Wszyscy jesteśmy podwójni

"Podwójne życie Weroniki" - reż. Krzysztof Rzączyński - Teatr Andersena w Lublinie

Spektakl oparty na motywach scenariusza „Chórzystka" Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza oraz filmu „Podwójne życie Weroniki" z muzyką Zbigniewa Preisnera.

„Podwójne życie Weroniki" znamy głównie z dużego ekranu. Krzysztof Kieślowski otrzymał za ten film nagrodę na festiwalu w Cannes, a Irène Jacob, wcielająca się w postacie tytułowe, nagrodę dla najlepszej aktorki.

Scenariusz Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza opowiada o przeczuciu, jakiego doświadczają dwie kobiety o tym samym imieniu, wyglądzie i podobnych do pewnego momentu - życiorysach. Bohaterki nic nie wiedzą o swoim istnieniu, ale podświadomie czują swoją obecność. Choć zbieżność losów obu postaci jest niepodważalna to jednak to, co najważniejsze kryje się w różniących je sprawach. Pasja do śpiewania pierwszej Weroniki jest żarliwa i bezkompromisowa. Tak jak bezkompromisowy bywa artysta. Natomiast druga Weronika wybiera spokojne życie i miłość.

Jako twórcy spektaklu zadajemy więc sobie pytanie czy obie Weroniki nie są częścią tej samej osoby. Wszak wszyscy jesteśmy w jakimś sensie podwójni, przełamani na pół, toczymy wewnętrzny dialog, gdzie do głosu dochodzą różne strony naszej osobowości – w zależności od doświadczeń, przeszkód, momentów w życiu.

Nasz spektakl jest próbą badania w warunkach scenicznych różnych opcji - czy w życiu wybrać „święty spokój", czy iść za celem powołania? Czy wybierając normalność nie tracimy czegoś ważnego z oczu? Czy będąc w momencie kryzysu coś nam nie umyka? Ja? Drugi człowiek? Wspólnota?

Utwory wykorzystane w spektaklu z albumu „Podwójne życie Weroniki": Veronique (0:26); Veronique (0:37); „Tu Viendras"; L'enfance; Van den Budenmayer Concerto in mi mineur (SBI 152) Version de 1798; Van den Budenmayer Concerto in mi mineur (SBI 152) Version de 1802; Solitude; Les Marionettes; Theme: 1ere Transcription; L'enfance II; Alexandre; Aleksander II; Theme: 2eme Transcription; Concerto en mi Instrumentation Contempoiraine no.1; Concerto en mi Instrumentation Contempoiraine no.2; Concerto en mi Instrumentation Contempoiraine no.3; Generique de fin.

Twórcy spektaklu dziękują Marii Kieślowskiej, Marcie Hryniak oraz Krzysztofowi Piesiewiczowi za przychylność i wsparcie przy powstaniu tekstu i spektaklu.

(-)
Materiał Teatru
13 marca 2019

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...