywany na żywo w Internecie. W 2007 zrealizował z Teatrem Chorea z Łodzi spektakl "Sczeźli!" wg tekstów Tadeusza Kantora.

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat Złotych Masek za "Ifigenię w Aulidzie", "Słownik Chazarski - Dzieci Snów", Nagrody Głównej XXIX Opolskiego Festiwalu Konfrontacje Klasyka Polska za reżyserię "Klątwy" oraz Nagrody im. Konrada Swinarskiego za spektakl "Morrison/Śmiercisyn". Swoje autorskie spektakle "Turandot" oraz "Kukła. Księga Blasku" prezentował na FRINGE Festival w Edynburgu, gdzie otrzymał Herald Angel i Total Theater Award. Oprócz pracy artystycznej ze swoim zespołem prowadzi także działalność laboratoryjną i dydaktyczną, m.in. międzynarodowy projekt badań nad technikami aktorskimi w tragedii antycznej "Dynamika Metamorfozy" realizowany przez Stowarzyszenie Artystów "Bliski Wschód" z Lublina i Instytut Grotowskiego we Wrocławiu. Dwukrotnie nominowany do nagrody Paszport "Polityki", laureat Nagrody im. Konrada Swinarskiego.

(-)
Materiał Teatru
12 lutego 2014
Portrety
Paweł Passini

Książka tygodnia

Zdaniem lęku
Instytut Mikołowski im. Rafała Wojaczka
Piotr Zaczkowski

Trailer tygodnia