Wszystko wokół „Teatru 21"

Justyna Sobczyk - reżyserka teatralna, pedagożka teatru, założycielka Teatru 21

Urodziła się 7 czerwca 1977. Ukończyła pedagogikę specjalną na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz wiedzę o teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie. Skończyła podyplomowe studia pedagogiki teatru na Uniwersität der Künste w Berlinie. Stypendystka organizacji GFPS (Gemeinschaft für Wissenschaft und Kultur in Mittel- und Osteuropa) oraz DAAD (Deutscher Akademischer Austausch Dienst). Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatralnych. Obecnie związana z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Prowadzi „Teatr 21" .

Zajmuję się

Prowadzę „Teatr 21", w którym grają osoby z zespołem Downa i autystyczne. Interesuje mnie praca nawiązująca do biografii aktorów. Współtworzenie i czerpanie z zasobów całego zespołu. Uważam, że przestrzeń teatru jest świetna do odkrywania swoich trudności, problemów, umiejętności i marzeń. Dlatego podczas prób stwarzam sytuacje, które w bezpieczny sposób pozwalają przyjrzeć się poszczególnym aktorom, jak i relacjom w zespole. Spektakl ma pokazać potencjał, jaki nosi w sobie amator. Sposobem dotarcia do aktora amatora jest praca bazująca na improwizacji, co oznacza kategoryczne odejście od metod wypracowanych z aktorem zawodowym.

Pracuję również w Instytucie Teatralnym im. Zb. Raszewskiego, gdzie promuję aktywne i twórcze metody pracy z zakresu pedagogiki teatralnej.

Robię to bo

Chcę dowiedzieć się więcej o ludziach, z którymi pracuję. Chcę, żeby oni mogli dowiedzieć się czegoś nowego o sobie i na koniec, żeby publiczność-podczas spektaklu- odkryła ich na nowo. Próbuję pokazać, że udział w spektaklu nie polega na uczeniu się roli na pamięć, na powtarzaniu formułek, udawaniu aktorów, na inscenizowaniu tekstu, na realizacji gotowego scenariusza przez reżysera. Teatr ma być przygodą dla wszystkich, również dla prowadzącego. Wychodzę z założenia, że nauka języka teatru jest jak nauka języka obcego: tylko samodzielne doświadczenie , daje szansę na czytanie i konwersację ze zrozumieniem w obszarze sztuki.

Interesuje mnie praca zespołowa. Chciałabym, żeby każdy, kto prowadzi teatr umiał szybko zdiagnozować co grupie jest potrzebne. Może jest jakiś tekst, którego chciałby w związku z tym użyć? Jednak sam tekst nie powinien być wystarczającym pretekstem do działania. Trzeba szukać powodów, pretekstów, dla których chce się o czymś opowiedzieć. Robienie „ładnych" przedstawień nie interesuje mnie.

Ważne doświadczenie

Ważnym doświadczeniem jest wszystko, co dzieje się wokół „Teatru 21", który tworzę z osobami z zespołem Downa. Grupa działa przy szkole. Jest w niej ogromny potencjał. Powstają spektakle, które mówią o grających w nim ludziach. Dzięki temu coraz więcej i głębiej dowiadują się o nich nauczyciele czy rodzice. Aktorzy przeżywają renesans swojego życia bo: spotykają się z widzami, grają w teatrze, a próby traktują jako ważne, towarzyskie doświadczenie. Z naszej pracy powstają spektakle takie jak: „Eurydyka i Orfeusz = WNM": historia wielkiej miłości, „Lot nad Panamą" opowiadający o podróży do wymarzonych miejsc czy „Alicja w Krainie Czarów". Spektakl dla nas przełomowy, ponieważ pierwszy raz wyszliśmy z teatrem poza szkołę (premiera w Teatrze Dramatycznym im. G. Holoubka w Warszawie). Wyjście z bezpiecznego miejsca otwiera kolejne możliwości.

Metody

Wykorzystuję metodę warsztatową, etiudową, opartą na improwizacji. Buduję spektakl nie w oparciu o gotowy scenariusz, tylko o prawdziwe doświadczenia grupy. Scenariusz piszę na bieżąco sama, obserwując proces pracy... Zdarza się, że na miesiąc przed premierą nie znam jeszcze zakończenia... Czerpię inspirację do pracy z biografii, marzeń i wspomnień aktorów, obejrzanych spektakli, przeczytanych książek, z codziennych obserwacji. Wykorzystuję metody pracy, które chronią mnie przed tworzeniem odlepionych od człowieka figur, które zachęcają mnie do prowadzenia otwartego dialogu z aktorem. Lubię dzielić się metodami pozwalającymi komponować spektakl ze wspomnień i przeżyć grupy, która w nim uczestniczy.

(-)
Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę"
27 stycznia 2021
Portrety
Justyna Sobczyk

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia